اسناد ویژه از گران فروشی ایران خودرو و سایپا، 4 برابر قیمت های جهانی!

با بالا رفتن قیمت خودرو و گرانی آن نسبت به قدرت خرید مردم تصوراتی درباره قیمت واقعی خودرو در بین مردم بوجود آمده است که با مقایسه قیمت خودروهای داخلی با نمونه مشابه خارجی می توان به درست یا غلط بودن آن پی برد.

به گزارش تحریریه، قیمت های بالای خودرو در ایران باتوجه به کیفیتی که دارد باعث عصبی شدن جامعه شده و در حال از بین بردن سرمایه اجتماعی است. دادن اطلاعات غلط و طبیعتا راهکارهای غلطی که از آن استنباط می شود نیز از طرف رسانه ها و برخی کارشناسان کارنابلد؛ به موضوع دامن زده و باعث ایجاد کلافی سردرگم شده است که در 43 سال گذشته لاینحل باقی مانده است. 

با همین اطلاعات غلط و بدون توجه به ارزشگذاری نرخ ارز در مقطع مورد بحت که می تواند مشمول سرکوب ارزی و یا حباب ارزی باشد، عده ای مدعی می شوند که قیمت پراید و تیبا باید 50 میلیون، 20 میلیون و یا حتی 5 میلیون تومان باشد!

در طول 4 سال گذشته و با شوکهای ارزی رخ داده در اقتصاد ایران، قیمت خودرو نیز به شدت گران شده است به طوری که خودروی تیبا که در سال 1396 حدود 25 میلیون تومان قیمت داشت، طی مدت کوتاهی به 45 تا 50 میلیون تومان رسید و هم اکنون نیز به سمت 190 میلیونی شدن حرکت می کند. 

هم اکنون قیمت کارخانه مدل تیبا حدود 100 میلیون و قیمت بازار آن چیزی در حدود 180 میلیون تومان است. اما آنچه در بین مردم مطرح شده این مساله است که خودروهای داخلی همچنان گران بوده و به عنوان مثال قیمت تیبا باید در نیمه دوم سال 1400 نهایتا 50 میلیون تومان باشد!

برای آنکه بتوانیم به درست و یا اشتباه بودن این باور مردم پی ببریم، به سراغ بازارهای جهانی رفتیم. با بررسی خودروهای تولید شده در بازارهای دنیا به 6 خودرو رسیدیم که می توان لقب ارزانترین خودروهای تولید شده در سال 2021 را به آنها داد:

2021 Chevrolet Spark قیمت 14,395 دلار

2021 Mitsubishi Mirage قیمت 15,290 دلار

2021 Nissan Versa قیمت 15,955 دلار

2021 Hyundai Accent قیمت 16,400 دلار

2021 Kia Rio قیمت 17,045 دلار

2021 Kia Forte قیمت 18,855 دلار

حجم موتور خودروهای فوق بین 1.2 تا 2.0 لیتر است؛ خودروهای تولید داخل نیز حجم موتوری بین 1.5 لیتر تا 1.8لیتر دارند و به هم شبیه هستند. ابعاد خودروهای فوق نیز در حدود ابعاد خودروهای داخلی است و در یک سگمنت جای می گیرند.

برای مقایسه قیمت خودروهای داخلی با خودروهای ذکر شده به سراغ هزینه های تولید خودرو رفتیم. در بررسی ها مشخص شد که هزینه مواد اولیه تولید یک خودرو چیزی در حدود 47% هزینه کل قیمت یک خودرو را در بر می گیرد. موادی همچون فولاد، آهن، شیشه، آلومینیوم و پلاستیک که در مجموع 47% از هزینه تولید خودرو است در همه شرکت ها مشترک است و از قیمت های جهانی اثر می گیرد. قریب به 15% هزینه تولید هر خودرو نیز به نیروی کار اختصاص پیدا می کند. مابقی هزینه ها نیز هزینه سربار، تامین مالی و مالیات بوده که در مجموع قریب به 38% هزینه های تولید هر خودرو می باشد.

