اهداف مرموز جهانی بنیاد بیل گیتس زیر ذره بین

بنیاد گیتس به سرعت به تاثیرگذارترین بازیگر در جهان در زمینه بهداشت جهانی و سیاست های کشاورزی تبدیل شده است اما هیچ نظارتی بر آن وجود ندارد. اهمیت این موضوع هنگامی مشکل سازتر می شود که نگاه بشردوستانه بنیاد گیتس عمدتا بر اساس ارزش های شرکت های آمریکایی استوار باشد.

به گزارش تحریریه، براساس گزارش « عدالت جهانی اکنون» (Global Justice Now) سازمانی که تحقیقاتی را در مورد موضوعات جهان در حال توسعه و تجارت آزاد ارائه می دهد، بنیاد بیل و ملیندا گیتس (BMGF) به طور خطرناکی و بی‌دلیل مسیر توسعه بین‌المللی را دنبال می‌کنند. این بنیاد با داشتن دارایی ۴۳.۵  میلیارد دلاری، بزرگ‌ترین بنیاد خیریه جهان است. نهاد یاد شده در واقع بیش از هر دولتی کمک‌هایی برای ارتقای سلامت جهانی ارائه می دهد. در نتیجه، تاثیر عمده‌ای بر مسائل بهداشت و سلامت جهانی دارد.

پرسش این است که «آیا همیشه پیشرفت بنیاد گیتس یک رویداد خوب محسوب می‌شود؟». سازمان حدالت جهانی اکنون استدلال می کند که آنچه این بنیاد گیتس انجام می دهد می تواند منجر به تشدید نابرابری جهانی و تحکیم قدرت شرکت ها در سطح جهانی شود.

تجزیه و تحلیل این سازمان از برنامه های بنیاد گیتس نشان می دهد که اکثریت قریب به اتفاق کارکنان ارشد این بنیاد از شرکت های آمریکایی جذب شده اند. در نتیجه، این سوال مطرح است که منافع چه کسی در حال افزایش است؟ منافع شرکت های آمریکایی یا افراد عادی که بجای صدقه گرفتن به دنبال عدالت اجتماعی و اقتصادی هستند؟

براساس این گزارش، با وجود اینکه شرکت‌های چند ملیتی در حوزه بهداشت جهانی و کشاورزی مسئول بسیاری از فقر و بی‌عدالتی هایی هستند که جنوب را به ستوه آورده‌، هدف از استراتژی بنیاد گیتس تعمیق نقش این شرکت‌ ها است. این گزارش نتیجه می‌گیرد که برنامه‌های این بنیاد یک استراتژی ایدئولوژیکی خاص دارند که سیاست های اقتصادی نئولیبرال، جهانی سازی شرکت‌ها و فناوری ارائه شده آنان (مانند GMO ها) و نگاه منسوخ به مرکزیت حمایت و کمک به فقرا را ترویج می دهد.

این گزارش انتقادهایی را در ادامه بیان می کند که شامل موارد زیر است:

۱- رابطه بین بنیاد و فعالیت های مالیاتی مایکروسافت. گزارشی از سنای آمریکا در سال ۲۰۱۲ نشان داد که استفاده مایکروسافت از شرکت های تابعه خارجی مایکروسافت این امکان را برای آن فراهم ساخته تا از پرداخت مالیات ۴.۵ میلیارد دلاری شانه خالی کند. مبلغی بیشتر از اعطای کمک های ۳.۶ میلیارد دلاری سالانه این بنیاد در سال ۲۰۱۴.

۲- بنیاد گیتس رابطه تنگاتنگی با بسیاری از شرکت های بزرگ دارد که نقش و سیاست های آنها به فقر مداوم کمک می کند. این بنیاد نه تنها از سرمایه گذاری های بی شماری در یک سری شرکت های بحث برانگیز که به بی عدالتی اقتصادی و اجتماعی کمک می کنند سود می برد، بلکه به طور فعال از یک سری از این شرکت‌ها از جمله «مونسانتو»، «دوپنت» و «بایر» از طریق انواع ابتکارات در سراسر جهان حمایت می‌کند.

۳-  ترویج و حمایت بنیاد از کشاورزی صنعتی در سراسر آفریقا، تحت فشار قرار دادن سیستم غذاهای اصلاح‌شده ژنتیکی، سیستم‌های انحصاری بذر و کودهای شیمیایی، کشاورزی پایدار و در مقیاس کوچک موجود در آن منطقه را که بیشتر امنیت غذایی در سراسر قاره را تامین می‌کند، تضعیف می‌کنند.

۴-  پیشرفت پروژه های بنیاد در سراسر جهان در زمینه مراقبت های بهداشتی و آموزشی خصوصی. آژانس های متعددی این نگرانی را مطرح کرده اند که چنین پروژه هایی نابرابری را تشدید کرده و تامین جهانی نیازهای اساسی انسانی را تضعیف می کنند.

۵- بنیاد گیتس بودجه یک سری برنامه های واکسن که گفته می شود منجر به بیماری یا حتی مرگ می شود و نظارت های رسمی و رسانه ای اندکی در این زمینه صورت گرفته را تامین کرده است.

«پولی جونز» رئیس ستادها و خط مشی های عدالت جهانی اکنون می گوید: «بنیاد گیتس به سرعت به تاثیرگذارترین بازیگر در جهان در زمینه بهداشت جهانی و سیاست های کشاورزی تبدیل شده است اما هیچ نظارت یا مسئولیت پذیری در نحوه مدیریت این نفوذ وجود ندارد. این تمرکز قدرت و نفوذ حتی هنگامی مشکل سازتر می شود که در نظر بگیرید نگاه بشردوستانه بنیاد گیتس عمدتا بر اساس ارزش های شرکت های آمریکایی استوار باشد. این بنیاد بی وقفه اقدامات مبتنی بر مشاغل بزرگ مانند کشاورزی صنعتی، بهداشت خصوصی و آموزش را ترویج می کند. اما همه این ها به طور بالقوه مشکلات فقر و عدم دسترسی به منابع اساسی را که قرار است بنیاد کاهش دهد، تشدید می کند».

در این گزارش آمده است که بیل گیتس به طور مرتب به رهبران جهان دسترسی دارد و در واقع شخصا صدها دانشگاه، سازمان بین المللی، سازمان های غیردولتی و رسانه ها را حمایت می کند. به عنوان تنها صدای تاثیرگذار در توسعه بین الملل، استراتژی بنیاد یک چالش بزرگ برای فعالان پیشرو در زمینه توسعه تدریجی در سراسر جهان است که می خواهند تاثیر شرکت های چند ملیتی را در بازارهای جهانی کاهش دهند یا حذف کنند.

پایان/

۲۴ تیر ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 11201

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۷:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۴/۲۶
      0 0
      کمتر ... براتون خوب نیست