آیا ضررهای بورس در 1400 جبران خواهد شد؟ + نمودار

بررسیها نشان می‌دهد "بیت کوین" به عنوان معروف ترین ارز دیجیتال، پربازده ترین دارایی سال 1399 بوده است.

به گزارش تحریریه، سال 1399 با همه فراز و نشیبهای خود در حوزه اقتصاد به پایان رسید. در میان بسیاری از مردم عادی در بازار سهام متحمل زیانهای سنگین شدند. بازار سهام از مرداد ماه تا اوایل اسفند ماه در مسیر نزولی قرار داشت و تازه واردان به بازار بورس با زیانهای جدی مواجه شدند.

بررسیها نشان میدهد؛ بعد از روی کارامدن دولت دموکرات در آمریکا رشد طوفانی ارزهای دیجیتال آغاز شد و بیت کوین در فضای اقتصاد ایران متاثر رشد قیمت دلار بازدهی 730 درصدی داشت.

از سوی دیگر سکه حدود 74 درصد رشد کرد و طلای 18 عیار نیز حدود 63 درصد افزایش قیمت را تجربه کرد.

همچنین با تمام ناکامیها بازار سهام کشور رشد 137 درصدی را نسبت به ابتدای سال که شاخص کل حوالی 500 هزار واحد بود را تجربه کرد.

دلار نیز در سال 1399 حدود 63 درصد  معادل 9 هزار تومان افزایش قیمت را تجربه و با قیمت میانگین 25 هزار تومان همراه بود.

بررسیها نشان میدهد در سال 1400 با توجه به سوابق انتخابات 96، 92 و 88 بازار سهام حداقل تا اردیبهشت ماه در مسیر صعودی خواهد ماند اما تحولات بین المللی و سیاسی مهمترین عنصر موثر در خصوص جهت گیری بازار سهام کشور خواهد بود.

در این میان در روزهای ابتدای سال 1400 احتمالا همچنان حقوقیها از سهمهای بزرگ حمایت خواهند کرد و هنوز مشخص نیست سهمهای کوچک تر بازار که این روزها درگیر صفوف فروش سنگین هستند جه وضعیتی پیدا خواهند کرد.

در یک جمع بندی مختصر میتوان گفت انتخابات ریاست جمهوری و تحولات سیاست خارجی عوامل موثر بر جهت گیری کلان بازار سهام خواهند بود و در صورت افت قیمت ارز ممکن است در کوتاه مدت بازار گارد نزولی به خود بگیرد.

از طرف دیگر به نظر میرسد (با توجه به  حساسیت مجلس و بانک مرکزی بر صرافیهای ارز دیجتال داخلی) به صورت مقطعی موج اخیر خروج پول از بازار سهام به بازار ارزهای دیجیتال متوقف شده و بر این اساس نباید منتظر شوک نزولی از این جهت به بازار سهام باشیم.

پایان/

۳۰ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۱
کد خبر: 9027

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • امید IR ۱۷:۳۸ - ۱۳۹۹/۱۲/۳۰
      0 0
      به امید خدا ضررهای بورس در گذشته قطعا در سال جدید با ارز دیجیتال جبران خواهد شد.