کارنامه دو ماهه بایدن در کاخ سفید

تحلیلگران غربی اعتقاد دارند با گذشت نزدیک به سه ماه از ریاست جمهوری جو بایدن، تنها تفاوت با دوره قبل این است که وی همان سیاست های ترامپ را با شدتی کمتر و به دور از هیاهیو دنبال می کند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «الوطن» سوریه نوشت: با سپری شدن بیشتر از ۲ ماه از ریاست جمهوری «جو بایدن» می توان ماهیت سیاست خارجی آمریکا را با توجه به مواضع اعلام شده وی ارزیابی کرد. برخی از تحلیلگران آمریکا و از جمله «داگ بندو» دستیار ویژه «رونالد ریگان» رئیس جمهوری اسبق آمریکا و پژوهشگر اندیشکده «کیتو» به این موضوع پرداخته اند.

بندو در تحلیلی که در نشریه الکترونیکی «آنتی وار» عنوان داشت بایدن سیاست ترامپ را با شدتی کمتر و به دور از هیاهیو پیش می برد و بزرگترین چیزی که طی این دو ماه رخ داد، آرامشی است که پس از خروج ترامپ بر واشنگتن و کاخ سفید حکم فرما شده است. وی بر این باور است که تفاوت بایدن با ترامپ در این است که بایدن خود را از جمله متخصصان سیاست خارجی می داند که از بازیگران اصلی عرصه بین المللی آگاهی دارد؛ زیرا او از سال ۱۹۷۳ میلادی پس از انتخابش به عنوان نماینده مجلس سنای آمریکا به جرگه سیاست مداران ملحق شده است.

با این وجود «رابرت گیتس» وزیر دفاع پیشین آمریکا معتقد است بایدن در همه ارزیابی های خود از مسائل مهم سیاست خارجی طی ۴ دهه گذشته دچار اشتباه شده است. بندو هم در درستی سیاست بایدن در زمینه گسترش به سمت شرق ناتو به سوی مرزهای روسیه، تردید دارد. بندو می گوید بایدن به حمایت از حضور نیروهای آمریکا در هر مکانی برای مشارکت در مسائل نظامی و استفاده از قدرت عادت کرده است. او در سال ۲۰۰۳  حمله آمریکا به عراق را تایید کرد و با این اقدام خود مرتکب بزرگترین خطای سیاسی شد.

به نوشته روزنامه الوطن، با چشم پوشی از آنچه بندو می گوید بایدن طی ماه های آینده با وعده ترامپ درباره عقب نشینی نیروهای آمریکا از افغانستان و همچنین موضوع پافشاری مردم و پارلمان عراق درباره عقب نشینی نیروهای آمریکا از سرزمین های عراق و همچنین موضوع عقب نشینی یگان های نظامی آمریکا از شمال شرقی سوریه و خطرات پیرامونی آن روبرو است. همچنین پیش بینی می شود که امضای توافق راهبردی ایران و چین ضربه دیگری را بر سیاست های بایدن در منطقه و جهان وارد سازد.

با توجه به این وضعیت تحلیلگران پیش بینی می کنند این ضربه سبب خواهد شد دولت بایدن محاسبات جدیدی را درباره موضوع هسته ای ایران طراحی کند. به نظر می رسد بایدن که ادعا می کند از بازیگران مهم عرصه بین المللی شناخت کافی دارد، در سیاست خارجی اشتباهات بیشتری را مرتکب خواهد شد. با توجه به این اشتباهات پیش بینی می شود او روابط خود را با عربستان ادامه دهد و از اشتباهات ولیعهد عربستان هم چشم پوشی کند.

براساس این گزارش، در آینده برای جهانیان این موضوع آشکار خواهد شد بایدن هدف محاصره روسیه، چین، ایران و سوریه  را دنبال خواهد کرد و در این مسیر نیاز مبرمی به همپیمانان خود در منطقه خلیج فارس و آسیا خواهد داشت. با اینحال او هیچ راهی برای شکست اراده این کشورها نخواهد یافت و اوباما و ترامپ همه شیوه های جنگ و تحریم را طی ده سال گذشته علیه این کشورها مورد ازمایش قرار دادند اما تاکنون به نتیجه ای نرسیده اند.

با توجه به این موضوع برخی تحلیلگران و از جمله بندو به بایدن هشدار می دهند پس از آنکه ضعف آمریکا سبب کاهش نفوذ این کشور در میان شماری از کشورها شده است سیاست خارجی بایدن هم سبب تردید برخی از همپیمانان و دوستان آمریکا در اجرای خواسته های این کشور در حوزه سیاست خارجی در منطقه خواهد شد.

پایان/

۱۷ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 7 =