حال اگر خودروی 2021 Chevrolet Spark که ارزانترین خودروی لیست است را مبنا قرار دهیم با یک ضرب ساده مشخص می شود چیزی در حدود 6،765 دلار تنها هزینه مواد اولیه این خودرو شده که با قیمت دلار نیمایی (23،000 تومان)، هزینه تولید 2021 Chevrolet Spark تقریبا 155 میلیون تومان است. یعنی هزینه مواد اولیه ارزانترین خودروی عرضه شده در بازار جهانی از قیمت کارخانه خودرویی همچون تیبا در حدود 55 میلیون تومان گرانتر است. همین فرمول را می توان برای مقایسه سایر خودروهای تولید داخل و خودروهای خارجی ارزان قیمت استفاده کرد.

برای نمونه می توان رانا پلاس را با 2021 Nissan Versa مقایسه کنیم که از نظر ابعاد و حجم موتور تقریبا شبیه یکدیگر هستند. قیمت مواد اولیه Nissan Versa چیزی قریب به 7،498 دلار می شود که با دلار نیمایی حدود 23 هزار تومان هزینه تولید آن می شود مبلغی در حدود 172 میلیون تومان که با توجه به قیمت کارخانه رانا پلاس دستی (حدود 180 میلیون تومان) مشخص می شود که هزینه تنها مواد اولیه Nissan Versa تنها 8 میلیون تومان ارزانتر از قیمت تمام شده رانا پلاس توربو می باشد.

این مساله مشخص می کند که خودروهای ارزان قیمت تولید شده در ایران بسیار بسیار ارزانتر از مشابه خارجی آن است و شکایت خودروسازان داخلی از قیمتگذاری اندک و بی منطق کنونی با میدان داری مجلس و شورای رقابت را باید به حق تشخیص داد. 

حال سراغ مقایسه گران قیمت ترین خودروی لیست یعنی 2021 Kia Forte برویم و این خودرو را که از نظر کیفیت و حتی حجم موتور از گران قیمت ترین خودروی داخلی یعنی دنا پلاس توربو اتومات بالاتر است مقایسه کنیم.

قیمت 2021 Kia Forte براساس بررسی ما 18,855 دلار است که با دلار نیمایی معادل حدود 433 میلیون تومان می شود. با توجه به این که هزینه نیروی انسانی در ایران برای تولید خودرو حدود 35% از هزینه نیروی انسانی در دنیا است(در دنیا 15 درصد و در ایران حدود 6 درصد) اگر این هزینه را از قیمت 2021 Kia Forte کم کنیم به عددی در حدود 390 میلیون تومان می رسیم؛ یعنی قیمت کارخانه دناپلاس توربو اتومات.

نکته اینجاست که هزینه انرژی در ایران بسیار پایینتر از دنیا است و حتی هزینه مالیات در ایران نیز بسیار کمتر از دنیا می باشد، که این مساله نشان می دهد دنا پلاس توربو اتومات از 2021 Kia Forte گرانتر قیمتگذاری شده است.

 می توان به این مهم رسید که خودروی دنا پلاس توربو اتومات بر خلاف خودروهایی چون تیبا و یا رانا پلاس بسیار گرانتر از خودروهای خارجی می باشد. در مجموع می توان گفت که تصور مردم درباره گرانی برخی خودروها توهم و در مورد گرانی برخی خودروهای دیگر حقیقت دارد.

شاید بتوان گفت که خودروسازان داخلی مجبور شده اند تفاوت زیر قیمت فروختن برخی مدل ها را با گران فروختن سایر مدل ها جبران کنند که در هر صورت مقصر را باید سیاستگذار دانست و نه شرکت. زیرا در صورتی که سیاستگذار به درستی فضای تولید را با منطق رقابتی بودن تعریف کند، کارخانه ها از این همه حواشی خلاص شده و به سمت بهبود عملکردی حرکت خواهند کرد. 

