اثر ریاست جمهوری رئیسی بر مذاکرات احیای برجام و لغو تحریم ها

رسانه های غربی با نگرانی ابراز می کنند هنگامی که گفت وگوهای هسته ای وارد مرحله حساس می شوند، ایرانیان یک فرد محافظه کار را در انتخابات بر گزیدند پس باید تا قبل از روز تحلیف ابراهیم رئیسی کار احیای برجام را با دولت روحانی تمام کنند.

به گزارش تحریریه، گویا انتخاب «سید ابراهیم رئیسی» به عنوان رئیس جمهور کشورمان موجی از هراس و ناامیدی را نسبت به کسب امتیازات بی حدوحساب هسته ای به راه انداخته است. غرب اکنون اطمینان یافته است که دیگر نمی تواند بر خرِ مراد سوار شود و یک طرفه خواسته های خود را به ایران تحمیل کند. به همین دلیل تحلیلگران تارنمای «اکسیوس» تاکید دارند آمریکا و اروپا هر چه سریعتر در کمتر از 6 هفته، یعنی تا قبل از تحلیف رئیس جمهوری جدید توافق هسته ای را نهایی کنند.

 تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت، ابراهیم رئیسی روحانی به شدت محافظه کار با پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری ایران به طور بالقوه تهران را در مسیر خصمانه تری نسبت به غرب قرار داد. آن هم هنگامی که قدرت های جهانی سعی در احیای توافق هسته ای دارند که می تواند موجب بازگشت این کشور به بازارهای جهانی نفت شود.

در حالی که پیروزی این فرد ۶۰ ساله می‌تواند باعث پیچیده شدن تلاش‌ها برای بازیابی مجدد توافق ۲۰۱۵ برای محدود کردن فعالیت اتمی کشور شود، انتظار نمی‌رود که آن‌ها را از مسیر خارج کند زیرا این سیاست توسط آیت‌الله «علی خامنه‌ای» رهبر عالی ایران اتخاذ شده‌است.

رئیسی هنگام اعلام نتایج اولیه در یک سخنرانی تلویزیونی در کنار روحانی گفت: «ما مطمئنا از تجربه دولت فعلی بهره خواهیم برد. من با وزرا می نشینم و از تجربیات و دیدگاه های آنها استفاده می کنم».

با وجودی که رئیسی قبلا گفته بود توافق هسته ای را که روحانی برای دستیابی به آن تلاش کرده حفظ خواهد کرد، اما همچنین اظهار داشت که نمی خواهد آن را به عنوان نگرانی اصلی سیاست خارجی ایران در نظر بگیرد. با حمایت بالاترین سطوح مذهبی و نظامی ایران از رئیسی، پیروزی وی به این معنی است که تمام نهادهای دولتی و اهرم های قدرت ایران توسط تندروها کنترل خواهند شد.

طبق گزارش بلومبرگ، روحانی تا ماه آگوست در سمت خود باقی است و به همین دلیل  دیپلمات های وین هنوز پنجره ای برای احیای توافق مربوط به کاهش تحریم های اقتصاد ایران را دارند. روز دوشنبه دو مقام ارشد غربی که از روند کار مطلع بودند، به بلومبرگ نیوز گفتند که این مشورت ها تا تابستان نیز ادامه خواهد داشت. این در حالی است که ظریف گفت که «احتمالات خوبی» برای توافق قبل از پایان دوره روحانی وجود دارد.

شبکه خبری جمهوری اسلامی جمهوری اسلامی بدون اشاره به منبعی گزارش داد که کمیسیون مشترک برجام احتمالا روز یکشنبه در وین تشکیل جلسه خواهد داد.

تغییر موضع ایران و انتخاب تندروها ممکن است روابط آینده بالقوه با شرکت های بزرگ نفتی اروپا مانند شرکت «توتال اس  ای» فرانسه که پروژه 5 میلیارد دلاری با ایران را به دلیل تهدید تحریم های ترامپ کنار گذاشت، پیچیده کند و در عوض موجب شود که این کشور بیشتر به شرکت های روسی و چینی و شرکت های مهندسی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی تکیه کند. 

«ولادیمیر پوتین» رئیس‌جمهوری روسیه در بیانیه‌ای از کاخ کرملین به «توسعه بیشتر هم‌کاری‌های دوجانبه سازنده در جهات مختلف و همچنین مشارکت در امور بین‌الملل» با ایران اشاره و پیش‌بینی کرد که امنیت و ثبات منطقه‌ای در نتیجه آن افزایش یابد.

خروج واشنگتن از توافق هسته ای باعث افزایش تنش ها در خلیج فارس، دامن زدن به درگیری های منطقه ای و همچنین باعث شد، تهران محدودیت‌ های برنامه هسته ‌ای خود را که در این قرارداد گنجانده شده کنار گذاشته و غنی‌سازی اورانیوم را به سطح مورد نیاز برای ساخت بمب ادامه دهد.

هنوز خیلی شفاف نیست که رئیسی برای سیاست های ایران در منطقه، به ویژه روابط متشنج با عربستان سعودی به عنوان رقیب اهل سنت، چگونه رفتار خواهد کرد. روابط نزدیک رئیس جمهوری آینده ایران با سپاه پاسداران به این معنی است که دوره ریاست جمهوری وی می تواند رد پای سپاه در اقتصاد و تاثیرگذاری آنها را بر تصمیمات سیاست خارجی افزایش دهد.

پایان/

۳۰ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۱:۵۹
کد خبر: 10770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 7 + 0 =