بانک مرکزی به انحصار نهاده های دامی کمک می کند

محمدرضا جهان بیگلری، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی معتقد است بانک مرکزی ارز وارداتی کالاهای اساسی را تنها برای واردات از کشورهای خاصی تخصیص می دهد.

به گزارش تحریریه، محمدرضا جهان بیگلری، اقتصاددان و عضو اتاق بازرگانی، در مصاحبه اختصاصی با «تحریریه» پیرامون بحث وجود انحصار در واردات کالاهای اساسی، بیان داشت: متاسفانه در دولت حجت الاسلام روحانی، اقتصاد کشور و به طور ویژه کالاهای اساسی، در انحصار افرادی انگشت شمار قرار گرفته است. از اینرو مشکلات بسیاری برای کشورمان به وجود آمده است. چرا که افراد محدود دارای انحصار، با قدرتی باورنکردنی، کنترل بازار را به دست گرفته اند. 

این عضو اتاق بازرگانی در ادامه با اشاره به وجود انحصار واردات نهاده های دامی به کشورمان در دست 10 فرد خاص که به طور ویژه در ماه های اخیر باعث نابسامانی بازار مرغ گردیده اند افزود: بعضا مطرح می گردد که در بحث واردات نهاده های دامی انحصاری وجود ندارد و در این زمینه برای 300 شرکت، مجوز صادر گردیده است.  می توانم به جرات بگویم 300 شرکت مذکور، برای همان 10 نفری است که از مدت ها قبل، انحصار واردات نهاده ها را در دست داشته اند. یعنی ما نه درباره 300 شرکت مستقل، بلکه درباره مجموعه ای از شرکت های اقماری که در مالکیت 10 فرد خاص هستند، صحبت می کنیم.

این اقتصاددان در ادامه با تبیین دلایل ایجاد انحصار در واردات کالاهای اساسی، ادامه داد: بحث وجود انحصار در واردات نهاده های دامی قطعی است و یکی از دلایلی که باعث این انحصار شده را بحث تامین ارز وارداتی توسط بانک مرکزی می دانم. متاسفانه بانک مرکزی ارز وارداتی کالاهای اساسی را تنها برای واردات از کشورهای خاصی تخصیص می دهد. لذا انتقال این ارز برای خرید نیازهای اساسی تولید و مردم از کشورهایی غیر از لیست بانک مرکزی با مشکلات فراوانی همراه است.

وی در پایان اضافه کرد: در نتیجه این اقدام بانک مرکزی، واردکنندگان باید تنها برای واردات از مبداء کشورهایی خاص که مدنظر دولت محترم است، اقدام نمایند. یعنی با برخی سیاست های ارزی، عملا دست واردکنندگان را برای شکستن انحصار بسته ایم.

پایان/

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۴:۰۷
کد خبر: 9357

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 3
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • فرید FR ۱۸:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      1 0
      امثال مدلل این مردم را بیچاره کردند.
    • سید پویان FR ۱۸:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      1 0
      ساختاری که این مافیای واردات را ایجاد می کند باید اصلاح بشه.
    • ناشناس IR ۲۳:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۱/۲۸
      0 0
      آخه بی عقلا! بالاخره یک حساب و کتابی باشه. نمی شه که هر کی از هر جا خواست وارد کنه! تحریریه هدفت از این پستا چیه؟ 🤔