پایان/

۱ آبان ۱۴۰۰ - ۰۶:۵۸
کد خبر: 13279

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 5 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 100
    • نظرات در صف انتشار: 1
    • نظرات غیرقابل انتشار: 7
    • ناشناس IR ۰۷:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      62 1
      زرشک، اول کیفیتشون رو مقایسه کن بعد قیمتشون رو. یک خودرو داخلی که کیفیتش بتونه با خودروی خارجی برابری کنه حتماً قیمتش ازخارجی بیشتر هست. عدالتو در نوشته هاتون رعایت کنید. لطفا.
    • IR ۰۷:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      52 1
      کی جوابگوی این ظلمی میشه که به مردم میکنید؟
      • یعقوب IR ۱۷:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
        1 0
        متاسفانه باید پدران مون جواب حال امروز مارو بدن چون ایران چنین ایرانی نبود
    • Nima IR ۰۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      43 0
      ارزش گذاری در بازار ازاد ولی خودرو سازان داخلی کمک های مالی و غیره زیادی از دولت می گیرند که از جیب بیت المال هست و حقوق کارمندان و کارگران خودروساز داخلی خیلی پایینتر از خارج از کشور هست
    • IR ۰۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      88 0
      سلام شما فقط رفتی یه قیمت و مقایسه کردی می گی تیبا و رانا ارزون هستن یعنی حالا شما تو همین رنج قیمت خارجی را می خرید و داخلیه را ؟ تازه کیفیت اون کجا و این کجا .تیبا از کارخونه بیرو ن اومده درش باز نمی شد .دوباره برگردوندن کارخانه . واقعا مردمو چی فرض کردین . چشمتونو بستین فقط می گین قیمتها ارزونه با این ماشینهای اشغالی که میدیدن دست مردم دیگه اون شرایطهای که اونا خودرو را تحویل میدن و عزت و احترامی که برای مشتری قائل میشن و نمی بینید .
    • *** IR ۰۸:۵۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      30 1
      استدلال اشتباه محض مثل اين هست كه رودخونه رو از بالا بسته باشي بعد بگي اي بابا ببين اينجا آب كم شده پس مجبوريم تشنگي بكشيم بابا جان بريد سرمنشا رو درست كنيد تا با دنيا تعامل نكنيم همينه اوضاع
    • کارشناس IR ۰۹:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      46 2
      نگفتی درآمد کارگر آنجا چقدره و در چه مدت زمان میتونن بخرنند در مقایسه با کارگر ما
    • بنده خدا IR ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      36 0
      منظورتون از این مقایسه فقط قیمت بود!!!! کیفیت اینا از نظر شما نیاز به مقایسه نداره!!! یعنی شما فرقون رو با یه ماشین در کلاس خودش نیاز به مقایسه نمیبینید!!!
    • هم وطن DE ۰۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      40 3
      چهل ساله که جیب مردم را خالی میکنن خوبه که ما کشور اسلامی هستیم اگر اسلامی نبودیم چه بلایی سر ایم مردم نگون بخت می امد
    • بنده خدا IR ۰۹:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      28 1
      یه سوال میتونید بگید یک کارگر خارجی ساده با حقوق ۲ تا ۳ هزار دلار چند ماه میتونه یک خودرو۱۴ هزار دلاری سوار شه حداکثر بین ۵ تا ۷ ماه حالا بک کارگر ساده با درامد ۴ تا ۶ میلیون در ایران پر پرش رو گفتم چندین سال میتونه یه پراید بدردنخور رو سوار شه!!!
    • رضا سائلی IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      30 1
      صد درصد مقصر ما ملت شریف ایران هستیم.
    • سیدمحمد شهیدی IR ۰۹:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      16 1
