وزارت خارجه به افسر یهودی مدال داد!

پس از فایل صوتی «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه کشورمان علیه شهید «قاسم سلیمانی»، حال «سیدعباس موسوی» سفیر ایران در جمهوی آذربایجان در ادامه اقدامات خارج از عرف و ضدمنافع ملی خود مدال شجاعت مزین به نام این سردار ملی را به یک افسر کشته شده باکویی اهدا کرد اما خانواده این فرد صهیونیست تبار در نهایت بی احترامی این هدیه را به ایران پس فرستادند.

به گزارش تحریریه، سفرا عالی رتبه ترین فرستاده های یک دولت به کشورهای خارجی هستند که مأموریت اصلی آنها حفاظت از حقوق دولت و شهروندان کشور متبوع خود در کشور هدف است. مراقبت، تنظیم و ارتقای روابط دو کشور در کنار درک ظرفیت های موجود در کشور مقصد از جمله اهداف بعدی این مقامات است که به تحکیم ارتباط های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و حتی نظامی منجر می شود.

این کار ویژه مهمی برای یک سفیر است تا به صورت همزمان به تحکیم مراودات همه جانبه میان دو کشور کمک کند و منافع بیشتری را برای دولت و مردم خود جذب نماید. در سالیان اخیر بسیاری از تجار کشورمان که در دیگر مناطق جهان به فعالیت اقتصادی و به ویژه صادرات کالا و خدمات می پردازند نسبت به کارآمدی اندک، کم کاری و حتی بی توجهی سفرا و دیگر مقام های دیپلماتیکی که از سوی وزارت امور خارجه در کشور هدف گمارده شده اند انتقاد دارند. گویا بسیاری از آن ها بدون شناخت مقصد و نیازهای کشور خود تنها برای دریافت مزایای هزاران دلاری این پست سر و دست می شکنند. 

 اعتقاد بر این است حتی در برخی کشورهای همسایه نیز این فرستادگان در حد و اندازه نام ایران عمل نمی کنند و حتی نمی توانند زمینه تسهیل در فعالیت اقتصادی ایرانیان را فراهم آورند.

این امر وقتی تاسفبارتر می شود که سفیران جمهوری اسلامی ایران نه تنها قدم مثبتی برای کشور بر نمی دارند بلکه بدون کمترین توجهی، منافع ملی کشور را در سطح راهبردی و منطقه ای به بازی می گیرند. 

از وطن فروشی تا عزت فروشی

یکی از فرستادگان جمهوری اسلامی ایران در دوره حضور محمد جواد ظریف در وزارت امور خارجه کشورمان سید عباس موسوی سفیر ایران در جمهوری آذربایجان است. اگرچه وی سابقه سخنگویی این وزارتخانه را که به عنوان ویترین خارجی نظام است بر عهده داشت اما گویا وظیفه یک دیپلمات را با شومن اشتباه گرفته است.

گذشته از رویکردهای کاملا نمایشی و شوآف های بی منطق اجتماعی، وی چند ماه قبل در جریان جنگ آذربایجان علیه ارمنستان با اتخاذ رویکردهایی کاملا علیه منافع ملی ایران به صورت آشکار از رویه مخرب پان ترکی حمایت کرد و حتی تمامیت ارضی کشور را به بازی گرفت.

به تازگی اقدامی تاسفبارتر از وی سر زده است که به اعتقاد کارشناسان اگر در یک کشور دارای دستگاه دیپلماسی پویا و وطن پرست رخ می داد به سرعت به کشور فراخوانده می شد یا حداقل تذکری جدی دریافت می کرد و مجبور به معذرت خواهی می شد.

سفیر ایران در باکو دراقدامی نسنجیده و در ادامه همان اقدامات ضدمنافع ملی، به همراه چند مقام مسئول دیگر ایرانی به خانواده «پولاد اسرائیل اغلو هاشموف» از افسران یهودی تبار ارتش الهام علیف که در تجاوز به ارمنستان کشته شد، مدال شجاعت داده است.

