جسارت مقام های روسی در برابر مازوخیسم دلاری مقام های ایرانی

مسکو اعلام کرد «صندوق رفاه ملی» را تشکیل می دهد که به طور کامل دلار را از چرخه تجاری خود خارج می کند و به جای آن ذخیره ای را مشتمل بر طلا، یوان و یورو ایجاد خواهد کرد.

به گزارش تحریریه، تارنمای «InfoBrics» نوشت، صندوق رفاه ملی روسیه (FNB) دیگر دلار آمریکا نخواهد داشت: طی یک ماه، دارایی های موجود بین یورو، یوان و طلا تقسیم می شود. مقامات در ایالات متحده اما این امر را یک تصمیم «سیاسی»توصیف کرده اند.

تمام سودهای فوق العاده حاصل از فروش نفت در صندوق رفاه ملی قرار می گیرد و این بخشی از ذخایر بین المللی روسیه است. طبق داده های بانک مرکزی در تاریخ ۲۸ می، این صندوق به بالاترین ارزش تاریخی خودیعنی ۶۰۰.۹ میلیارد دلار رسید. تصمیم برای حذف دلار آمریکا از صندوق رفاه ملی توسط «آنتون سیلوانوف» وزیر دارایی این کشور در تاریخ ۳ ژوئن اعلام شد.

در حال حاضر دارایی های دلار ۳۵ درصد(۴۰ میلیارد دلار) از این صندوق را تشکیل می دهند اما در یک ماه به صفر می رسند. علاوه بر این، سهم پوند استرلینگ از ۱۰ به پنج درصد کاهش می یابد، سهم یورو به ۴۰ درصد و یوان به ۳۰ درصد افزایش می یابد. طلا برای اولین بار در صندوق گنجانده می شود و ۲۰ از سهم دارایی ها را به خود اختصاص می دهد.

وزیر دارایی روسیه درباره این تصمیم گفت: «در ساختار امروز، حدود ۳۵ درصد از سرمایه گذاری ها در FNB به دلار و ۳۵ درصد نیز به یورو داریم. اکنون ما باید به طور کامل از دارایی های دلار خلاص شویم».

خبر خلاص شدن از شر دلار در روسیه واکنش طوفانی را در غرب برانگیخت. به عنوان مثال، مدیریت شرکت مدیریت دارایی بلوبی (BlueBay Asset)مستقر در لندن این تصمیم را اقدامی به شدت سیاسی توصیف کرد.

«تیموتی اش» استراتژیست و تحلیلگر ارشد بازارهای نوظهور در شرکت بلوبی، گفت: «پیام این است که ما به ایالات متحده نیاز نداریم، نیازی به معامله با دلار نداریم و در برابر تحریم های بیشتر ایالات متحده آسیب پذیر نیستیم». وی افزود که این امر می‌تواند به عنوان نشانه‌ای از این امر تلقی شود که مسکو انتظار تحریم‌های بیشتری از سوی آمریکا را دارد.

در ماه آوریل، دولت «جو بایدن» درباره تحریم های بعدی هشدار داد. تصمیم برای حذف دلار آمریکا از صندوق رفاه ملی روسیه پیش از دیدار ۱۶ ژوئن بین «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه و جو بایدن همتای آمریکایی وی اتخاذ شد. تحلیلگران اظهار داشتند که رهایی از دلار نتیجه آشکاری از افزایش تنش های ژئوپلیتیکی و بخشی از تلاش ها برای کاهش وابستگی اقتصاد به واحد پول ایالات متحده است. در مسکو، مقامات این کشور در تلاشند تا ضررهای ناشی از تحریم های ایالات متحده علیه بخش بانکی را به حداقل برسانند و بنابراین نقش دلار را محدود می کنند.

واحد پول آمریکا نیز در حال از دست دادن ارزش و در نتیجه جذابیت خود برای سرمایه گذاران است. به عنوان مثال، در طول سال ۲۰۲۰، ارزش دلار در برابر یورو از ۰.۸۹۳۴ به ۰.۸۱۴۹ یعنی تقریبا ۹ درصد کاهش یافت. در سال ۲۰۲۱، به دلیل چاپ بیشتر دلار آمریکا که تورم را تسریع کرده و ارزش دلار را کاهش می دهد، کاهش پنج تا هفت درصد دیگر نیز امکان پذیر است. سرمایه گذاری در طلا از بازار جهانی پول در برابر فرآیندهای تورمی به ویژه در طی یک بیماری همه گیر، محافظت می کند. همچنین موجب افزایش تنوع و بازده دارایی و همچنین کاهش ریسک اعتباری خواهد شد.

نکته مهم در تصمیم روسیه این است که به محض احساس تهدید آمریکا دلار را از چرخه اقتصادی خود حذف کرد، اما ایران علیرغم شدیدترین موج تحریمی ناشی از استفاده از دلار و عدم دسترسی به سوئیفت؛ همچنان با شدت تمام به استفاده از دلار ادامه می دهد.

پایان/

۲۸ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۴۷
کد خبر: 10708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 14 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۰:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      0 0
      شما که ادعای مطالعات دارید نمیدانید اینجا تحریم برای یورو و طلا هم هست و کلا تحریم بانکها و سوئیفت شامل همه ارزها میشود و وضعیت تحریم و اقتصادی ایران و روسیه فرق میکند
    • IR ۰۱:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۳/۲۹
      0 0
      اين از حماقت و بي جربزه اي مسيولين است و گرنه مجلس هم راه را برای دلار زدایی در سالیان گذشته باز کرده است.