      با سلام احتراما اينجانب با مقایسه انجام شده بسیار موافقم تنها سه نکته در مقایسه رعایت نشده است. ۱-خوردوهای لیست شده خارجی کلیه استانداردهای لازم را دارند و دارای حداکثر سیستم ايمني مقبول در دنیا می‌باشند و توسط شرکت‌های ثالث تست شده و صحه گذاری می‌شوند. آیا ما هم با محصولات تولیدی داخل کشور حاضریم این کار را انجام‌ دهیم؟ به نظر شما اگر محصولات داخلی توسط شرکت‌های ثالث بررسی شوند کدامشان نمره قبولي میگیرند؟ ۲-تمام خودروهای لیست شده دارای نسخه های قبلی موفق هستند. یعنی حداکثر بعد از ۳سال پلتفرم تغییر می‌دهند که این امر باعث افزایش قیمت در بعد طراحی و مهندسی مجدد خواهد شد. بطور مثال‌: درب، گلگیریا کاپوت خودرو طراحی جدید دیگر با ماشین ۳سال پیش همخوانی ندارد و از نظر ابعاد و بعضا طرح متفاوت خواهد بود. درحالی‌که پراید های اولیه به گفته خيلی از مصرف کنندگان دارای کیفیت بالا تری بوده و هیچ گاه پلتفرم تغییر نداده اند. دقیقا پرایدی که پدربزرگ (مرحوم )بنده گرفته بود مدل ۱۹۹۲ بود و وارداتي که با پرايد حال حاضر تقریبا تفاوتي ندارد مگر در سپر و.... یعنی ۳۰ سال قالب یکی است و مسائل باز طراحانی ندارد
    • Vahiid0640 IR ۰۹:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      28 2
      خجالت بکشین اومدین آشغالای ایران خودرو و سایپا رو با برندای روز دنیا مقایسه میکنین یه لطفی بکن یه دونه از این ماشینای گل و بلبل داخلی رو ببر صادر کن ببین کدومش مشتری داره در سطح جهان واقعا از این حجم بی غیرتی ادم نمیدونه چیکار کنه روز روشن مردم رو گول میزنین
    • IR ۰۹:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      22 1
      عزیزانم غصه نخوریداون دنیاخداوندازحلگوم تک به تکشان می کشه بیرون
    • سعید IR ۰۹:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      23 0
      ظلم..دروغ..دزدی..فقر..فلاکت.. از صبح تا شب بنویسین..مردم سرچان نفت نشستن درآمد دلاری دارن..بنویسین تا جونتون دربیاد.نویسندگات بی سواد
    • IR ۰۹:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      20 0
      اگر ابتدای نظرم پخش شود مورد سوم را نگفتم چون دیگر امکان درج در سایت نبود. ۳-اگر در بازار بی رقیب مانند ضرب المثل قدیمی می‌شویم "یک چشمی توی کورها پادشاه است" لطفا موارد فروش اقساطی بدون سود شرکت‌های خارجی را هم لحاظ فرمائید با ۲۰ درصد پول اولیه خودرو میتوانید ۸۰ درصد را تا ۶۰ ماه بدون ضامن بدون سود و بدون خیلی دغدغه تهیه کنيد. ...... خوب و تندرست باشید
    • سیدمحمد شهیدی IR ۰۹:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      7 0
      اگر ابتدای نظرم پخش شود مورد سوم را نگفتم چون دیگر امکان درج در سایت نبود. ۳-اگر در بازار بی رقیب مانند ضرب المثل قدیمی می‌شویم "یک چشمی توی کورها پادشاه است" لطفا موارد فروش اقساطی بدون سود شرکت‌های خارجی را هم لحاظ فرمائید با ۲۰ درصد پول اولیه خودرو میتوانید ۸۰ درصد را تا ۶۰ ماه بدون ضامن بدون سود و بدون خیلی دغدغه تهیه کنيد. ...... خوب و تندرست باشید
    • علی IR ۰۹:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      17 1
      چه مقایسه ابلهانه ای واقعا یعنی فقط دنا گرونه باقیش ارزون ترن جمع کن بابا مسخره
    • سیدمحمد شهیدی IR ۰۹:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      4 0
      اگر ابتدای نظرم پخش شود مورد سوم را نگفتم چون دیگر امکان درج در سایت نبود. ۳-اگر در بازار بی رقیب مانند ضرب المثل قدیمی می‌شویم "یک چشمی توی کورها پادشاه است" لطفا موارد فروش اقساطی بدون سود شرکت‌های خارجی را هم لحاظ فرمائید با ۲۰ درصد پول اولیه خودرو میتوانید ۸۰ درصد را تا ۶۰ ماه بدون ضامن بدون سود و بدون خیلی دغدغه تهیه کنيد. ...... خوب و تندرست باشید
    • رضا IR ۱۰:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      9 0
      یک طرفه به قاضی رفتن درست نیست.ما ارزانترین معلم.مهندس و.... را داریم و بطور کلی ارزانترین مردم دنیا رو داریم.با این وضع چطور جهانی خرید کنیم.
    • IR ۱۰:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      21 0
      این چه مقایسه ای هست چرامیزان درامددرنظرنگرفتیدمقایسه درامداونجابااینجااونجابادرامدشش ماه میشه این ماشینوخریداینجابادرامدشش سال بااین حساب قیمت تیبابایدبیست وپنج میلیون باشه
    • بنيامين IR ۱۰:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      17 0
      چقدر خنده دار! فقط گفتيد هزينه اوليه مثلا (فورد ، نيسان ، هيوندا و...) بيشتر از ( رانا ، تيبا و...) هستند !! پس داريد ارزون به مردم خودرو ميديد! خنده دار اينه سطح تفكر كارشناس شما اين اجازه رو داده كه (فورد و نيسان و....با اون كيفيت بالاي ساخت و گارانتي چند ساله بسيار خوب) با زباله هايي به اسم (رانا و تيبا) مقايسه ميكنيد ؟ نيسان ١٥هزار دلاري (با دلار نيمايي ٣٢هزار) كه ميشه ٣٥٠ ميليون تومن. ! رو ميتونيد با پژو پارس يا رانا مقايسه كنيد؟ جدا از اينكه اطلاعات غلط ميديد به اسم دلار نيمايي ٢٣٠٠٠هزار تومني ! چرا نميگيد به قطعه سازان كه زير گروه خودروسازان هستند (دلار مرجع ٤٠٠٠ تومني) داده ميشه ! چرا نميگيد براي واردات قطعات از چين دلار مرجع داده شده كي اين جنايت در حق مردم رو ميخوايين تمام كنيد ؟ ميگم جنايت ، چون با اين توليدات روزانه جان چند هزار جان هموطن رو ميگيريد( تصادفات و ايمني پايين) (كيفيت ساخت وحشتناك پايين و هزينه تعميرات و جانبي كه از روز اول خريد خودرو به دوش مردم ميندازيد) (فشار عصبي و بار رواني ايجاد شده از اين محصولات به مردم كه مستقيم جان و سلامت مردم رو اسيب ميزنه
    • بنيامين IR ۱۰:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      10 1
      چقدر خنده دار! فقط گفتيد هزينه اوليه مثلا (فورد ، نيسان ، هيوندا و...) بيشتر از ( رانا ، تيبا و...) هستند !! پس داريد ارزون به مردم خودرو ميديد! خنده دار اينه سطح تفكر كارشناس شما اين اجازه رو داده كه (فورد و نيسان و....با اون كيفيت بالاي ساخت و گارانتي چند ساله بسيار خوب) با زباله هايي به اسم (رانا و تيبا) مقايسه ميكنيد ؟ نيسان ١٥هزار دلاري (با دلار نيمايي ٣٢هزار) كه ميشه ٣٥٠ ميليون تومن. ! رو ميتونيد با پژو پارس يا رانا مقايسه كنيد؟ جدا از اينكه اطلاعات غلط ميديد به اسم دلار نيمايي ٢٣٠٠٠هزار تومني ! چرا نميگيد به قطعه سازان كه زير گروه خودروسازان هستند (دلار مرجع ٤٠٠٠ تومني) داده ميشه ! چرا نميگيد براي واردات قطعات از چين دلار مرجع داده شده كي اين جنايت در حق مردم رو ميخوايين تمام كنيد ؟ ميگم جنايت ، چون با اين توليدات روزانه جان چند هزار جان هموطن رو ميگيريد( تصادفات و ايمني پايين) (كيفيت ساخت وحشتناك پايين و هزينه تعميرات و جانبي كه از روز اول خريد خودرو به دوش مردم ميندازيد) (فشار عصبي و بار رواني ايجاد شده از اين محصولات به مردم كه مستقيم جان و سلامت مردم رو اسيب ميزنه
    • US ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      14 2
      داغ دل ما تازه میشه با این حرف ها یکی خریدم موتورش صدای تراکتور میده
    • IR ۱۰:۱۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      13 0
      آهای دوست عزیزی که این‌متن رو تایپ کردی.....آیا کیفیت ماشینهای خارجی با تیپپپپپپپپا و پپپپپپپراید و ال نمد و ضمند و چهارصد و رنج یکیه
    • ايلامي IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      9 0
      تحلیل به نظر منطقی است ولی بحث خدمات پس از فروش و کیفیت خودرو در استاندارهای جهانی هم هست تنها اندازه خودرو و حجم موتور ملاک نیست در ثانی اگر وارد بازار خوردو دست دوم شویم بهترین خوردو از ۱۵ هزار دلار تجاوز نمیکنه این رو چطور توحیه می کنید
    • IR ۱۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      12 0
