کدام سهام با روی کار آمدن دولت اصولگرا یا اصلاح طلب رشد می‌کنند؟+ جدول

بازخوانی رخدادهای مهم بازار و نیم نگاهی به سناریوهای بورسی 1400 میتواند در تصمیم گیری سهامداران موثر باشد.

به گزارش تحریریه، بازار سهام در سال 99 یک ابر نوسان را تجربه کرد از ابتدای سال شاهد صفوف خرید پر شمار در بازار بودیم و این روند تا مرداد ماه و شاخص 2 میلیون و 100 هزار واحدی ادامه پیدا کرد. در آن مقطع ارزش بازار به حدود 8 هزار میلیارد تومان رسید.

این درحالی است که بعد از مرداد ماه و مطرح شدن مباحثی در خصوص کنار رفتن ترامپ و احتمال رفع تحریمهای اقتصادی ورق در بازار سرمایه برگشت و شاهد ریزش تاریخی در بازار سهام کشور بودیم.

بر این اساس در فصل زمستان شاخص بورس به کمتر از یک میلیون و 100 هزار واحد رسید. یعنی در حالی که شاخص حدود 50 درصد نزول کرده بود بسیاری از سهام تا 70 درصد ارزش خود را از دست دادند.

در اسفند ماه نیز به لطف یکی دو بخشنامه سازمان بورس و بعد از کنار رفتن آقای قالیباف اصل از ریاست سازمان بورس، شاهد رشد 100 هزار واحدی شاخص کل  بودیم.

در ابتدای سال بحث عرضه صندوقهای ای تی اف دولتی مطرح شد در این بین با تبلیغات مختلف این بحث مطرح شد که دولت با حمایت از این صندوقها قصد دارد دارایی خود را به بالاترین قیمت به فروش برساند. این سناریو در مورد صندوق دارا یکم محقق شد و این صندوق متشکل از سهام سه بانک و دو بیمه حدود 120 درصد رشد کرد. اما این پایان ماجرا نبود و صندوق دوم یعنی پالایش با قیمت 10 هزار تومان عرضه شد و تنها مدت کوتاهی بالای این رقم باقی ماند و تا 40 درصد زیان نیز به سهامداران خود وارد کرد. در حال حاضر قیمت هر سهم این صندوق حدود 8500 تومان است و هنوز زیان سهامداران اولیه جبران نشده است.

در ادامه فهرست سهام با بیشترین و کمترین بازدهی قابل مشاهده است.

گفتنی است، مهم‌ترین بخش لایحه بودجه که می‌تواند بر بازار سرمایه تأثیر داشته باشد میزان کسری بودجه دولت در سال آینده است. زیرا کسری بودجه هم می‌تواند به تورم دامن بزند و هم حجم وابستگی دولت به بازارسرمایه را برای تامین مالی افزایش دهد در نتیجه می‌تواند به افزایش توجه دولت به بورس منجر شود.

بازار سرمایه به‌طور مستقیم از روند تورم تأثیر می‌پذیرد. امسال دولت تلاش کرد از طریق فروش اوراق بدهی و سهام شرکت هایش بخشی از کسری بودجه‌اش را جبران کند اما با وجود افزایش حجم انتشار اوراق بدهی و فروش سهام شرکت‌های دولتی نتوانست به‌طور کامل منابع مالی‌اش را از این محل تامین کند. تحلیلگران با استناد به همین موضوع بر این باورند که اسال 1400 هم احتمالا بحران کسری بودجه تشدید خواهد شد به‌ویژه آنکه بعید نیست بخشی از درآمدهایی که دولت در بودجه شناسایی کرده محقق نشود.

البته به جز کسری بودجه در سال  1400 باید به مساله انتخابات نیز اشاره کرد. به هر حال رویکرد کلی دولت جدید بر بازار سهام اثر گذار است. بر این اساس در صورتی که دولت اصول گرا روی کار بیاید احتمالا رشد بازار ادامه خواهد یافت. البته در شرایط فعلی به نظر میرسد، وضعیت بازار سهام با حرکت قیمت ارز  به شدت  هم جهت  و وابسته خواهد بود. به عبارت ساده تر انتخابات 1400 یک پارادوکس بزرگ اقتصادی را در پی خواهد داشت.

پایان/

۲ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۱
کد خبر: 9033

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 2 =