اسلحه پنهان در انتخابات ریاست جمهوری 1400

اندیشکد آمریکایی «شورای آتلانتیک» در گزارشی شبکه های اجتماعی را پدیده ای بسیار مهم و تاثیرگذار در انتخابات ایران ارزیابی کرد و کلاب هاوس را پیام رسان مهم انتخابات خردادماه آینده دانست.

به گزارش تحریریه، اندیشکده «شورای آتلانتیک» در گزارشی شبکه های اجتماعی را پدیده ای می داند که می تواند به انتخابات در ایران صدمه بزند یا به آن کمک کند.

در این گزارش آمده است که حدود یک ماه قبل رهبر انقلاب اسلامی عنوان داشت که دشمن از فضای سایبری استفاده می کند تا با بهره برداری از شیوه های روان شناختی بر روی مشارکت مردم در انتخابات تاثیر بگذارد.

طبق این تحلیل رهبری تاکید داشت فضای مجازی باید مدیریت شود. اگرچه این امکان باید به وسیله مردم استفاده شود و آزادی را برای مردم به همراه داشته باشد با این حال نباید این ابزار در اختیار دشمن قرار بگیرد تا نقشه هایی را علیه کشور و ملت اجرایی کنند.

تحلیل شورای آتلانتیک آن است که نگرانی اصلی رهبری درباره اینترنت به زیرساخت های آن در کشور ارتباطی نداشت بلکه موضوع نگران کننده محتوای آنلاین آن بوده است.

طبق ارزیابی این اندیشکده آمریکایی، اینترنت همیشه یکی از چالش برانگیزترین موضوعات برای دولت های ایران به ویژه در زمان انتخابات بوده است. از انتخابات سال ۲۰۰۹ اینترنت به اصلی ترین ابزار رسانه ای رایگان جامعه جهانی در مورد انتخابات ایران تبدیل شده است. 

طبق تحلیل فوق در سال ۲۰۰۹ پیام رسان های فیسبوک، توئیتر و فیسبوک عاملی برای تاثیرگذاری بر انتخابات شدند و آشوب های آن سال از طریق اینترنت منتشر شد و جمهوری اسلامی ایران را به واکنش وادار کرد.

در انتخابات سال ۲۰۱۳ هم فیسبوک و توئیتر به عنوان ابزار ایرانیان برای بحث در مورد نامزدها استفاده شدند البته در این دوره حسن روحانی با استفاده از شبکه اجتماعی وایبر باجامعه ارتباط برقرار می کرد و همین پیام رسان از محبوبیت فیسبوک کاست. اما یک سال بعد وایبر مسدود شد.

سه سال بعد و در جریان انتخابات سال ۲۰۱۶ مجلس اینستاگرام به ابزار اصلی اشتراک عکس و تلگرام به ابزار اشتراک گزاری متن تبدیل شد. این در حالی بود که تمرکز اصولگراها به روش های سنتی همچون استفاده از مساجد، خطبه های نمازجمعه و رسانه های دولتی متمرکز بود.

جناح اصلاح طلب با تلگرام مردم را بسیج کرد و با راه اندازی کانال های گوناگون توانست پیروزی قاطع لیست امید را رقم بزند. این فهرست توانست ۱۲۱ کرسی از ۲۹۰ کرسی مجلس را به دست بیاورد.

این گزارش افزود: تلگرام به رسانه محبوب و ابزار اطلاع رسانی مورد استفاده برای مردم عادی، رسانه های دولتی و سیاستمداران و حتی نهادهای نظامی تبدیل شد. تحولات مربوط به نارضایتی اقتصادی سال های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۸ از طریق تلگرام تحریک می شد و به همین دلیل در آوریل ۲۰۱۸ این پیام رسان هم مسدود شد. با این حال هنوز ده ها میلیون ایرانی همچنان از این اپلیکشین استفاده می کنند.

شورای آتلانتیک پس از بین نکات فوق، کلاب هاوس را برنامه ای جدید برای ایرانیان توصیف کرد و افزود: مدتی بود که طرح گفت وگو در مورد انتخابات ریاست جمهوری کمرنگ شده بود اما این مفهوم به دلیل ظهور یک فضای جدید به چالش کشیده شده است.  اپلیکشین صوتی کلاب هاوس اکنون در حال جابجایی فهرست برنامه های محبوب ایرانیان است. اتاق های این پیامرسان هر روزه موجب می شودهزاران  ایرانی دیدگاه های خود را بیان کنند و بدون ترس نظرات و نارضایتی خود را انتقال دهند.

به نوشته این گزارش، اصلاح طلبان در استفاده از کلاب هاوس تبحر دارند و از شخصیت های برجسته سیاسی دعوت می کنند تا در مباحث اتاق ها شرکت کنند. آن ها حتی از اعضای کابینه روحانی هم در گفت وگو ها دعوت می کنند و در مقابل کارشناسان مطرح طرف مقابل را هم به اتاق ها می آورند اما نوع مدیریت آن ها با مشکلاتی همراه بوده است. برخی مخالفان شناخته شده از این موضوع ناراضی هستند که مدیران به آن ها فرصتی را برای به چالش کشاندن مقامات  ارائه نمی کنند. علاوه بر این بسیاری از فعالان، روزنامه نگاران و فعالان سیاسی در داخل و خارج هم احساس می کنند مجریان فرصتی را برای انتقاد و به چالش کشیدن فرد مسئول به آن ها نمی دهند. 

البته برخی اصولگراها نیز از جناج خود به دلیل بی توجهی به کلاب هاوس انتقاد می کنند و انتظار دارند آنها نیز همچون اصلاح طلبان با این پیام رسان کار کنند..

طبق  نوشته کارشناس شورای آتلانتیک، علاقه مندی و تعاملی که اکنون در کلاب هاوس به چشم می خورد یادآور فضای پرهیجان موجود در تهران در روزهای قبل از انتخابات سال ۲۰۰۹ است.

در این گزارش می خوانیم: هنوز مشخص نیست با کلاب هاوس تغییری در علاقه مندی مردم ایران شاهد باشیم. شاید معرفی نسخه رسمی اندرویدی کلاب هاوس بر میزان گستردگی استفاده از آن بیافزاید. ممکن است در آن زمان کلاب هاوس بتواند روحیه مردم ایران را که از شرایط موجود به شدت خسته هستند، تغییر بدهد. کلاب هاوس به مفهوم خروج از شبکه های اجتماعی سنتی است. ویژگی صوتی بودن این پیام رسان باعث می شود تا کاربران احساس نزدیکی بیشتری به یکدیگر داشته باشند.

در انتهای این گزارش آمده است: حتی اگر این برنامه هیچ تاثیری در انتخابات پیش رو نداشته باشد، به برخی از ایرانی ها چیزی را می دهد که حداقل در شرایط کنونی ندارند: پلی برای شکاف. 

پایان/

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۱۵
کد خبر: 9350

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 11 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • afsane IR ۰۰:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      1 0
      چرا رای بدیم...وقتی این دولت و .. پول ما رو توی بورس غارت مرد...هیچ وقت دیگه پای صندوق رای نمیریم.
    • حشمت IR ۰۰:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      0 0
      تحلیل زیبایی بود، متاسفانه جمهوری اسلامی همیشه قافیه رو به شبکه های اجتماعی باخته