تنش روسیه و آمریکا در اوکراین را جدی بگیرید

رسانه های جهان تحرکات نظامی در مرزهای اوکراین و روسیه را نشانه ای از تقابل احتمالی مسکو و واشنگتن می دانند که ممکن است حتی به جنگی گسترده تبدیل شود.

به گزارش تحریریه، در هفته های اخیر تحرکات در مرزهای اوکراین و روسیه به ویژه در منطقه شبه جزیره کریمه بیشتر شده است و هر دو کشور به تقویت نیروهای نظامی خود مستقر در امتداد مرزها پرداختند. همین امر موجب شده رسانه ها و تحلیلگران از احمال وقوع یک جنگ دیگر در منطقه و تقابل شدیدتر غرب در مقابل روسیه سخن بگویند.

موضوع تنش ها هنگامی بیشتر مورد توجه قرار گرفته که سازمان اطلاعات نظامی اوکراین مدعی شد که ارتش روسیه خود را برای تهاجمی دیگر و ورود به مرزهای شرقی اوکراین آماده می کند. در مقابل «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کاخ کرملین در واکنش به انتقادات عنوان داشت که کشورش نیروهای خود را براساس میلش در مرزهای خود جابه‌جا می‌کند. این مساله هیچ تهدیدی برای هیچ کسی نیست.

فرمانده کل نیروهای مسلح اوکراین همچنین عنوان داشت روسیه با افزایش حضور خود در نزدیکی مرزهای اوکراین، شمار نیروهای خود در منطقه کریمه را به ۳۳ هزار نظامی رسانده است. همین مسائل موجب شد تا مقام های غربی در قالب پیمان ناتو به روسیه حمله کنند و اقدامات مسکو را تجاوز به مرزهای شرقی اوکراین بدانند. از زمان درگیری های سال ۲۰۱۴ تاکنون کشورهای غربی و دولت اوکراین، مسکو را به حمایت و ارسال سلاح به جدائی طلبان در شرق اوکراین متهم می کنند اما این موضوع از طرف روسیه رد شده است.

مقام های اوکراینی اعلام کرده اند از ابتدای سال ۲۰۲۱ تاکنون درگیری ها با نیروهای روس، ۲۰ نظامی اوکراینی کشته ۵۷ نفر زخمی شدند.

ناتو در همن زمینه از نگرانی مشترک خود با کیف در زمینه تحرکات روسیه و احتمال نقض آتش بس خبر داده است.

https://www.aljazeera.com/wp-content/uploads/2015/06/f7407b5c20024a52b616600625283def_18.jpeg?w=770&resize=770%2C433

تارنمای خبری تحلیلی «Advancing Time» در گزارشی نوشت جو بایدن در دوره باراک اوباما مسئولیت مدیریت سیاست های آمریکا در قبال اوکراین را داشت و رویکردهایی را که وی از آن زمان در مورد فشار بر روسیه  اعمال کرده است احتمال وقوع جنگ جهانی سوم را افزایش داده است. طبق این گزارش رویکرد تند بایدن بار دیگر در هفته های قبل با حمله به پوتین و قاتل خواندن وی، باعث تشدید تنش ها شده است.

 درحالی که آمریکا در حال افزایش کمک های نظامی خود اوکراین است انتظار دارد که روسیه واکنشی را نشان ندهد. چند هفته قبل بود که کشتی باری آمریکای «Ocean Glory» تحویل ۳۵۰ تن تجهیزات نظامی به ویژه وسایل نقلیه تاکتیکی را در بندر اودسای اوکراین آغاز کرد. حتی خبرگزاری «دومسکایا» اوکراین از حضور حداقل ۳۵ نظامی آمریکایی با این محموله برای کمک به ارتش این کشور خبر داده اند.

طبق گزارش فوق، بایدن از گذشته آرزو داشت تا اورآسیا را در ناتو ادغام کند و از این طریق عرصه را برای کاخ کرمیلن تنگ نماید. اما حال این رویا ناکام مانده زیرا اقدام چند سال قبل روسیه در الحاق شبه جزیره کریمه مانعی جدی برای آن خواهد بود و از سرعت روند گسترش ناتو به سوی شرق کاست. روسیه با آن اقدام نشان داد در مقابل تهدیدهای امنیتی خود به هیچ عنوان کوتاه نمی آید.

اکنون کمک های آمریکا، اقدامات ناتو و دخالت دیگر کشورها تنها با این هدف صورت می گیرد که اوکراین منطقه کریمه را از روسیه بازپس بگیرد. البته نباید به موضوع پروژه خط لوله گازی نورد استریم ۲ و اهمیت آن برای اروپا و ایالات متحده آمریکا هم بی تفاوت بود.

این تحلیل در انتها به آمریکا هشدار داد که سیاست های غرب نسبت به مسکو، روسیه را به سمت چین سوق داده است. اگرچه تنش های کنونی در اوکراین هم نزاع برای انرژی، پول و قدرت است اما باید امیدوار بود که این منازعه داغ تر نشود زیرا در صورت تداوم می تواند به درگیری هایی عمیق و حتی جنگ جهانی سوم  منجر شود.

پایان/

۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9172

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 7 =