ساختار تحریمهای آمریکا، در هم‌تنیده و غیر قابل تفکیک است

معاون اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس در گفتگو با تحریریه، تاکید کرد، ساختار تحریمهای ترامپ، در هم‌تنیده و غیر قابل تفکیک است.

به گزارش تحریریه، موسی شهبازی در گفتگو با خبرنگار تحریریه، با اشاره به در هم تنیدگی تحریمهای اقتصادی گفت: هیچ بحثی در اینکه تحریم غیر حقوقی و غیر قانونی است وجود ندارد و این موضوع به عنوان یک بحث ابتدایی باید مد نظر باشد. بررسی اجزا و ساختار تحریم آمریکا نشان میدهد، این کشور تحریم را به یک مقوله بلند مدت تبدیل کرده است.

در دوره اوباما قواعد اصلی تحریم وضع شد و آنچه در خصوص لغو تحریمها مطرح می‌شود دائما در چارچوب نگاه کوتاه مدت و موقتی مطرح شده است. اما ریشه موضوع یعنی قواعد تحریم و نگاه بلند مدت همچنان پابرجاست.

شهبازی گفت: اساسا نگاه آمریکا به مقوله تحریم، اقتصادی است و از سالیان گذشته برای جایگزینی نفت و گاز ایران برنامه ریزی انجام شده است. برخی در سنوات گذشته فکر میکردند که صادرات نفت ایران برای جهان یک کالای استراتژیک و غیر قابل جایگزینی است اما دیدیم که چنین امری با واقعیت فاصله دارد. آنها در زمان تحریم با افزایش تولید نفت عملا بازارهای فروش نفت ایران در آسیا و اروپا را تصاحب کردند و از این مسیر منافع کلانی بدست آوردند.

وی تاکید کرد، آمریکا اساسا بازیگر فعال بودن ایران در منطقه را نمی‌پذیرد، بر این اساس تلاش میکند که ایران همواره در موضع ضعف باشد. آمریکا  به دنبال رفع تحریمها کوتاه مدت نیست مگر اینکه ایران از خیلی از مواضع  و اهداف کوتاه بیاید.

این کارشناس اقتصادی گفت: واقعیت این است که آمریکا علاوه بر زیرساختهای حقوقی و قانونی، ابزارهایی را به کارمیگیرد که تحریم در عمل برای ایران پر هزینه باشد. به عنوان مثال زمانی که شرکتها قصد تعامل با ایران را دارند، همیشه شاخص ریسک ایران بالا نشان داده میشود این امر باعث میشود تا شرکتها برای ورود به بخشهای مختلف اقتصاد کشور با چالش رو به رو شوند. بحث تماس نمایندگان امریکا با شرکتهای بین المللی برای عدم حضور و تعامل با اقتصاد ایران نیز در همین راستا دسته بندی می‌شود.

معاون اقتصادی مرکز پژوهشهای مجلس گفت: اینکه گفته شده بود که درچارچوب برجام تحریمهای هسته ای رفع میشود یک بحث است اما استراتژی آمریکا در حوزه تحریم، پیچیده کردن آن است. به عنوان مثال یک شرکت هم تگ هسته ای، هم تگ حقوق بشر و هم تگ تامین مالی تروریسم می‌خورد. یعنی اگر تحریم هسته ای رفع شود هنوز آن شرکت  از جانب حقوق بشر و موشکی و به صورت کلی بهانه های غیر هسته ای مانع از رفع تحریم خواهد شد. یعنی آمریکا همچنان ابزارهای لازم را در اختیار دارد تا با بهانه های غیر هسته ای مانع از تحقق اهداف اقتصادی کشور شود.

پایان/

۲۳ فروردین ۱۴۰۰ - ۲۲:۵۹
کد خبر: 9299

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۲۳:۲۰ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۳
      0 0
      باید با این دشمن گفت اگر می خواهد با ایران درخصوص هسته ای گفتگو کند باید همه تگ های تحریمی را بردارد والا گفتگو در یک مورد یعنی برجا بودن تحریم و هرآنچه دلش بخواهد
    • م IR ۰۷:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۴
      0 0
      وقتی اینچنین دشمنیها را تقویت کرده اند...باید ما سلاح اتمی داشته باشیم...نداشتن موشک باکلاهک های هسته ای..مساوی است با پایمال شدن حق و حقوق ملت و نسلهای اینده......بااینهمه مشکلات معیشتی و فقر و بیکاری جوونا بسربردیم که زیر بار زور نرویم..اما همه موشکهای ما..ازیک موشک هسته ای کمترکارایی دارد..واقعیت ها را باید بپذیریم..ماملتی هستیم که درحق همدیگرخوب نیستیم اما دربرابردشمن..دروطن پرستی حرف اول رادردنیا میزنیم...اگرمیخواهیم توسری خورنباشیم بایدقوی باشیم وسلاحهای مدرن دنیا راداشته باشیم..ممنون ازتحریریه