سخنان توهین آمیز سخنگوی دولت درباره آینده اقتصاد

ربیعی: پیش بینی می کنم که در آینده سیاسی ایران و به طور غلیظی در چهار سال آینده به سیاست رفاهی صدقه ای بازگشت خواهیم کرد و این سیاست به طور جدی در نیمه دوم ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دنبال خواهد شد.

به گزارش تحریریه، 

علی ربیعی در اختتامیه همایش ملی «ایران ۱۴: رفاه و تأمین اجتماعی» که به همت موسسه عالی پژوهش تأمین اجتماعی برگزار شد، با بیان این‌که مسئله سیاست رفاهی در کشورهای توسعه یافته و در کشورهای در حال گذار از تفاوت های بنیادین برخوردار است گفت: سیاست رفاهی در کشورهای درحال گذار که ایران هم از جمله آن‌هاست ابعاد مختلفی دارد و دارای پیچیدگی های خاصی است.

وی افزود: ابتدای شکل گیری نظام رفاهی در کشورهای توسعه یافته مقابله با سوسیالیسم رو به رشد در اروپا و اولین جرقه های رشد نظریه های بیسمارکی است. در همان دوران به نحوی نظریه اولیه تامین اجتماعی، نه به عنوان یک نظریه انسان دوستانه بلکه بر اساس نظریه ایجاد ثبات شکل می گیرد و نظریه رفاه بخشی از نظریه ثبات در نظام سرمایه داری است.

وی با بیان این‌که در ادامه کشورهای توسعه یافته از این مرحله تاریخی عبور می کنند و سیاست رفاهی به منزله بخشی از اداره و حکمرانی جامعه مورد تنازع گروه های فکری مختلف قرار می گیرد و یک سیر تطور سیاست های رفاهی را در کشورهای در حال توسعه می بینیم گفت: در کشورهای در حال گذار از نظر تاریخی هنوز مرحله ثبات طی می شود منتها این بار نه در مقابل یک نظریه مارکسیستی شالوده شکن، بلکه در کشورهای در حال گذار نظریه رفاه را از چند جنبه مدنظر قرار می دهیم که یکی بحث ثبات است.

وزیر سابق رفاه و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری ادامه داد: حکمرانی در کشورهای جهان سوم برای ایجاد ثبات و امنیت خودش نیازمند نظریه رفاهی است. وجه دیگر وجه کنش های سیاسی است یعنی بخشی از نظریه های رفاهی در کشورهای در حال گذار از جمله در کشور ما مبتنی بر بی سامانی سیاسی و رقابت در بی سامانی سیاسی است. در کشورهایی که بی سامانی سیاسی وجود دارد و ما هم از این دسته هستیم چالش ها و رقابت های سیاسی هم در این حوزه قرار می گیرد. در واقع سیاست رفاهی به عنوان کنش سیاسی درنظر گرفته می شود.

وی با تاکید بر اینکه «مهم است که بدانیم از چه منظری به سیاست رفاهی بنگریم؛ آیا از منظر امنیت می نگریم یا از منظر یک کنش سیاسی؟ » گفت: آنچه باید ابتدا در سیاست گذاری رفاهی مشخص شود این است که بدانیم سیاست گذاری رفاهی بخشی از توسعه و رشد جامعه و دیدگاه های عدالت گونه در دل نظریه های توسعه است.

ربیعی افزود: به طور کلی وقتی سیاست رفاهی را به عنوان یک سیاست عدالت نگر می بینید که لازمه سیاست های توسعه و حتی مقوم آن است، زاویه نگاهی است که حقوق و حق جامعه و بخشی از سیاست گذاری توسعه محسوب می شود. این جایگاه، جایگاه ورود درست به سیاست های رفاهی است. باید بپذیریم که منهای سیاست های رفاهی، اداره جوامع ممکن نیست و توسعه ها، توسعه های مصیبت باری خواهند بود.

وزیر سابق رفاه و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری در ادامه به تبیین پیشینه سیاست گذاری رفاهی در ایران در سه دوره پرداخت و گفت: یک دوره، دوره اوایل انقلاب است که نمی توان گفت در آن دوره دیدگاه و نظریه خاصی وجود داشته است؛ ریشه انقلاب، عدالت بوده است و اساسا همه دیدگاه ها و نظریه ها در دل نظریه انقلاب حل شده بود. یک گرایش عمومی هم وجود داشته که رسیدگی به مستضعفان است ولی حاوی برنامه و سیاست عملی نیست و یک آرمان است. سیاست های رفاهی در اوایل انقلاب بیشتر آرمان است.

