بورس چگونه به مردم رکب زد؟ + نمودار

در روزهای اخیر شاهد ریزش سنگین بورس با وجود اعمال دامنه نوسان نامتقارن هستیم. در این بین هیچکس پاسخگوی هزاران میلیارد تومان سرمایه دود شده مردم در نیمه دوم سال 1399 نیست.

به گزارش تحریریه، روز یک شنبه 94 درصد از نمادهای بازار در دامنه منفی معامله می شدند و 85 درصد از نمادها نیز کار خود را با صف فروش به پایان رساندند. ارزش معاملات خرد در بازار امروز 1774 میلیارد تومان بود که از این مقدار 620 میلیارد تومان نیز خروج پول را شاهد بودیم.

برخی تحلیل گران معتقدند، یکی از مهمترین علتها برای منفی شدن بازار، زمزمه‌ها برای بازگشت به برجام و گشایش در تعاملات بین المللی است. اما مگر بازگشت به برجام و بهبود شرایط اقتصادی خبر بدی است که بازار واکنش منفی نشان می دهد؟

از طرف دیگر طبق نمودار بالا میانگین ارزش معاملات در سال 98 برابر با 2هزار و 700میلیارد تومان بوده است. طی  8 ماه گذشته هر بار ارزش معاملات به زیر این محدوده رسیده است شاهد واکنش مثبت بازار بودیم.  با اینکه در 2 روز گذشته ارزش معاملات از عدد فوق بسیار پایین‌تر بود، واکنش مثبتی در معاملات رخ نداد و متاسفانه این نشان دهنده رکود بازار و تاثیر تصمیمات نادرست مسئولین تا به حال بوده است. این موضوع به آن معنی است که ممکن است فعلا خبری از جبران زیانهای مردم نباشد و سهامداران فعلا نیز باید منتظر باشند تا شاید در آینده و در دولت بعد فرجی شود. امیدواریم این زنگ خطری برای هشیار شدن مسئولین و  حمایت صحیح از بازار باشد.

برخی کارشناسان اقتصادی معتقدند،  قانون دامنه نوسان نامتقارن در فرسایشی شدن روند معاملات بی تاثیر نبوده است.  سهم هایی که از دید بازار ارزنده نیستند هر روز حداکثر می توانند 2 درصد کاهش قیمت را تجربه کنند. بسیاری از سهم ها هم که در صف فروش قفل می شوند، حجم مبنا پر نمی کنند و باعث می شود که قیمت پایانی آنها تغییر زیادی نداشته باشد. در نتیجه قیمت ها به کندی کاهش می یابند تا به سطوح ارزندگی برسند که باعث فرسایشی شدن معاملات در چنین سهم هایی می شود. با توجه به این شرایط، پولهای درشت هم ترجیح می دهند صرفا نظاره گر بازار باشند و پول های خود را در بانک و یا صندوق های درآمد ثابت قرار دهند که باعث می شود کم پولی در بازار سهام بیش از پیش خودش را نشان دهد و معاملات بازار خسته کننده و فرسایشی دنبال شوند.

با تمام این اوصاف هیچکس پاسخگوی هزاران میلیارد تومان سرمایه دود شده مردم در نیمه دوم سال 1399 نیست. تغییر چندباره رئیس سازمان بورس در یک سال اخیر نیز مرهمی بر دردهای زیان دیدگان بورس نشد و ریزش بازار همچنان ادامه یافته است. به نظر میرسد وقت کشی و وعده‌های غیر قابل تحقق بخشی از فرایند رکب زدن به مردم و تامین کسری بودجه در ماههای اخیر بوده است.

پایان/

۱۵ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۴۹
کد خبر: 9211

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 12 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 6
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ایرج IR ۲۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      2 1
      مشکل بورس دامنه نامتقارن نیست همان مذاکرات که نردم فک میکنند دلار به ۱۵ هزار میرسد این بانک مرکزی هست که دغل بازی میکند وحداقلی برای دلار تعیین نمکند
    • کمیل IR ۲۲:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۵
      3 0
      بورس سرمابه مردم را خورد با کسانی که مردم را تشویق به سرمایه گذاری در بورس می کردند ؟ آفتاب آمد دلیل آفتاب شد.
    • مردم ایران IR ۰۱:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 0
      اشتباه نکنید بورس دهان ندارد بخورد دولت محترم لطف کردند پول مردمو بالا کشیدن وکسری ها و ولخرجی هاشونو با پول مردم بدبخت مستضعف اصلاح کردند کاری کردند مردم به بورس بی اعتماد شدند
    • Ali IR ۰۱:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 0
      نه تنها بورس بلکه دولت توی همه چی بما رکب زد توی خودرو و ملک و انواع کالاها چگونه دلار یک شبه افزایش قیمت پیدا کرد خلاصه باختیم و باختیم
    • IR ۰۱:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      0 0
      مطمئنا مسئولین این مملکت مردم را از همه چیز بی اعتقاد کردند بنده به فرمان مسئولین نظام جهت سرمایهگذاری و اندکی سود دارایی وخانه ام را گذاشتم روزی که مسئولین خالی کردند ،مردم را دعوت کردند وتنها این را میگویم خیانت به مردم سرزمین خود یعنی این خیانت به اصل شما مسئولین صورت گرفته بود و بد اعتقادی در دل مردم زخم دیده بوجود آوردید.
    • روح اله IR ۰۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۱۶
      1 0
      روحانی از پشت به مردم بیچاره خنجر زد علی برکت الله خدایی هم هست؟