اسرائیل و یک جنگ هویتی بی پایان

نشریه «فارین پالسی» تاکید دارد: برای اسرائیلی ها و فلسطینی ها، خشونت قومی یک مشکل موقتی نیست. این یک مسئله هویتی ماندگار است.

به گزارش تحریریه، نشریه معتبر «فارین پالشی» در گزارشی آورده است: تشنج هایی که با اخراج خانواده های فلسطینی در محله شیخ جراح در بیت المقدس آغاز شد ، نشان از عمق فاجعه است: دو جامعه در تلاش برای انکار هویت یکدیگر هستند. در سالهای پس از درگیری های ۲۰۱۴ غزه ، این حس در میان اسرائیلی ها و آمریکایی ها وجود داشت که درگیری بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها به پایان نرسیده اما مهار شده است. این دیدگاه با توافقنامه آبراهام در تابستان گذشته تقویت شد.

با این وجود، درگیری بین اسرائیلی ها و فلسطینی ها در هسته اصلی خود مربوط به هویت است. دیپلمات ها نمی توانند این وضعیت را از بین برده یا برطرف کنند. حتی زمانیکه موشک ها و توپخانه ها متوقف شوند هم اسرائیلی ها و هم فلسطینی ها هرگز به این فکر نمی افتند که چگونه با یکدیگر زندگی مسالمت آمیز داشته باشند زیرا آنها از اراده جمعی برای به رسمیت شناختن وجود دیگری برخورداز نیستند.

در میان تصاویر وحشتناک تر که در روزهای اخیر از اسرائیل بیرون آمد ، فیلمی در شهر لود قابل تامل بود، جایی که یهودیان اسرائیلی در حال سنگسار اتومبیل های همشهریان خود که فلسطینی هستند بودند و یک فرد مسلح یهودی اسرائیلی یک شهروند فلسطینی اسرائیلی را کشت و دو نفر دیگر نیز در لود جان خود را از دست دادند و از طرف دیگر شهروندان عرب پرچم حماس را در دست داشتند، به یک کنیسه حمله کردند و قصد خود را برای "آزادسازی فلسطین" اعلام نمودند.

لود تنها مورد خشونت نبود زیرا اسرائیلی ها - یهودیان و عرب ها - در خشونت های بین جامعه درنواحی مختلف غرق شده اند. اوضاع در لود به حدی وخیم شد که پلیس مرزی برای تلاش جهت برقراری نظم مجبور شد از کرانه باختری نیرو اعزام شود.

کاملاً واضح است که حتی پس از ۷۳ سال تلاش نه تنها برای ادغام فلسطینیان در جامعه اسرائیل، بلکه برای تضعیف هویت آنها و نامیدنشان تحت عنوان "عرب اسرائیلی" با شکست مواجه شده است. فلسطینیان شهروند اسرائیل خود را بقایای جمعیتی می دانند که پیش از ایجاد اسرائیل وجود داشته و بنابراین آنها با پسر عموهای خود در کرانه باختری و نوار غزه هویت مشترکی دارند که از ایشان سلب شده است.

مطمئناً می توان فهمید که چرا شهروندان فلسطینی اسرائیل اکنون در خیابان ها هستند و پیشتر نبوده اند، به وضوح مجموعه ای از حوادث بیت المقدس، آنها را برانگیخته است تا بار دیگر مخالف قدرت دولت و جامعه ای باشند که موجودیت آنها انکار می کند.

منبع: مرکز مطالعات خلیج فارس 

پایان/

۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۳
کد خبر: 9915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 5 =