1.6 کیلومتر مس در یک ماشین!

صنایع خودروسازی آلمان از عوامل قابل توجه تخریب محیط زیست در سرتاسر جهان به شمار می روند و قرار است از سال ۲۰۲۳ با اجرای قانون زنجیره تأمین با چالش و محدودیت های جدی روبرو شوند.

به گزارش تحریریه، دو سازمان مردم نهاد Misereor و «نان برای جهان» مطالعه ای در خصوص تأثیر زیست محیطی صنایع خودروسازی آلمان انجام دادند. دو نهاد تمرکز خود را در این پژوهش بر استخراج بی رویه مواد خام در دیگر کشورها قرار دادند و تاثیر این موضوع بر پویایی خودروسازی آلمان را مورد بررسی کردند.

طبق گزارش منتشر شده فوق ۴۷ درصد آلومینیوم مصرفی در آلمان در صنایع خودروسازی استفاده می شود؛ برای تولید هر خودرو به طور متوسط ۱۶۰ کیلوگرم آلومینیوم مصرف می شود. در این میان  ۹۰ درصد سنگ بوکسیت مورد نیاز برای تولید آلومینیوم از گینه آفریقا وارد می شود.

علاوه براین آهن نیز سهم بسیار بالایی در صنعت خودروسازی دارد و درصد بالایی از سنگ آهن مورد نیاز برای استفاده در صنایع خودروسازی آلمان هم از معادن برزیل تأمین می شود. برزیل کشوری است که در سال ۲۰۱۹ در یکی از معادن آهن آن فاجعه ای عظیم رخ داد و در آن ۲۷۱ نفر جان خود را از دست دادند. نابودی محیطی زیست در برزیل یکی از مهمترین چالش های اقلیمی جهان به شمار می رود. 

در یک خودروی گُلف که از تولیدات شرکت فولکس واگِن آلمان است در دهه ۱۹۸۰ تنها معادل ۲۱۴ متر کابل مسی در قسمت های برقی و الکترونیک مورد استفاده قرار می گرفت اما میزان مصرف کابل مس در مدل های جدید خودروهای همین شرکت حتی به ۱.۶ کیلومتر نیز می رسد.

آلمان سومین واردکننده مس از آمریکای لاتین است. استخراخ بیش از حد موادخام در معادن مس این قاره و دیگر مناطق جهان باعث مشکلات زیست محیطی فراوانی شده است.

مردم محلی در گینه گزینه های چندانی ندارند؛ آن ها یا مجبور هستند در معادن بوکسیت این کشور کار کنند یا اینکه بدلیل مشکلات محیط زیستی همچون خشک شدن آبگیرها و نابودی زمین های کشاورزی که استخراج معادن آلومینیوم آن را ایجاد کرده است، ناگزیر می شوند به مناطق دیگر مهاجرت کنند. 

از دیگر یافته های این پژوهش آن بود که حتی استفاده بیش از حد از ذخایر زمین در آمریکای لاتین نیز در سال ۲۰۱۴ در مکزیک موجب فروریختن سد و کشته شدن افراد زیادی شد. 

این مطالعه هرچند رونق خودروهای الکتریکی را به معنای استخراج مواد اولیه کبالت و لیتیوم برای باطری های خودروها می داند، ولی از این خودروها به عنوان بهترین جایگزین برای کاهش استخراج و مصرف مواد خام یاد می‌کند. استدلال این است که در هر صورت این خودورها بدون ماده خام نفت حرکت می کند؛ ماده ای فسیلی که تأثیرات به مراتب مخرب تری برای زیست بوم دارد.

 قانون زنجیره تأمین از سال ۲۰۲۳ اجرا می شود. یکی از مسائل مهم که شرکت های مختلف آلمانی از جمله شرکت های خودروسازی می بایست بدان توجه ویژه ای داشته باشند، ابعاد محیط زیستی و حقوق بشری زنجیره تأمین است.

پایان/

۱۶ شهریور ۱۴۰۰ - ۰۷:۴۵
کد خبر: 12359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 16 =