بازار داغ سهام شرکت های غذاهای گیاهی

شرکت های تولید غذاهای گیاهی در سال های اخیر رشد خیره کننده ای داشتند و به واسطه استقبال افکارعمومی، ارزش سهام آن ها افزایش یافته است.

به گزارش تحریریه، به تازگی شایعاتی منتشر شده که می گوید شرکت «غذاهای غیرممکن» (Impossible Foods) برای عرضه عمومی از طریق عرضه اولیه (IPO) به ارزش ۱۰ میلیارد دلار آماده  می شود. 

این شرکت، فرآورده های گیاهی را جایگزین فراورده های گوشتی کرده و به عبارتی شرکت تولیدکننده محصولات گیاهی است. اقدامی مشابه شرکت «بیوند میت» (Beyond Meat) که گزینه های غذایی گیاهی و جایگزین های محصولات گوشتی را وارد بازار کرده است. می توان گفت که شرکت «بیوند میت» با عرضه اولیه سهام خود، استفاده از گزینه های غذایی گیاهی و جایگزین های محصولات گوشتی را گسترش داد. تا زمان انتشار خبر ورود بیوند میت به بازار سهام، افراد کمی در مورد گزینه های غذایی گیاهی اطلاعات داشتند. اکنون اما با ورود این شرکت به بورس بیشتر فروشگاه های مواد غذایی یک بخش ویژه (و در حال رشد) برای گزینه های گیاهی دارند.

شرکت غذاهای غیرممکن در سال ۲۰۱۱ تاسیس شد و دفتر مرکزی آن در شهر «ردوود» کالیفرنیا است. هدف این شرکت انتقال سیستم غذایی به روشی پایدارتر است. این شرکت به دلیل استفاده از پروتئین «هم» (Hem) در برگرهای خود مشهور شده است، که  طعم مشابهی از گوشت گاو را می دهد.  هِم ترکیبی است که به وفور در گوشت یافت شده، باعث قرمز شدن رنگ خون می شود و همچنین اکسیژن را به ماهیچه‌ها منتقل می‌کند. همچنین این ترکیب باعث ایجاد طعم منحصر به فرد گوشت می‌شود. این شرکت سال گذشته اعلام کرد که قصد دارد یک جایگزین گیاهی برای شیر لبنی تولید کند که ادعا می کند طعم و شکل ظاهری آن همچون شیر گاو واقعی است.

این شرکت به تازگی اولین کمپین تبلیغات تلویزیونی ملی خود را آغاز کرده است. موضوعی که می تواند شروعی برای ایجاد آگاهی بخشی درباره این برند برای سرمایه گذاران بالقوه و سازماندهی تبلیغات برای عرضه اولیه یا حتی اقدام برای عرضه عمومی از طریق مسیر «شرکت با هدف ویژه تملک» (SPAC) باشد. اسپک را گاهی «شرکت چک سفید» (blank Cheque company) هم می‌نامند. فرآیند ورود شرکت‌ها به بورس معمولا بسیار دشوار و زمان‌بر است. اسپک‌ به یک شرکت خصوصی علاقمند به ورود به بورس امکان می‌دهد این فرآیند را بسیار سریع‌تر طی کند و به سرعت وارد بورس شود.

ارزش این شرکت در دور اخیر تامین مالی خصوصی در سال ۲۰۲۰ نزدیک به ۴ میلیارد دلار بود. برخی از سرمایه گذاران خطرپذیر حدود ۱.۵ میلیارد دلار از سهام این شرکت را در بازار سرمایه گذاران خصوصی جمع کرده اند. در طول یک سال گذشته و از زمان عرضه عمومی بیوند میت، شرکت غذاهای غیرممکن توانسته است نام خود را در بازار مطرح کند.  اکنون این شرکت از محبوبیت بیشتری نسبت به قبل برخوردار است. موضوعی که به سرمایه گذاری خصوصی برای این شرکت از سوی سرمایه گذاران کمک کرده‌است. شرکت غذاهای غیرممکن با این رشد در سال گذشته توانسته است توزیع خرده فروشی خود را از ۱۵۰ فروشگاه به بیش از ۲۰ هزار سوپرمارکت بزرگ گسترش دهد.

غذاهای غیرممکن تنها شرکت در حال رشد نیست. گزارشی از «موسسه غذای خوب» و «انجمن غذاهای گیاهی» (PBFA) حاکی از آن است که میزان خرده فروشی غذاهای گیاهی در ایالات متحده ۲۷ درصد افزایش یافته و در سال ۲۰۲۰ به ۷ میلیارد دلار رسیده است.

این بازارها همچنان رشد کرده و افزایش تقاضا را تجربه خواهند کرد، زیرا افراد بیشتری به دنبال گزینه هایی از محصولات غذایی سرشار از فیبر، ویتامین C، آهن و چربی های اشباع شده با کالری کم هستند. ناگفته نماند که این محصولات ماندگاری بالاتری دارند بنابراین توسط فروشگاه های مواد غذایی و مصرف کنندگان هدر نمی روند.

امکان دارد که اولین عرضه عمومی شرکت غذاهای غیرممکن در سال آینده رخ دهد، زمانی که شاید ارزش این شرکت در حدود ۱۰ میلیارد دلار باشد. اگر اولین عرضه عمومی آن در آینده ای نزدیک باشد، تبلیغات بیشتری از این شرکت در رسانه ها ارائه می شود و یا حتی مشارکت بیشتر این کمپانی را با سایر شرکت های معروف برای کمک به تولید محصولات و معرفی آنان به مردم شاهدخواهید بود. 

پایان/

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 9345

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =