ترفند ایرانیان برای جبران ضررهای بازار سهام

«موسسه آمریکای پژوهش اقتصادی» اعتقاد دارد ایرانیان که در یک سال اخیر از ریزش سهام ضرر بسیاری کردند اکنون برای جبران آن به سوی ارزهای دیجیتال روانه شده اند زیرا اعتقاد دارند ارزش افزوده آن حتی بیشتر از دلار و طلا است.

به گزارش تحریریه، مرکز پژوهشی «American Institute for Economic Research » نوشت: یک مقام ارشد در دولت هند اخیرا فاش کرد که دولت متبوعش به زودی قانونی را برای منع تجارت و نگهداری ارزهای رمزپایه پیشنهاد خواهد کرد. هند با ۸ میلیون سرمایه گذار در ارزهای رمزنگاری شده با حدود ۱.۴ میلیارد دلار دارایی به سرعت به یک مرکز جهانی ارزهای رمزنگاری شده تبدیل شده است.

این قانون که قصد دارد راه را برای ایجاد روپیه دیجیتال رسمی هموار کند، به دارندگان رمز ارز ها حداکثر ۶ ماه فرصت می دهد تا دارایی های رمزنگاری شده خود را بفروشند؛ در غیر این صورت با مجازات های مختلف روبه رو می شوند.

اگرچه این قانون هنوز رسمی نشده است اما تاثیرات آن از هم اکنون احساس می شود. چند هفته پیش قیمت بیت کوین از سطح ۶۱ هزار دلاری پایین آمد زیرا انتظارات برای ممنوعیت معاملات در پنجمین اقتصاد بزرگ حامی این ارزهای دیجیتال انتظارات را متزلزل کرد. با این حال، همانطور که احتمال هر تعداد ممنوعیت اعمال شده توسط دولت وجود دارد، این احتمال نیز وجود دارد که قانون پیشنهادی هند قبل از اجرای آن متوقف شود.

این قانون پیشنهادی تنها نمونه از خصومت آشکار دولت هند با ارزهای رمزنگاری شده نیست. در سال ۲۰۱۹ نیز برخی از دولتمردان دهلی نو برای افرادی که استخراج، نگهداری، انتقال یا معامله با ارزهای رمزپایه را انجام می دهند تا ۱۰ سال زندان پیشنهاد کرده بودند. با وجود این اما ثبت نام کاربران هندی در مبادلات عرصه ارزهای رمزنگاری سر به فلک کشیده است. صرافی «Bitbns» افزایش ۳۰ برابری را گزارش کرد، در حالی که صرافی بزرگ هندوستان با عنوان «Unocoin» حتی در میان شایعات مبنی بر ممنوعیت رمز ارزها، ۲۰ هزار کاربر در ژانویه و فوریه اضافه کرد.

شباهت های بیت کوین به طلا، حداقل تا حدی می تواند گرایش بسیاری از هندی ها به ذخیره آن را توضیح دهد. «کاشف رازا» مدافع ارزهای رمزنگاری هند، اظهار داشت: «فرهنگ هند همیشه موجب پس انداز می شود. هند همیشه بزرگترین دارنده طلا بوده است. هر خانواده ای در خانه خود طلا نگه می دارد». در میان جمعیت جوان و کاملا مانوس با فناوری، بیت کوین ممکن است به سادگی تکرار مدرن حفظ ثروت باشد.

بیت کوین بر پایه روپیه هند (تغییرات طی ۵ سال)

این مرکز تحقیقاتی افزود: اگر مقامات هندی در مورد اجرای این قانون قریب الوقوع مصمم باشند، باید گفت که تعداد موارد مطالعات احتیاط آمیز مشابه در سراسر جهان وجود دارد. در حال حاضر بسیاری از کشورها استفاده از ارزهای رمزپایه را ممنوع و محدود کرده اند. به عنوان مثال ایران را در نظر بگیرید؛ بانک مرکزی ایران در سال ۲۰۱۸ استفاده از ارزهای رمزپایه را ممنوع کرد تا از جرایمی مانند پولشویی و تروریسم جلوگیری کند. در سطح رسمی، این ممنوعیت طی سال های گذشته مجددا مورد تایید قرار گرفته و مقامات از اواخر مارس ۲۰۲۱ علنا دست به اقدامات تهاجمی زده اند اما در پشت پرده، تصمیمات ممکن است تغییر کنند. اخیرا، مرکز مطالعات استراتژیک به عنوان یک اتاق فکر مرتبط با «حسن روحانی» رئیس جمهوری ایران، از ملت خواست تا ارزهای رمزنگاری شده را برای دور زدن تحریم های سخت بین المللی استخراج کنند تا به این وسیله به اقتصاد آسیب دیده ایران کمک کند.

ایرانی ها سال ها تورم فزاینده را تحمل کرده اند و در آگوست سال گذشته با ترکیدن حباب ارزش سهام محلی، ضررهای شدیدی در بازار سهام مشاهده کردند. با این وجود قیمت بیت کوین متزلزل نشد و بسیاری از ایرانیان تصمیم گرفتند با سرمایه گذاری در این بخش، خسارت های وارد شده را جبران کرده و ثروت خود را افزایش دهند. «بهمن حبیبی»  فعال حوزه بلاک چین و از بنیانگذاران سایت «بیتستان»، رمزنگاری را راهی برای بهبود بازار سرمایه ایران می داند و بر این باور است که نباید از آن اجتناب کرد. او می افزاید: با خرید و انباشت ذخایر ارز رمزنگاری شده در کشور در واقع ذخیره هایی ایجاد خواهیم کرد که ارزش افزوده بسیار بیشتری از دلار آمریکا، یورو یا حتی طلا دارند».

شاخص قیمت عمده فروشی هند برای همه کالاها طی ۵ سال

Source: Bloomberg Finance, LP

با ضعیف شدن ریال ایران جای تعجب نیست که ایرانی ها به دنبال گزینه های دیگری هستند. هند می تواند سیر مشابهی را طی کند. فشار اقتصادی تقریبا همه ملت ها را متزلزل کرده است و به نظر می رسد در هند، مردم با روی آوردن به عرصه رمزنگاری با عدم اطمینان اقتصادی و بیکاری کنار می آیند.

پایان/

۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9361

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =