نیویورک تایمز: ایران کنونی قوی تر از سال ۲۰۱۵ است

روزنامه «نیویورک تایمز» در گزارشی با اشاره به دردسرهای «جو بایدن» در قبال تهران اعتراف کرد ایران اکنون قوی تر و تواناتر از زمانی است که در سال ۲۰۱۵ به مذاکرات هسته ای با آمریکا بر سر برجام می پرداخت.

به گزارش تحریریه، «دیوید سنجر» تحلیلگر برجسته روزنامه نیویورک تایمز در یادداشتی به موقعیت حساس و ویژه تصمیم های سیاسی «جو بایدن» در قبال ایران پرداخت و نوشت اقدام رئیس جمهوری آمریکا در صدور دستور حمله به پایگاه نیروهای نزدیک به ایران در مرز عراق و سوریه در حالی صورت گرفته است که وی خط ارتباطی دیپلماتیک شکننده ای را برای بازگشت تهران و واشنگتن به برجام برقرار کرده است.

مقام های کاخ سفید اصرار دارند که دو موضوع از هم جدا هستند و نباید در اقدام نهایی برای بازگشت هر دو کشور به توافق هسته ای خللی را ایجاد کند. اما طبق این تحلیل، در واقع دو موضوع به شدت با یکدیگر در هم تنیده هستند.

به نوشته نیویورک تایمز، از نظر ایرانیان، فعالیت روبه جلوی هسته ای آنها تلاشی است تا نشان دهد که تهران قدرتی است که باید در خاورمیانه و فراتر از آن بدان توجه شود. قدرت ایران اکنون با زرادخانه پهپادی بسیار دقیق، موشک های دوربرد و سلاح های سایبری پیچیده افزایش یافته است و به نظر می رسد به این کشور مهارت و توانی فراتر از داشته هایش در زمان مذاکرات هسته ای سال ۲۰۱۵ داده است.  

طبق تحلیل این روزنامه نگار شناخته شده، بخشی از هدف دولت بایدن برای احیای توافق هسته ای به آن دلیل بوده است که از این کار به عنوان اولین گام بهره ببرد تا ایران را برای پرداختن به دیگر موضوعات از جمله سیاست های منطقه ای و زرادخانه تسلیحاتی در حال رشد آن تحت فشار قرار دهد. نیویورک تایمز تصریح کرد: انتظار نمی رود حملات هوایی صبح روز دوشنبه به مرز عراق و سوریه چیزی بیشتر از یک مانع آفرینی موقتی برای ایران باشد.

علاوه بر این خطر تشدید تنش ها نیز وجود دارد. حتی اگر دولت بایدن موفق به احیای دوباره توافق هسته ای شود وی هنوز با چالش پیدا کردن راهی برای مهار بیشتر ایرانیان روبرو خواهد بود؛ اقدامی که به طور قطع رئیس جمهور جدید ایران «ابراهیم رئیسی» هرگز با آن موافقت نخواهد کرد.

طبق تحلیل این روزنامه آمریکایی، این حملات تنها برای تنظیم سیاست های واشنگتن در قبال ایران بود زیرا بایدن از سوی کنگره، اسرائیل و متحدان عربش تحت فشار قرار دارد. 

براساس دیدگاه روزنامه فوق، دولت آمریکا و برخی مقامات تلاش دارند بسیاری از امکانات و تسلیحات و حتی توانایی سایبری و پهپادی ایران را محدود سازند اما ایران به چنین چیزی رضایت نمی دهد. ایران حتی پیش از روی کار آمدن رئیس جمهوری محافظه کار خود پالس های ناامیدکننده ای را با جلوگیری از نظارت آژانس بین المللی انرژی اتمی برای طرف های مقابل فرستاده است.

در پایان گزارش آمده است: اگر این بحران گسترده تر شود، ممکن است توافق هسته ای به خطر بیفتد و دو طرف وارد چرخه جدیدی از تنش شدید شوند؛ این دقیقا همان موضوعی که آمریکا تلاش داشت از آن جلوگیری کند. 

پایان/

۱۰ تیر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 11026

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 6 =