وی افزود: در دوران بعد از جنگ، جامعه مطالبه گر می شود و با نوعی سیاست رفاهی تور مواجه هستیم. نمیخواهم اسمش را سیاست رفاهی جبرانی بگذارم ولی لفظ تور را مخصوصا به کار می برم. این تعبیر را از رئیس سازمان برنامه وقت، وام گرفته ام به این معنا که عده ای از کشتی توسعه به بیرون پرتاب شده بودند که قرار بود تور پهن کنیم و آنها را بگیریم.

ربیعی با بیان اینکه «در دوره بعد، به سیاست رفاهی صدقه ای می رسیم» عنوان کرد: در این دوره منزلت مردم را نگاه نمیکنیم بلکه تقویت سفره مردم سیاست رفاهی جدی می شود که هنوز هم کاربرد دارد و پیش بینی می کنم که در آینده سیاسی ایران و به طور غلیظی در چهار سال آینده به سیاست رفاهی صدقه ای بازگشت خواهیم کرد و این سیاست به طور جدی در نیمه دوم ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ دنبال خواهد شد.

وی با طرح این پرسش که چه سیاست رفاهی را مطلوب می دانیم؟ گفت: سیاست رفاهی مبتنی بر دیدگاه ایجاد عدالت اجتماعی و برقراری فرصت برابر برای همه ایرانیان که باید منجر به توانمند کردن همه مردم شود مدنظر است. البته یک جدال نظری بود. آنچه امروز لازم است دنبال کنیم سیاست رفاهی مبتنی بر توانمندسازی است و در این مسیر باید سیاست گذاری چندبعدی را دنبال کنیم و آن را در کنار سیاست های رشد کشور ببینیم. توسعه را باید طوری تعریف کنیم که رشد و رفاه هر دو در آن دیده شوند.ر عین حال ما نمیتوانیم در کشورهای در حال گذار، ثبات را درنظر نگیریم.

وزیر سابق رفاه و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری افزود: چون سیاست های رفاهی توانمندساز دراز مدت هستند دولت ها ناچار می شوند به سیاست های رفاهی ثبات ساز برگردند. اشکالی وجود ندارد اما باید آگاهانه بدانیم که سیاست رفاهی را تا چه اندازه در جهت اصلاحات ساختاری جلو ببریم ولی توانمندسازی را هم فراموش نکنیم.

وی با تاکید بر این‌که «الزامات سیاست رفاهی که مدنظر من است رشد فراگیر، اشتغال فراگیر و توانمندکردن است» اظهار کرد: رفاه، توسعه و ثبات سه ضلعی هستند که نیاز داریم. رشد و رفاه باید ذیل توسعه تعریف شوند. دادن فرصت برابر اجتماعی و توزیع عدالت در دراز مدت از ناامنی جلوگیری می کند.

ربیعی تصریح کرد: سیاست صدقه ای، شیرین است و جامعه به لایک و هورا می رسد. متاسفانه جامعه ما به شدت جامعه لایکی و هورایی شده است. هورایی بودیم، لایکی هم شده ایم. ما نیاز داریم که این سه ضلع رفاه، توسعه و ثبات را جلو ببریم. سیاست رفاهی پیچیده است زیرا ذینفعان متعدد دارد و سیاست رفاهی نمی تواند بخشنامه ای باشد. سیاست رفاهی صدقه ای که فرق می کند و پول پاشی است.

وی با بیان این‌که «دومین مسئله ما روش اجرای سیاست است» اظهار کرد: در حوزه سیاست گذاری رفاهی، تشخیص مسئله یک مولفه بسیار بنیادین است. شناخت مسئله شرط اساسی است و اولین گام آن برخورداری از یک پایگاه اطلاعات است. هیچ سیاست رفاهی بدون پایگاه اطلاعاتی جلو نمی رود. زحمت زیادی برای پایگاه اطلاعات رفاه ایرانیان کشیده شد و هنوز هم مقاومت هایی وجود دارد و نگرانم از مرداد امسال این پایگاه که این همه برایش زحمت کشیدیم دیگر دیده نشود.

ربیعی افزود: میان ساخت و ساز و سازوکار تفاوت وجود دارد. پروژه های فنسی و اجتماعی با همدیگر متفاوت هستند. در میدان انقلاب فنس میکشید و یک تندیس بالا می آید، در بیابان فنس می کشید و یک موشک شلیک می شود اما سیاست های اجتماعی سیاست فنسی نیستند و دشوار و سخت است و ذینفعان متعدد دارد که باید رشد کنند. سیاست رفاهی صدقه ای، سیاست فنسی است. هیچ سیاست رفاهی را بدون درگیرکردن نخبگان سیاست گذاری و جامعه مخاطب نمیتوانیم به جلو ببریم.

