اختصاص 160 هزار میلیارد تومان برای ساخت 27 سد

علیرغم هشدار کارشناسان مبنی بر مضرات سدسازی، طی سال های اخیر حدود 160 هزار میلیارد تومان برای ساخت 27 سد هزینه شده است.

به گزارش تحریریه، قاسم تقی زاده خامسی معاون وزیر نیرو در گفتگوی ویژه خبری شبکه 2 اعلام کرد که حدود 8 میلیارد دلار توسط صندوق توسعه ملی به سدسازی اختصاص یافته است که صرف ساخت 27 یا 28 سد شده است. با احتساب دلار 20 هزار تومانی، حدود 160 هزار میلیارد تومان در این دولت به عملیات سدسازی اختصاص یافته است که به طور متوسط هزینه تمام شده هر سد حدود 6 هزار میلیارد تومان بوده است.

اختصاص این میزان در حالی است که مضرات و آثار منفی اقتصادی و اجتماعی سدسازی به اثبات رسیده است از جمله این آثار می توان به گرانی و افزایش قیمت خانه ها، عدم پذیرش جوامع بومی، تغییر اقامت اجباری، بروز درگیری و اختلاف میان مردم، بروز شکست و بحران های اجتماعی، فقیر شدن جوامع محلی، تشدید افسردگی، افزایش فقر و تهدید امنیت غذایی، فساد مالی و سیاسی دولت محلی و آوارگی مردم اشاره کرد.

متاسفانه این رویکردهای فن سالارانه در این دولت و اتلاف بیت المال، منحصر به سدسازی نیست و انتقال آب نیز حجم بسیاری زیادی از بودجه مملکت در مدیریت آب را به خود اختصاص داده است؛ به طوری که هزینه های انتقال آب توسط دولت به بیش از 100 هزار میلیارد تومان می رسد و هر متر مکعب آب منتقل شده، بیش از 100 هزار تومان برآورد می شود که اکثر این آب نیز برای صنعت هزینه می شود. گرچه در ابتدا رئیس جمهور ادعا داشتند که این مبالغ از شرکت های صنعتی و بخش خصوصی گرفته می شود، ولی همین اواخر اعتراف کردند که این بودجه ها از بیت المال و از صندوق ذخیره ارزی برداشت می شود (این در حالی است که مثل خیلی از کشورها، بسیاری از این شرکت ها را می توان در کنار دریا مستقر کرد).

این هزینه های گزاف در حالی است که استان های کشور به خصوص استان خوزستان علیرغم اینکه خودشان سرمنشأ آب هستند، در روزهای اخیر بخاطر سوء مدیریت منابع آب (سدسازی های افراطی و انتقال آب)، در تشنگی به سر برده و کشاورزی، احشام، و دام های مردم در معرض نابودی قرار گرفته اند و این نشان از تفکرات نادرست دولت در سدسازی های افراطی در مناطق مختلف بوده است.

در این باره سعید بیت عفری معاون فنی و حسابرسی اقتصادی دیوان محاسبات می گوید: بررسی‌ها حاکی از وجود اشکال در پروژه‌های سدسازی در کشور است مثلا سدهایی که قبلا ساخته ایم کارایی خود را از دست داده اند این نشان دهنده آن است که تصمیماتی که در دولت های مختلف گرفته شده تصمیم های مقطعی و برگرفته از تفکرات نادرست بوده است.

تخلفات گسترده مالی در مدیریت آب خوزستان

یکی از مسائل استان خوزستان سوء استفاده های مالی در مدیریت آب این استان است که حدود نیمی از بودجه اختصاص یافته برای مدیریت آب استان که بیشتر به امور سدسازی تعلق گرفته است، در جای خودش هزینه نشده است؛ در این باره معاون فنی و حسابرسی اقتصادی دیوان محاسبات می گوید: از سال ۹۶ تا سال ۹8 حدود ۳۵۵۴ میلیارد تومان در شرکت های آب و فاضلاب استان خوزستان هزینه کرده ایم و بیش از ۳۰۰ میلیون دلار هم از محل فاینانس و صندوق توسعه ملی به استان خوزستان تخصیص یافته اما بررسی ها نشان دهنده آن است که امروز با ۱۵۳۱ میلیارد تومان تخلف در هزینه کرد این اعتبارات مواجه هستیم. عمده این تخلفات هم رعایت نشدن ضوابط توافقنامه ها ،پرداخت های صوری و صورت وضعیت های صوری و انجام نشدن مناقصات بوده است.

نکته پایانی آنکه با توجه به نادرست بودن تفکرات سدسازی و همچنین تخلفات مالی گسترده در نحوه تخصیص بودجه، لازم است مجلس شورای اسلامی و قوه قضاییه به خصوص دادستانی کل کشور به این موضوع بخوبی ورود کرده و با انجام مسئولیت نظارتی خود و در راستای احیای حقوق عامه، مدیران و مسئولان کشوری و استانی که در موضوع سوء مدیریت آب استان های کشور به خصوص استان خوزستان کوتاهی کرده یا دچار ترک فعل شده اند قاطعانه برخورد نمایند.

پایان/

۶ مرداد ۱۴۰۰ - ۰۲:۰۰
کد خبر: 11566

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 2 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۲:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      2 0
      هدف ویرانی است نه آبادانی
    • IR ۰۸:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۵/۰۶
      1 0
      خاک تو سرتون با این کشور داریتون کوری که کشورهای خلیج را نمی بینی یکم مدیریت از آنها یاد بگیرید