طالبان با ثروت چند تریلیون دلاری افغانستان چه می کند؟

سه هزار میلیارد دلار ثروت نهفته افغانستان اکنون در دستان طالبان قرار دارد؛ برخی از عناصر کمیاب قادر هستند تا سال ها نیاز جهان را به ویژه در تولید انرژی پاک و خودروی برقی تامین کنند.

به گزارش تحریریه، برخلاف آنکه مردم افغانستان در اوضاع بابسامان و فقر به سر می برند اما ثروتی که در این کشور موجود است موجب طمع ورزی و دخالت بسیاری از کشورهای جهان شده است. «خبرگزاری فرانسه» در گزارشی نوشت افغانستان کشوری با ذخایر عظیم مس، لیتیوم و بسیاری از فلزات کمیاب است که اکنون طالبان آن را به ارث برده است.

«رویترز» هم نوشت سیطره طالبان بر افغانستان شاید سرمایه گذاران خارجی را از این کشور فراری دهد اما یکی از کشورهایی که برای آینده تجارت با کابل برنامه ریزی کرده، چین است.

طالبان ۲۰ سال پس از رانده شدن از این سرزمین دوباره به آن بازگشته است اما این گروه برای اداره کشور با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می کند زیرا کشورهای خارجی که کمک کننده اصلی افغانستان بودند از حمایت های مالی خود دست کشیده اند.

با این حال طبق این گزارش طالبان کلید مخازن هزاران میلیارد دلاری دست نخورده ای را در جیب دارد که می تواند نقش مهمی را در عرصه انرژی های تجدیدپذیر در جهان داشته باشد. اما ناامنی و جنگ بی پایان چند دهه ای در افغانستان مانع از دستیابی دولت و مردم این کشور به مزایای فلزات و عناصری شده است که می تواند وضعیت اقتصادی این کشور را درخشان کند. 

سازمان زمین شناسی ایالات متحده چندی قبل اعلام کرد مهمترین منابع افغانستان شامل بوکسیت، مس، سنگ آهن، لیتیوم و بخشی از خاک های بسیار کمیاب در کنار سنگ های زینتی است.

دقت داشته باشید، موارد فوق عناصری بودند که دولت آمریکا آن ها را فاش کرد و دیگر مواد به ویژه اورانیوم و مواد مشابه در گزارش های محرمانه آمریکا وجود دارد و میزان و محل آن ها برای دیگر کشورهای جهان نباید فاش شود.   

فلز مس برای ساخت کابل و انتقال برق نقشی اساسی دارد که در سال میلادی کنونی به کالایی داغ تبدیل شد و قیمت هر تن آن به بیش از ۱۰ هزار دلار رسید. لیتیوم یک عنصر مهم دیگر در ساخت باتری خودروی برقی، صفحات خورشیدی و مزارع بادی است. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد تا سال ۲۰۴۰ تقاضا برای لیتیوم ۴۰ برابر می شود و ذخایر افغانستان به تنهایی می تواند برای دوره ای طولانی این فلز را تامین کند.

«گیوم پیترون» نویسند کتاب «جنگ فلزات کمیاب» تاکید دارد: افغانستان بر روی ذخیره عظیمی از لیتیوم قرار دارد که تا به امروز مورد استفاده قرار نگرفته است.

همچنین این کشور منبع مواد کمیابی همچون نئودیمیوم ، پراسئودیمیوم و دیسپروزیم است که در تولید انرژی سبز نقش پررنگی دارند. افغانستان در زمینه تولید یاقوت و زمرد، تورمالین و لاتجورد هم معادن غنی دارد که بسیاری از آن ها به پاکستان قاچاق می شوند. این کشور همچنین معادن تالک، سنگ مرمر، ذغال سنگ و آهن فراوانی دارد.

چند سال قبل مقام های آمریکایی ارزش منابع افغانستان را ۱ تریلیون دلار اعلام کردند و کارشناسان میزان آن را اکنون تا سه برابر برآورد می کنند.

پایان/

۱۲ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۶:۵۴
کد خبر: 12200

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 4
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • علی IR ۱۹:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۲
      8 0
      جالبه! افغانستان که چندین تریلیون دلارسرمایه داره؛ پس آنوقت ایران چندصدتریلیون سرمایه داره7 ولی مردمش یکی از بدبخت ترین ملتهای جهان میباشند که ۹۸درصد مردم ایران زیرخط فقر دست و پا میزنند؟
      • معلم ناامید PL ۰۸:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
        0 0
        داشتنش یه خوبی و بدخرج کردنش هزار درد است
    • IR ۰۸:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      حفظ ثروت را عقل و درایت لازم هست که نیست و اگر هست منزوی و گوشه نشین طالبا ن امروز به ریش مردان و چادر زنان بیشتر فکر میکنند تا به معادن بکر وچگونگی استفاده بهینه از آنان
    • IR ۰۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۶/۱۳
      0 0
      افغانستان کشوری غنی و ثروتمند نیست. خیلی از این مواد معدنی هزینه های استخراج و استحصالش آنقدر زیاد است که اقتصادی نیست. هیچ کشور با دنیا با معدن ثروتمند نشده. نفت و گاز باعث ثروت می شود نه معدن