وزیر سابق رفاه و رئیس مرکز بررسی های استراتژیک ریاست جمهوری با بیان اینکه با حرف هایی که الان در انتخابات می شنوم و انتخابات کم فروغی که خواهیم داشت یک نگرانی دارم گفت: ناچار به اتخاذ سیاست های رفاهی صدقه ای برای جبران نارضایتی خواهند بود. معتقدم که در مباحث اجتماعی گشایش هایی ایجاد و سیاست های رفاهی صدقه ای به شدت گسترش می یابد. زیرا سیاست رفاهی توانمندساز نیازمند نیازمند سرمایه اجتماعی بالا و اعتماد به این نوع سیاست هاست.

منبع: 598

پایان/

۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۰
کد خبر: 10208

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 31
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • ح IR ۰۰:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      46 6
      اینها خودشان بهتر می فهمند چه بلایی سراقتصاد اورده اند
    • IR ۰۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      38 2
      شما ها ما را در بورس بیچاره کردید حالا حرف از سرمایه اجتماعی میزنید!
    • حقدوست IR ۰۳:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      6 3
      این دولت تفکری سیاسی و گفتمانی داشت که مردم بهش رای دادند و دقیقا شد عامل مشکلات ، بنده خودم اعتقادم بر اینه که اینا خودشونم مطمعن به پیشروی و موفقیت سیاست هایشان نبودند اما برای پیروزی در انتخابات قاطعانه ان را فریاد زدند اما امروز که مطمعن شدند اشتباه کردند هنوز به دنبال اصلاح اشتباه و عذرخاهی نیستند و باز در حال خسارت به مردم و کشور و فرافکنی هستند همین حرف اقای ربیعی داره نشون میده خیلی بیشتر از اینا میشد به مردم رسیدگی کرد با اصلاح اشتباهات اما باز سعی میکنند از اشتباهات خود پتکی بسازند و بر سر مردم بزنند و دولت و مردمی را که تحت ریاست و اداره انان نیست تحقیر کنند ایا واقعا افرادی که اینطور میندیشند و اینگونه ضد منافع ملت عمل میکنند و فقط در طمع و ولع قدرت هستند صلاحیت دارند در راس امور و تصمیم گیری کشور و مردم باشند حتا ذره ای شرم و حیا ندارند و به جای خجالت کشیدن باز به دنبال هجمه و حمله و تخریب هستند و حتا یادشان رفت ۸۸ چه خسارات نجومی و تحریم هایی به خاطر رفتار زننده و بی قانونی و دروغ هایشان به کشور تحمیل کردند
    • IR ۰۴:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      11 1
      خدا لعنت کند ... ودولت بی عرضه وفاسد و... را پدر ملت واقتصاد کشور را در آوردیدوهنوز حرف می زنید بس کنید حرافان و... و... زمان روی عمروعاص را سفید کردید وشیطان را به زیر کشیدید ...
    • IR ۰۵:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      11 1
      اولا صدقه درکلام امامان معصوم به نیکی یاد شده است وشما توهین به مردم نکنید.میگفتید تحریم اثر ندارد ولی تحریمها شما راوادار به گرانی سوخت وکشتن مردم کرد وپول مردم را دربورس به خاطر کسری بودجه ناشی ازتحریمها بالا کشیدید چون برجام رادرست اجرانکردید ومحکم کاری نکردید حالا فکر میکنید که آمریکا تحریمها را به خیال خام خودتان لغو خواهدو مرتب میگفتید دولت قبل اما با همین برجام وضعیت شما ازدولت قبل وخیم تر وبرای همیشه حذف خواهید شد درصورتی که دولت قبل کارنامه ای قابل قبول داشت وخیلی هم کار کرده بود.هرکاری که بااو کردید برسرتان خواهد آمد.گرای تحریم دادید دردولت قبل ولی هم اکنون موشکهای تحریم برسرخودتان فرود آمده است.فکر کردید که مردم آگاهی ندارند ولی تمام تحرکات شما را رصد میکنند.
    • ایرانی IR ۰۵:۳۰ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      9 1
      تو این ۸ سال یجوری ....... به این مملکت که هیشکی نمیتونه جمعش کنه
    • عقل سرخ IR ۰۶:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      8 1
      اقای ربیعی دست بردارحداقل ۸ سال دوران اقای روحانی بودین شما عملا برنامه ای تداشتین اقتصاد شما که برای ایران ترسیم کردین اقتصاد دیمی هست الان کمرمردم داره زیر بار فشار میشکن کسی هم جوابگو نیست شما همون دلاری ۴۲۰۰ تومانی رو توضیح بدهید از چه سبک اقتصادی بهره برده وخروجی اون چیست کافی هست الان که دارین میرین نطق باز کردی همون پرونده اقای سیف رو توضیح بدین که سیاستتون چی بود والان چی شده اقای سیف باید توضیح بدن ذخایر بانک مرکزی چطور مثل یخ حلو افتاب اب شدا همون بس هست
