ورود کمیسیون اقتصادی مجلس به ابهامات جدی بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس، از ورود مجلس به ابهامات جدی بزرگترین انتخابات اقتصادی کشور خبر داد.

به گزارش تحریریه، سید احسان خاندوزی گفت: در روز 20 اسفند ماه سال گذشته مقرر شده بود انتخابات سهام عدالت استانی توسط مجموعه وزارت اقتصاد برگزار شود که که متاسفانه این فرایند با کمترین اطلاع رسانی در حال انجام بود و از طرف دیگر با توجه به وجود برخی ابهامات در این انتخابات کمیسیون اقتصادی مجلس به موضوع ورود کرد و وزیر اقتصاد موظف شد تا انتخابات برای رفعاین ابهامات و اطلاع رسانی دقیق تر برای افزایش مشارکت به تعویق بیاندازد. بر این اساس از وزارت اقتصاد انتظار میرفت با اصلاح آیین نامه اجرایی و فرایند مشارکت، زمینه را برای این موضوع قبل از اجرای انتخابات در ابتدای سال 1400 فراهم کند. همچنین بایستی نسخ برخی موارد قانونی در خصوص برخی موارد موجود در آیین نامه اجرایی آزادسازی سهام عدالت  از مجلس شورای اسلامی در خواست میشد که این موضوع نیز انجام نشده است.

شورای عالی بورس مجاز به تدوین مقررات است و نه کنار زدن مفاد قانونی!

نائب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: رهبر انقلاب در روز 9 اردیبهشت ماه ابلاغیه 3 بندی آزادسازی سهام عدالت را صادر کردند، گفت: شورای عالی بورس آیین‌نامه‌ای را در این خصوص تهیه کرد که دارای چند مشکل و نقطه ضعف جدی بود. از جمله اینکه در متن ماده 35  قانون اصلا 44 صراحتا به تعاونیهای شهرستانی اشاره شده است و از طرف دیگر در بند 2 ابلاغیه رهبر انقلاب آمده بود"  مقررات  مورد نیاز جهت انتقال سهام به صاحبان سهام عدالت توسط شورایعالی بورس تدوین و تصویب شود. این مصوبات برای کلیه دستگاههای اجرایی لازم‌الاجراست." همانطور که ذکر شد شورای عالی بورس تنها مجاز به تدوین مقررات بوده و نمیتوان این مقررات به گونه ای باشد که با قوانین بالادستی تغایر و تضاد داشته باشد. حالا با برگزاری این انتخابات و تعیین هییت مدیره های شرکتهای سهام عدالت استانی،‌ عملا باید شاهد انحلال شرکتهای تعاونی سهام عدالت شهرستانی باشیم که این موضوع یک نقیصه جدی محسوب میشود و در این خصوص تدبیر لازم لحاظ نشده است.

خاندوزی تاکید کرد، تا روز 10 اردیبهشت ماه و قبل از برگزاری انتخابات باید این موضوع تعیین تکلیف شود چون نمیتوان به صورت همزمان  تعاونیهای سهام عدالت وجود داشته باشند و شرکتهای سهام عدالت استانی با هییت مدیره جدید نیز فعالیت کنند.

سازوکار نظارت و ضوابط هزینه کرد شرکتهای سهام عدالت استانی مشخص نیست

به گفته این نماینده مجلس، ارزش سهام در اختیار شرکتهای تعاونی سهام عدالت استانی تا 200 هزار میلیارد تومان براورد شده که این رقم نشان دهنده اهمیت ویژه انتخابات هیئت مدیره شرکتهای مذکور است،‌ این درحالی است که ضوابط هزینه کرد و نظارت بر عملکرد این شرکتها هنوز تدوین نشده است. همچنین سازوکار اطلاع عامه مردم و سهامداران از تصمیمات هییت مدیره مشخص نیست، همین موضوع نشان میدهد هنوز سازوکار اعمال شفافیت در این بحث مهم ایجاد نشده است.

پایان/

۲۸ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۵
کد خبر: 9362

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 1 =