حضور در میان مردم به تنهایی چاره ساز نیست

یک فعال سیاسی اصولگرا معتقد است سفرهای استانی رئیسی کار بسیار پسندیده است ولی حضور رئیس جمهور در میان مردم به تنهایی چاره ساز مشکلات نیست.

به گزارش تحریریه، چند هفته‌ای می‌شود که دولت سیزدهم رسما کار خود را آغاز کرده و در این فاصله اقداماتی نیز همچون سفرهای استانی رئیس جمهور به خوزستان و سیستان و بلوچستان را شاهد بوده‌ایم که برخی معتقدند اینگونه اقدامات می‌تواند در بازیابی اعتماد مردم و ایجاد امید به آینده موثر باشد. به هر حال آنچه مسلم است مردم از دولت رئیسی کارآمدی و حل مشکلات اقتصادی و معیشتی خود را می‌خواهند و رئیس جمهور نیز می‌داند که اگر حمایت مردم را می‌خواهد باید در این عرصه قدم‌های مفید و موثری بردارد. باید دید عملکرد دولت چگونه خواهد بود و خواهد توانست رضایتمندی جامعه را فراهم آورد یا روال دولت‌های سابق برای وی تکرار خواهد شد. برای بررسی عملکرد دولت و تاثیر آن بر اعتماد عمومی و اولویت‌های عملکردی«آرمان ملی» با امیررضا واعظی آشتیانی فعال سیاسی اصولگرا و معاون وزیر صنعت در دولت نهم به گفت و گو پرداخته است که می‌خوانید.