نخست آنکه مشخص نیست مدال شجاعت آن هم مدالی که مزین به نام سردار قاسم سلیمانی فرمانده رشید جبهه مقاومت و حامی مستضعفان جهان است با چه استدلالی به فردی داده می شود که هیچ آشنایی با فرهنگ مقاومت و شهادت ندارد اعطا شده است. آیا این عرف وزارت خارجه است که هر سفیری می تواند به یک فرد کشته شده در یک جنگ مدال بدهد یا اینکه اهداف دیگری پشت آن مستتر است؟

اما قضیه به همین جا ختم نمی شود بلکه نکته مهم آن است خانواده این افسر ارتش جمهوری آذربایجان در اقدامی غیرمتعارف در شبکه ضدایرانی « Gunaz.TV» حضور می یابند و با بی احترامی تمام نسبت به جمهوری اسلامی ایران، سردار سلیمانی و فرهنگ مقاومت مدال دریافت شده از نماینده وزارت امور خارجه را پس می دهد.

مادر این افسر باکویی در رسانه های دیداری و نوشتاری اعلام کرد: ما به مدالی که ایران به نام فولاد داده است نیازی نداریم. آنها نباید از نام پسرم استفاده کنند. من از مقامات مربوطه می خواهم که در برگرداندن مدال به ما کمک کنند.

در زمینه دیپلماسی و منافع ملی باید همیشه بدبینانه ترین سناریو را در نظر داشت مگر آنکه خلاف آن ثابت شود. این که تقریبا به صورت همزمان وزیر امور خارجه کشور در یک فایل صوتی به سردار سلیمانی بی احترامی می کند و یکی از فرستاده های همین وزیر توهین را در سطحی فراتر از مرزهای ایران تکرار می کند، می تواند سناریویی برای زیر سوال بردن و تخریب اقدامات چند دهه ای سردار ملی باشد که در نهایت خباثت از سوی دولت آمریکا به شهادت رسید.

زمان آن رسیده است که دستگاه دیپلماسی ناتوان، پرهزینه و ضدمنافع ملی کشور نسبت به دلایل و اهداف واقعی از این حرکات عجیب و غیرسازنده خود پاسخگو باشد.

پایان/

۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 9672

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 3 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 5
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مراد IR ۱۳:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      4 1
      باسلام خدا خیر به شما بدهد.مسولین ما مدتهاست که عزت و شرف و غیرت ما را فروخته اند ، حالا میگویید ؟، وقتی پیشکسوتان جهاد و شهادت خانه نشین شوند مانند مولایشان آقا امیر المومنین (ع) ، کرکسان صاحب آسمان میشوند ،اینها که از دین و ایمان فاصله گرفتن ، حتی بقول امام حسین (ع) اگر دین نداری اقلا آزاده باش، کشور وقتی دست نا اهلان بیوفتد چه انتظاری هست؟ کی حرف امام خمینی و رهبری ملاک اینها بود؟ در حرف میگویند در عمل خلاف آن همل میکنند، ما بچه های دفاع مقدس را به زور خانه نشین و خود سر سفره دین چپاول میکنند ، کو اخلاق و عدل علی ، زمان شاه ملعون هم بهتر از اینها همل کرد،مردان خدا چون شهید سلیمانی وکاظمی و .... خدا را بندگی میکردند ولی مسولین سیاسی خدا را برای منافع سیاسی و اقتصادی خودشان میخواهند، چه بگوییم که دل پر درد است و کسی از بزرگان گوش شنوا ندارند،تمام بدبختی ما این است که از دین استفاده نامشروع میکنیم که نوعی کار شیطانی است
    • میراحمد موسوی IR ۱۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
      1 11
      اولا فامیلی نویسنده ارمنی است دوم متجاوز اذربایجان نه بلکه ارمنستان است سوم نویسنده با احساس 45ملیون تورک کشور بازی کرده چهارم همه دنیا عرمنستان عشق نویسنده را محکوم به ۳۰سال تجاوز کردند پنجم الله تعالی به نویسنده مقاله چشم بصیرت عنایت کند شیعیان با توکل بخدا سرزمین مسلمانان را ازاد کردند الحمدلله
      • IR ۱۴:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
        10 0
        صادق اسم ارمنی نیست. اسم اسلامی است.
      • مش حسن IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
        4 1
        45 میلون تورک رو از کجا اوردی حتما تراختور بع منچستر اوله
      • علی IR ۱۸:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۲/۱۵
        9 1
        برادر خیلی خودت رو دست بالا گرفتی. پان ترک هایی مثل تو در اقلیت هستند . درضمن تعداد ترک زبان های ایران خیلی زیاد باشه 20 میلیونه. یهو بیاین کل ایران رو بگیرین دیگه؟