میانجیگری برجامی چین در کنار امضای توافق همکاری راهبردی

تحلیل رسانه های چینی حکایت از آن دارد که سفر «وانگ یی» وزیر امور خارجه این کشور به ایران پس از دیدار وی با همتایان آمریکایی و روسی صورت می گیرد و هدف آن علاوه بر امضای سند همکاری راهبردی ۲۵ ساله دو طرف، میانجی گری جهت احیای برجام است.

به گزارش تحریریه، بسیاری از رسانه ها و کارشناسان کشورمان گمان می کنند سفر «وانگ یی» به تهران با هدف نهایی ساختن سند توافق مشارکت راهبردی ۲۵ ساله تهران و پکن است اما روزنامه چینی «گلوبال تایمز» در گزارشی در مورد حضور وزیر امور خارجه چین در ایران سخن از رایزنی وی برای ایجاد صلح به میان آورده است.

وانگ یی که در سومین مرحله از سفر شش کشوره خود به خاورمیانه به ایران سفر کرد. وی پیش از این در آلاسکا با همتای آمریکایی خود دیدار کرد و سپس با «سرگی لاوروف» در چین جنوبی ملاقات داشت. به نوشته این گزارش، غرب به ویژه آمریکا سعی می کند از وضعیت مسلمانان چین و تحولات در سین کیانگ چین علیه پکن استفاده ببرد اما کارشناسان چینی اعتقاد دارند به همین دلیل چین به تحرک بین المللی خود افزوده است. همکاری اقلیمی و موضوع هسته ای ایران مسائلی هستند که چین قصد دارد نقشی فعال تر را به عنوان یک میانجی در آن ها ایفا کند.

وانگ یی بالاترین مقام چینی است که از زمان سفر شی جین پینگ به تهران در سال ۲۰۱۶ به تهران تاکنون به ایران سفر می کند. به اعتقاد سفیر چین در کشورمان، ایران یکی از کشورهای اصلی در ابتکار یک کمربند-یک جاده است ضمن آنکه یکی از عمده ترین صادرکنندگان نفت به پکن است که تحت تحریم های سخت آمریکا قرار دارد و مایل به افزایش سطح همکاری با پکن است.

به نظر می رسد امضای سند برنامه جامع همکاری راهبردی ۲۵ ساله تهران و پکن یکی از اهداف سفر بوده است. این رسانه چینی اما هدف مهم دیگر وزیر امور خارجه چین را میانجیگری در قضیه برجام دانست و افزود پس از خروج ترامپ از توافق هسته ای اقتصاد ایران آسیب دید و به همین دلیل تهران خواستار بازگشت ایالات متحده به برجام است و پکن در این راستا می تواند مسائل را هماهنگ کند.

وانگ یی چند روز قبل در گفت وگو با شبکه العربیه راهکارهایی را برای ایجاد امنیت و ثبات در خاورمیانه مطرح کرد و یکی از مهمترین گام ها را دور شدن منطقه از رقابت های ژئوپلیتیک عنوان کرد. وی در مورد ایران هم اظهار داشت که آمریکا باید اقدامات واقعی را در مسیر کاهش محدودیت ها و تحریم تهران انجام دهد و سپس ایران هم به تعهدات خود باز گردد.

وی تاکید دارد همه طرف ها باید جدول زمانی را برای از سرگیری اجرای برجام در دستور کار قرار دهند. در دیدار هفته گذشته وی با لاوروف، دو طرف بر همین مسائل به ویژه نقش سازنده برجام  تاکید کردند و بازگشت بدون قید و شرط آمریکا به توافق هسته ای را ضروری دانستند. 

«لی های دونگ» استاد دانشگاه امور خارجه چین اعتقاد دارد: این تنها چین است که می تواند واسطه صلح در مساله هسته ای ایران باشد به ویژه آنکه وی در روزهای گذشته با مقامات آمریکا و روسیه دیدارهایی را داشت.

این تحلیلگر اعتقاد دارد تهران هم به پکن اعتماد دارد زیرا هر دو از سوی آمریکا تحت فشار قرار دارند و به همین دلیل هماهنگی راهبردی و حمایت متقابل برای آن ها در اولویت قرار دارد.

پایان/

۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۹
کد خبر: 9103

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • رضا IR ۲۲:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۰۷
      0 0
      چین هم منافع خودش رو میخاد که در خلیج فارس حضور مستقیم نظامی داشته باشند. شیخ حسن رسما داره کشور رو میفروشه