 روی کارآمــدن دولت جدید را چگونه ارزیابی می‌کنیــد و فکــر می‌کــنیــد آقای رئیسی و مردانش می‌توانند اعتماد از دست رفته مردم را به جامعه بازگردانند؟
متاسفانه باید گفت که انصافا دولت‌های یازدهم و دوازدهم مردم را تخریب روحی کرد. یعنی با عملکرد خودشان  بالاخص در ارتباط با مسائل اقتصادی روحیه مردم را تضعیف کردند. دولت آقای روحانی پاسخگوی مطالبات مردم به لحاظ اقتصادی نبود و من فکر می‌کنم که تنها رئیس دولتی باشد که مردم هیچ نگرش مثبتی نسبت به وی ندارند. در عین حال باید از اتفاقات درس گرفت، به عنوان یک تجربه از نقاط منفی استفاده کرد و نقاط مثبت را هم قوام داد. اینکه به گذشته بازگردیم و تلخی‌های آن را مرور کنیم انصافا سخت است. ولی خوبی دولت سیزدهم و شخص آقای رئیسی این است که  هیچگاه سعی نکرده چالش‌های دولت گذشته را مرتبا مرور کند که این خیلی خوب است. برعکس آقای روحانی و آقای جهانگیری که 4 سال اول دولت یازدهم را بدگویی کردن و به چالش کشیدن دولت نهم و دهم  گذراندند. در حالی که اگر وقت و انرژی دولت را بابت مسائل دیگری می‌گذاشتند قطعا ثمرات بیشتری داشت. اولین گام آقای رئیسی این است که به گذشته بر نمی‌گردد و فقط آن را به عنوان یک تجربه نظاره می‌کند. نکته بعدی اینکه من بارها تاکید داشتم برای اعتماد سازی شفاف سازی و پاسخگویی  به همراه عملکرد می‌تواند زمینه ساز اعتماد باشد. لذا عملکرد باید نمود پیدا کند یعنی مردم احساس کنند که اتفاقاتی در شرف انجام است. به صرف حضور در بین مردم نمی‌توانیم به اعتماد سازی دست پیدا کنیم مگر اینکه عملکرد هم در کنار آنها چاشنی این کار باشد و توامان نشان دهنده حرکت‌هایی باشد که نویدبخش روزهای خوب برای کشور است. البته آقای رئیسی با سرعت خوبی به پیش می‌رود و امیدوارم دولت و وزرای وی هم دوشادوش رئیس جمهور حرکت کنند  و مدیران اجرایی در دستگاه‌های  مختلف سرعت کار را مد نظر داشته باشند. البته ناگفته نماند ما با مقررات دست و پا گیری هم در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های متعدد مواجهیم که در این ارتباط مقام معظم رهبری بارها فرمودند که چالش‌های پیش روی فعالیت‌های اجرایی را شناسایی و برطرف کنید و حتی به قوه قضائیه و قوه مقننه نیز این مسائل را تاکید داشتند.  دولت و شخص آقای رئیسی نیز باید قدر حمایت‌های مقام معظم رهبری را بدانند چه بسا حمایت‌های مقام معظم رهبری همواره برای همه دولت‌ها بوده و امیدوارم که دولت از این حمایت بهره ببرد و فرمایشات ایشان را نصب العین خود قرار دهند و در این راستا حرکت کنند که منافع کشور محفوظ بماند. در عین حال در سیاست خارجی هم به گونه‌ای عمل کنند که عزت کشور حفظ شود و در چارچوب گفت و گوهایی هم که در آینده صورت خواهد گرفت عزتمندانه ورود کنند و مردم را هیچگاه در تصمیماتشان فراموش نکنند.  همه این اتفاقاتی که رقم می‌خورد باید منجر به یک عدالت ورزی در کل کشور برای آحاد ایرانیان شود.
 سفرهای استانــی رئیس جمهور  به خوزستان و سیستان و بلوچستان آن هم در شرایط فعلـی که ویــروس کرونا جولان می‌دهد و مردم با آن دســت و پنجه نرم می‌کنند را چطور می‌بینید و اینگونه سفرها چطور می‌تواند در مردم امید بیافریند؟
باید به هر جهت رئیس جمهور و مردمی که در تجمع‌ها حضور پیدا می‌کنند رعایت پروتکل‌های بهداشتی را هم داشته باشند. آقای رئیسی در دیداری که با مردم در سیستان و بلوچستان داشتند تاکید کردند که موضوع کپرنشینی هرچه زودتر باید برچیده شود که موضوع بسیار با اهمیتی است که می‌تواند زمینه ساز و نمونه‌ای از حضور در بین مردم  و شنیدن دردهای آنها برای کل کشور باشد. وقتی بخش‌های دیگر کشور ببینند که رئیس جمهور یک پیگیری در ارتباط با کپرنشینان دارد این اتفاق در اقصی نقاط کشور هم می‌تواند مورد توجه قرار بگیرد. به هر جهت دیدار مردمی چالش‌های خودش را هم دارد اما باید با تدبیر  به گونه‌ای عمل شود که کمترین آسیب را حداقل برای خود شخص رئیس جمهور به لحاظ بهداشتی داشته باشد. 
 با توجه به مشکلات جامعــه در حوزه اقتصادی و معیشتی و موضوع مهم سیاست خارجی و مذاکرات برجام از دیدگاه شما نوع نگاه آقای رئیسی به این حوزه‌ها چگونه است و کدام‌یک در اولویت عملکردی قرار خواهد گرفت؟
ما کلا سبدهای مختلفی داریم از جمله اینکه برجام برای خود یک پروژه است، مسائل اقتصادی داخل، کسری بودجه، اشتغال، جوانان و... هر کدام سبد خاص خودش را دارد و باید در چارچوب خود مورد تحلیل و ارزیابی قرار گیرد. ضمن اینکه این سبدها در مجموع نهایتا یک بازخورد نهایی را از خود بروز خواهد داد. بحث رشد اقتصادی، کاهش تورم و یا کاهش رکود چیزی نیست که در یک سال خود را نشان دهد. رشد اقتصادی همواره یک فرایند مستمری را دارد که باید سال‌های سال باشد. منتها در یک سال درصد مثبت آن کمتر و در سالی بیشتر است. اما اگر این رشد اقتصادی در یک سال خاصی منفی شود تمام زحماتی که در گذشته برای رشد اقتصادی کشور کشیده شده با مشکل و چالش مواجه می‌شود. لذا اگر دولت آقای رئیسی می‌خواهد رشد اقتصادی را تجربه کند باید  از استمرار این وضعیت که از دولت قبل به جا مانده جلوگیری کند؛ چراکه استمرار آن هیچ سودی برای اقتصاد کشور نخواهد داشت. تنها راه نیز این است که پول سرگردان موجود و این حجم از نقدینگی را با یک تدبیر و لحاظ کردن فضای اقتصادی به سمت تولید سوق دهند که بتوانند حداقل رکود را از میان بردارند. در تمام کشورها تورم دارند  و در برخی از کشورها نیز که تورم صفر است با چالش‌هایی مواجه می‌شوند. لذا تورم تا یک درصد محدودی موضوع منفی نیست ولی در عین حال باید نشان دهیم که می‌خواهیم از رکود خارج شویم. ما امروز توامان مشکل رکود و تورم داریم که امیدوارم حداقل در دولت سیزدهم شاهد برچیده شدن رکود باشیم و در عین حال بتوانیم تورم را نیز مهار کنیم. در غیر این صورت قطعا به مشکلات اضافه خواهد شد. از طرفی ایران اعلام کرده که مذاکره را انجام می‌دهد ولی مذاکره را برای مذاکره تلقی نمی‌کند و اینکه باز هم طرف اروپایی و آمریکایی یک موضوع را برای مذاکره بیاورند چنین چیزی نیست و آقای امیرعبداللهیان نیز گفته که ظرف دو سه ماه آینده تکلیف مذاکرات را مشخص می‌کنیم که این دو سه ماه به اعتقاد من زمان زیادی است. آقای میرکاظمی هم به عنوان رئیس سازمان برنامه و بودجه برای سال آینده پیشنهاد داده که بودجه انقباضی بسته شود که این هم می‌تواند چالش برانگیز باشد.

منبع: آرمان ملی

پایان/

۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۰۰
کد خبر: 12402

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 9 + 8 =