    • خسرو IR ۰۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      3 8
      من مطمئنم تا حداکثر دو سال آینده ایران درگیر جنگ خارجی خواهد شد. این متن من را داشته باشید برای یادگاری
    • جعفر IR ۰۷:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      8 1
      مرگ بردشمنان ملت وکشورایران مرگ برمنافقان وطن فروش داخلی
    • حمید IR ۰۷:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      7 4
      وقتی از جامعه جهانی دور باشیم، لوایح مربوط به پولشویی را قبول نداشته باشیم، برجام را انطور که خورمان می خواهیم بپذیریم، نتیجه ای جز فلاکت اقتصادی ندارد. و نتیجه فلاکت اقتصادی در بهترین حالت چیزی است که ربیعی گفت
    • IR ۰۷:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      7 1
      این شخص به عنوان یک گریه کن میتواند در فیلم هابازی کند چون بیش از این توان ندارد
    • حسین تنها11 IR ۰۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      3 0
      هرگونه تصمیم گیری که عادلانه ومنافعع همه مردم واقشار مختلف درآن لحاظ نشده باشدخیانت به انقلاب اسلامی واهداف امام انقلاب بوده .
    • ناشناس IR ۰۸:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      5 1
      بعد از شما هر سیاست اقتصادی که اعمال بشه تو کشور از سیاست ... لیبرالی شما بهتر خواهد بود ، فقط بروید ...
    • IR ۰۸:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 1
      ای کاش قبل از رفتن پول سی سال زحمتکشی ما را که در بورس برداشتید به ما برمیگرداندید . الهی خیر نبینید
    • علی از ایلام IR ۰۸:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 7
      خوبه هنوز ایشون در مسند قدرت هستند . عملکرد دولتشون باعث شده من معلم قدرت خرید پای مرغ را هم نداشته باشم . واقعا خجالت آوره . اینها طوری صحبت می کنند انگار من مسئول بدبختی و فلاکت کشور هستم . هر اتفاقی بیفه و هر دولتی سرکار بیاد وضعیت از این بدتر نمیشه
    • ميثم IR ۰۸:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 1
      بدبخت كرديد ملت ايران رو كساني كه ميگن راي نميدن بخاطر عملكرد افتضاح شماهاست نه عدم احراز صلاحيت هاي نامزد هاي اجاره اي شما
    • علی IR ۰۸:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 1
      آفرین علی ربیعی.. تو آخرتتو برای چقدر فروختی. خدا نگذره از سیاسیونی که برای بدست آوردن قدرت چه کارها که نمیکنن. 8 سال مردم بدبخت کردید که مردم برای برگشت شاه دست به دعا شدن. حالا داری میری هم داری تخم نفاق می پاشی. خدا لعنت کنه ظالمین رو.. رو پل صراط انشاالله میبینی ما مردم بیچاره رو
    • علی احمدی ۰۸:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      3 1
      بنام خدا جناب آقای ربیعی تورم 46 درصد چه توجیهی دارد . از چه سیاستی دفاع می نمایید / عملکرد شما طی 20 سال گذشته چه بوده است / یک طرح موفق خود را برای مردم بیان نمایید /
    • NL ۰۸:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      3 0
      شما خبرگزاریهای مدر سوخته هم از .... طرفداری میکنید شدید چاپلوس اونا این نون خردن نداره همالی کنی بهتره
    • علی IR ۰۸:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      5 1
      مرد حسابی چه کسانی این مملکت رو به سیاست صدقه ای کشاندن ،جلو افتادید که عقب نیقتید مملکت رو به خاک سیاه نشوندید حالا ... می کنید
    • مهدی IR ۰۹:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      4 0
      از آب و برق مفتی به آب و برق نوبتی رسیدیم . من متعجبم مردم یه جوری از مسئولین می نالند و ناراحت هستند که انگار قرار بود مثل کشور سوئیس بشیم و نشدیم
    • IR ۰۹:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      5 1
