چه کشوری حامی دولت پشتونی طالبان می شود؟ ایران، قطر و یا ...

تحلیلگران رسانه های عربی با اشاره به مشکلات مختلف جریان طالبان برای مدیریت امور در افغانستان معتقدند ماموریت اصلی این گروه جلب حمایت جامعه بین الملل برای به رسمیت شناختن دولت در کابل است. با اینحال حتی با یک دولت فراگیر و حضور همه طیف ها، پشتون ها نقش اساسی خواهند داشت.

به گزارش تحریریه، شماری از تحلیلگران رسانه های عربی چالش ها و فرصت ها برای موفقیت جریان طالبان در اداره امور افغانستان را مورد بحث و بررسی قرار دادند. روزنامه «القدس العربی» در گزارشی پیرامون این موضوع نوشت: آمریکا و بسیاری از همپیمانان قدرتمند آن با وجود هزینه صدها میلیارد دلاری در حمایت از نظام سابق افغانستان، در مدیریت موفق اداره این کشور با شکست روبرو شدند؛ اکنون این سوال مطرح می شود جریان طالبان که با مشکلات داخلی و مخالفت هایی در ایالت پنجشیر و مشکلات سیاسی مربوط به تشکیل دولت روبرو است چگونه خواهد توانست امور را در کشور مدیریت کند؟

این روزنامه افزود: آشکار است ماموریت بزرگی که جریان طالبان با آن روبرو خواهد شد مربوط به توانایی آن برای راضی کردن جامعه بین الملل جهت به رسمیت شناختن دولت خود است.

روزنامه لبنانی «الاخبار» هم در این زمینه نوشت، با آشکار شدن تصویر نهایی نظام حکومتی در افغانستان به نظر می رسد جریان طالبان تمایل دارد بر روی همپیمانانی قابل اعتماد تکیه کند.

«خالد بن حمد المالک» تحلیلگر روزنامه «الجزیره» عربستان هم نوشت: نظام طالبان راه طولانی برای اداره کشور در پیش دارد. اختلاف هایی بین جریان های داخلی آن در جریان است. این نگرانی جدی است که کشورهای جهان با توجه به تجربه گذشته خود به این نظام که قرار است در آینده کشور را مدیریت کند، ارتباط برقرار کنند.

فروپاشی دولت سابق افغانستان و عقب نشینی فرارگونه و شرمآور نظامیان آمریکایی از این کشور که به تثبیت کنترل سراسر افغانستان از سوی طالبان منجر شد، همه کشورهای جهان را نسبت به تحولات افغانستان حساس کرده است؛ اکنون کشورهای جهان رفتار و سیاست های دولت موقت طالبان را زیر نظر قرار داده اند.

«یوسف عبدالرحمن» هم در روزنامه «الانباء» کویت نوشت: پیش بینی می شود که حکومت طالبان برای تشکیل دولت فراگیر با استفاده از همه طیف های افغانستان تلاش کند. در هر صورت احتمال زیادی وجود دارد که پشتون ها در این دولت نقش اساسی را داشته باشند. شاید پس از سپری شدن زمان دلیل شکست ها و عقب نشینی آمریکا مشخص شود شد.

طالبان در تلاش است تا از حمایت و کسب شناسایی همسایگان قدرتمند خود مانند ایران و پاکستان و یا کشورهایی مانند قطر، امارات، عربستان و ... برخوردار شود.

پایان

۲۳ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۲:۵۹
کد خبر: 12466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 6 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۵:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۶/۲۳
      2 0
      باید بی شرف بود که از گروه تروریست طالبان حمایت کرد