دشمن جدید بیت کوین و رمز ارزها

پس از سیاستگذاری دولت های آمریکا و انگلستان علیه ارزهای دیجیتال، دولت و بانک های هندوستان نیز موانع بر سر فعالیت و تجارت کریپتوکارنسی ها را افزایش داده اند.

به گزارش تحریریه، به نقل از تارنمای «کوین دسک» هند معامله ارزهای رمزنگاری شده را به طور رسمی ممنوع نکرده است، اما به نظر می رسد بانک های این کشور در حال افزایش فشار و سختگیری بر عرصه رمزنگاری و مبادلات هستند.

به گفته اعضای جامعه رمزنگاری محلی، مبادلات رمزنگاری هند در حال مبارزه برای بقا هستند تا این اقدام و فعالیت های قانونی خود را ادامه دهند. در همین حین در حالی که بانک ها نقل و انتقال به حساب های مربوط به رمزنگاری را به طور مداوم متوقف می کنند. فعالان بازار می گویند که تجار بخش ارزهای رمزنگاری همچنین اطلاعیه‌هایی درباره تراکنش های مرتبط با رمزنگاری دریافت می کنند که بانک ها در آن هشدار می دهند ممکن است حساب هایشان بسته شود.

این وضعیت احتمالا بلافاصله پس از حرکت ضد معاملات رمزنگاری که توسط عالی ترین تنظیم کننده مالی هند صورت گرفته، انجام شده است. براساس گزارش روز پنجشنبه رویترز، «بانک رزرو هند» یا بانک مرکزی این کشور از بانک ها خواسته است تا روابط خود را با معاملات رمزنگاری قطع کنند.

گزارش شده است که بانک ها از «شرکت ملی پرداخت های هند» (NPCI) که یک سیستم پرداخت خرده فروشی متعلق به بانک مرکزی است، خواسته اند تا معاملات مربوط به رمزنگاری را مسدود کند ولی این شرکت از انجام آن امتناع ورزید. با وجود این امتناع اما بانک ها در مبادلات رمزنگاری در نقل و انتقالات برای مشتریان خود با مشکل روبه رو هستند.

مبادلات رمز ارزها اخیرا در هند به ویژه در میان نسل جوان محبوبیت پیدا کرده است؛ نسل جوانی که ارزهای رمزپایه را به عنوان گزینه جدیدی برای سرمایه گذاری و جایگزین طلا که به طور سنتی برای ذخیره ثروت خانواده استفاده می شود، می دانند. با این حال، این کشور هنوز رویکرد نظارتی مداومی پیدا نکرده و شایعات درباره ممنوعیت احتمالی رمزنگاری در ماه های اخیر در سراسر هند پیچیده است.

مبارزه برای تداوم مبادلات

«نیشال شتی» بنیانگذار و مدیر عامل صرافی «WazirX» یکی از محبوب‌ترین پلتفرم‌های صرافی ارز دیجیتال هند می گوید که این شرکت از دو هفته گذشته با مشکلات مربوط به نقل و انتقالات از بانک ها روبه رو بوده است.

شتی به «کوین دسک» گفت: «مشکلات ما با بانک ها این است که آنان در مبادلات رمزنگاری اجازه دسترسی مشتریان به API های بانکی برای دریافت سپرده هایشان را نمی دهند».

به گفته وی، بانکی که این صرافی با آن کار می کرد هفته گذشته ارائه خدمات به این صرافی را متوقف کرده بود، بنابراین آنان مجبور شدند به سرعت یک بانک دیگر را پیدا و جایگزین کنند. او گفت که به دلیل این تغییر در چند روز آخر هفته خدمات بانکی در دسترس نبود. شتی اعلام نکرد که کدام بانک کار با صرافی متبوعش را متوقف کرده است.

دلیل این رفتار بانک ها روشن نیست. مدیرعامل این صرافی اظهار داشت: هنوز هیچ بیانیه رسمی از سوی بانک مرکزی هند ارائه نشده است اما من فکر می کنم بیشتر این خود بانک ها هستند که تصمیم می گیرند دسترسی به استارت آپ های رمزنگاری در هند را فراهم نکنند. ما اکنون با چندین بانک صحبت می کنیم. من مطمئن هستم که چند بانک آینده نگر خدمات خود را ارائه می دهند».

«ویکرام رانگالا» مدیر ارشد بازاریابی در صرافی «ZebPay » هم به کوین دسک گفت: «سپرده های ما برای بخشی از یک روز کاهش یافته بود و ما مجبور شدیم به روش های دستی سپرده روی بیاوریم که سرعت آنها کندتر است. ما در حال جابه جایی به کانال های پرداخت دیگر هستیم، بنابراین می توانیم خود را سازگار کنیم اما این اقدامات هنوز هم اختلال ایجاد می کند و مخرب است».

وی معتقد است که بانک ها احتمالا هنوز از دستور قدیمی ضد رمزارزها که بانک مرکزی در سال 2018 صادر کرده بود و در سال 2020 توسط دادگاه عالی هند لغو شد، پیروی می کنند.

او اظهار داشت: «این حکم دادگاه عالی قانون کشور است و حتی بانک مرکزی هند نیز تایید کرده است که رمزنگاری غیرقانونی نیست اما هنوز هم برخی از بانک ها با استناد به اخطار سال 2018 به این اقدامات خود ادامه می دهند، حتی اگر این قانون غیرقانونی شناخته شده باشد اما هنوز به آن عمل می شود».

پایان/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 9885

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 5 =