      دولت آینده دولت تندروها و تنش بیشتر با دنیاست. مجبورن برای رضایت قشر کم درآمد و جلوگیری از اعتراض آنها یارانه ها را افزایش دهند که مشکلی ار آنها حل نخواهد کرد و همیشه آنها منتظر پرداخت ماهیانه بخور و نمیر خودشان خواهند بود. همان انفاقی که در کوبا از سال 1959 یعنی 60 سال قبل اتفاق افتاد و اقتصاد کشور در همان سال متوقف و مردم در فقر بسر می برن
    • محمد IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      1 1
      وضعیت هر روز بدتر از دیروز میشود این اهانت نیست واقعیت است با اینهمه ثروت باز هم گداتر میشویم.
    • TR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      3 0
      هنوز بركات انقلاب مونده
    • IR ۱۱:۴۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      2 2
      شما دیگه چه موجودی هستید!!!روحانی در سال 92 گفت:چنان رونقی در اقتصاد ایجاد کنم که مردم ایران به صرفه 45 هزاری نیازی نداشته باشند ولی نه تنها رونق ایجاد نکرد بلکه اقتصاد ایران را شخم زد و انواع یارانه و صدقه از جمله یارانه بنزین،یارانه رمضان ،یارانه کرونا ،وام یارانه و... با تعطیل کردن کارخانه ها ،جوانان ایران را بیکار کردید و به قول خودتان با صدقه کشور را اداره می کنید.امیدوارم خدا ریشه شما را از بین ببرد تا ما هم مثل مردم دنیا زندگی کنیم و حسرت خانه خریدن،ماشین خوب سوارشدن،مسافرت رفتن،غذای خوب و مقوی خوردن و....به گور نبریم.خدا انشااله آخرت شماها را هم نابود کنه که ما هرروز حسرت دیروز را می خوریم.
    • مهربان IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      3 3
      مگه گفتن واقعیت های فعلی اقتصادی جامعه توهین است . اگه دادن یارانه صدقه رفاهی نیست پس چیست ؟؟
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      6 0
      خیلی وقته که صدقه ای شده شما الان میگید
    • م IR ۱۷:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      3 0
      هر بلایی سر مردم اومده شما آوردید
    • بنده خدا IR ۲۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۰۸
      6 1
      چه توهین باشد چه نباشد اتفاق خواهد افتاد دقیقا داریم به کره شمالی دوم حرکت میکنیم به زودی زود کشور عملا زیر یوق چین خواهد رفت و به عبارتی دیگر حکومت هم به حکومت کمونیستی تغییر جهت داده و علنا رسمی خواهد شد کدوم تو هین واقعیته.
    • الم IR ۰۲:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۲
      0 0
      با این تفکر؛ با ان کارکرد و؛ همراه و هماهنگ شدن با این سیستم ؛ ادامه دادنش تا اخرین روز کاری حتی متوسل شدن به گریه و زاری برای ماندن و حرکت در مسیری بر خلاف تفکر مایوس کننده و در عین حال واقعا عجیبه طوری که درمیانه مقاله ذهنم منحرف شد فکر کردم دارم نوشته یکی از دیدبانان حقوق بشری را مطالعه میکنم اگر این نظریه برخواسته از وجود ذاتی خودش باشه که واقعا پسنده و منطقی بوده و مقبول بود باید گفت که اولین جفا را در حق خودش روا داشته چه ها که با روح روانش نکرده و چگونه با دل خود این همه مدت طولانی در جدال و ستیز بوده و دم نیاورده واقعا قابل درک نیست بعدش جفا در حق کسانی است که باورش داشتند و فکر نمیکردند با ادمی دو شخصیتی طرف بودند حرکت در مسیری با افکار دیگر قدیمها چون صادق بودند میگفتند هر کس بر حسب فهم گمانی دارد ولی غافل از اینکه در اینده افرادی خواهند امد از ریشه تجربیات و مثلها را باطل خواهند کرد و فهم را از گمان جدا خواهند کرد این سیاست مداران امروزی برای قدرت و شهرت دست به چه کارهایی ناشرفتمند که نمیزنند حتی خودشان را هم به بازی گرفتند
    • IR ۱۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۳/۱۴
      0 0
      واقعیت اینکه یک عده ایی که خوب قدرت هم دارند دوست دارند اقتصاد کشور دچار تحریم هرج مرج باشد تا بتوانند از اب گل الود خودشان و کسانی که حمایتشان می کنند نهایت استفاده را از این وضعت بکنند و با تو شیشه کردن خون مردم سفره های خود و اطرفیانشا ن را رنگین کنند و هر چوب میخ سیخ به نتیجه نرسیدن این برجام انجام دادن ولی تا زمانی که تحریم ها برداشته نشود اف ای تی اف به تصویب نرسه دست دزدان از منافع کشور و مردم قطع نشود این اقتصاد و مردم روزی خوش نمی بیند