کربن زدایی دریایی با انرژی سبز آمونیاک

برخی شرکت های بزرگ حمل و نقل دریایی در جهان با هدف به صفر رساندن تولید کربن، تحقیقات در زمینه استفاده از آمونیاک به عنوان یک سوخت پاک را در دستور کار خود قرار داده اند.

به گزارش تحریریه، در سال های اخیر موضوع انرژی سبز نه تنها به بحث داغ متخصصان و فعالان حوزه محیط زیست تبدیل شده بلکه پای سیاستمداران را هم به این عرصه باز کرده است. بسیاری بر این باور هستند الکتریسیته جایگزین خوبی برای سوخت های فسیلی است.

اکنون چند ماهی است که توجه به یک سوخت سبز کارآمدتر بیشتر شده است و به می رسد در آینده نه چندان دور این ماده شیمیایی قادر خواهد بود تا بازار جهانی چند تریلیون دلاری سوخت های فسیلی را دچار چالش کند یا آن را دگرگون سازد.

سوخت آمونیاکی اگرچه نیازمند اقدامات تخصصی است اما تا به حال قادر شده تا سریعترین موشک-هواپیمای ناسا با عنوان ایکس-۱۵ را به حرکت در بیاورد. سریعترین هواپیمای بالدار جهان در دهه ۱۹۶۰ قادر شد تا رکورد سرعت را بشکند.

علاوه بر این بلژیک هم در دهه ۱۹۴۰ به دنبال بحران کمبود سوخت در جنگ جهانی دوم برای سیستم حمل و نقل عمومی خود به دنبال یک گزینه کارآمد به جای گاز و ازوئیل بود و به آمونیاک روی آورد.

این سوخت آلودگی ندارد و در مقابل انفجار بسیار پایدار و مقاوم است و می توان آن را برای مدت زمان طولانی به راحتی ذخیره کرد.

بسیاری از کارشناسان آمونیاک را راه حلی مناسب برای بحران انرژی و آلودگی محیط زیست می دانند. پیش از این تولید آمونیاک صنعتی پرهزینه و کثیف بیان می شد اما امروز شرایط در حال تغییر است زیرا بازارهایی صدها برابر بزرگتر از قبل برای آن قابل تصور است.

 از سوی دگر وقتی می توان آمونیاک را با میزان انتشار کربنی به مراتب کمتر از دیگر سوخت ها تنها با استفاده از آب و هوا و الکترسیته تولید کرد پس دیگر این صنعت پرهزینه و کثیف نمی تواند باشد. در مقابل این قطعه پازل می تواند واسطه ای برای تولید انرژی و همکاری با بسیاری از دیگر صنایع باشد.

آمونیاک را می توان با استفاده از برق تولید شده از سوی توربین های بادی و صفحات خورشیدی در ساعات غیراوج مصرف تولید کرد. با استفاده از روش های جدید اکنون تولید نامحدود آمونیاک بسیار به صرفه شده است و از همه مهمتر اینکه هیچ تاثیری بر چرخه کربن ندارد.

در این راستا مهمترین و نخستین مشتری برای فناوری تولید انرژی از آمونیاک صنعت حمل و نقل و خودرو خواهد بود. در چند روز گذشته صنایع سنگین میتسوبیشی ژاپن از همکاری در پروژه توسعه صنعتی استفاده ایمن از آمونیاک به عنوان سوخت برای حمل و نقل پرده برداشت. این پروژه که با توصیف حمل و نقل با تولید کربن صفر از سوی یک موسسه تحقیقاتی در دانمارک هدایت می شود که برای بهبود شرایط حمل ونقل دریایی ایجاد شده است.

پیش از این هم غول کشتی سازی ژاپنی NYK Line اعلام کرد برای کاهش ۵۰ درصدی تولید کربن خود در دریا تا سال ۲۰۵۰ نگاه ویژه ای به آمونیاک دارد.

پیش از آن هم بانک جهانی درگزارشی آمونیاک را به عنوان سوخت ذخیره باارزش و بزرگ و پشتیبانی برای کربن زدایی جهانی به وسیله کشتی های اقیانوس پیما مطرح  کرد.

چند ماه قبل یک شرکت کوچک کانادیی با همکاری دانشگاه اونتاریو تلاش برای توسعه فناوری تولید انرژی با آمونیاک را آغاز کرد و اختراعاتی را هم در این زمینه به نام خود ثبت کرده است.

سهام این شرکت نیز در این دوره رشد خوبی داشت زیرا به نظر می رسد فناوری مورد نظر این شرکت قادر خواهد بود تا بازار ۵ تریلیون دلاری سوخت های فسیلی را دچار چالش کند.

پایان/

۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9604

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 1 =