      مهم نیست مهم نیته که خیره واسه ملت شریف همیشه توصف که باید گفت خلایق را هرچه لایق
    • وحید جباری IR ۱۰:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      17 0
      پس یعنی رانا وتیبا و...دیگر ماشینهای اشغال داخلی رو با تویوتا شورلت هیوندا مقایسه میکنید
    • رضا IR ۱۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      21 0
      تضاد بین تیتر خبر و نتیجه گیری اخرتون که مردم رو نسبت به انتظار قیمت خودرو داخلی متوهم فرض کردید نشون میده شما هم در کنار سفره کثیف لگن ساز های داخلی نشسته اید.
    • مریم IR ۱۰:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      12 1
      چه مقایسه مسخره ای ، کیفیت و به روز بودن خودرو ها و وضعیت اقتصادی مردمم که هیچ ... ینی الان قیافه و امکانات و کیفیت شورولت اسپارک و با تیبا مقایسه میکنید...عجب!!!!
    • ناشا IR ۱۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      9 0
      والا عجب سفسطه ای دارین.چرا کیفیت مواد اولیه رو مقایسه نمیکنین و نمیگین اونا بهترین مواد اولیه وما ارزانترین مواد اولیه رو در ساخت گاریامون استفاده میکنیم.اقلام مصرفی اونا درساخت ماشین ده برابر اقلام ما قیمت وکیفیت داره.چرا میخواین بخاطر چندر غاز مردمو گول بزنین
    • IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      5 1
      با توجه به مطالب اگر عدالت است باید اقدام شود لطفا اگراین درخواست به مسوالان دادید درسایت نتشر کنید که نقد درست ادامه پیدا کند
    • امین IR ۱۰:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      10 0
      مردک مگه ملت به دلار حقوق میگیرن مگه این خودروها داخلی سازی نشدن مگه سمند خودرو ملی نیست
    • Ali IR ۱۰:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      9 0
      درود بر شرفت برای اطلاع رسانی ولی چاره چیه وقتی دولت و نظام و شورای نگهبان و مصلحت نظام و همه و همه تمام قد به فرغون سازان میدان تاخت و تاز دادن و براشون مردم و ملت و مهم نیست؟ چاره چیه وقتی چندین ساله همین مسولان از قبل فرغون سازان میلیارد میلیارد خوردن و میخورن؟ ملت فقط موقع انتخابات مهم میشه و بقیه روزها اهمیتی نداره
    • IR ۱۰:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      9 0
      سلام آخه میتسوبیشی و کیا نویسان وهیونداروباتیبا مقایسه میکنید خداییش دمت گرم
    • سجاد IR ۱۰:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      10 0
      ان شاالله اتیش انداخته میشه میان این دو شرکت مافیایی کثیف به اصطلاح خودرو ساز
    • IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      9 0
      سلام عزيزان خودتونو بیشتر ازین ناراحت نکنین از قدیم گفتن عاقل همه را به کیش خود پندارد تو کشوری که درامدت به رئال باشه و مخارج به دلار همینشم زیاده
    • مسعود IR ۱۱:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      8 1
      چرا سراغ قیمت خودروهای چینی نرفتین و با اونا مقایسه نکردین.
    • ناشناس IR ۱۱:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      2 6
      میگن تو کشور های خارجی به کارگر پول خوبی میدن...اگه اینطوره خب چرا نشون میدن بعد مردم خونه ندارن سر خیابون میخوابن...😔
    • IR ۱۱:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      7 1
      قیاس مع الفارق
    • محمد IR ۱۱:۲۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      5 9
      یک آب معدنی ۴۰۰۰ هزار تومان به پول آمریکا ارزش دارد اما به پول ما ۲۳۰۰۰ تومان یک دلار فی میخوره حالا اگر حساب کنیم هر دلار برای آنها ۴۰۰۰ و برای ما ۲۳۰۰۰ تومان فی میخوره یعنی اگه یه امریکن من بیاد ایران با یه دلار میتونه ۶ تا آب معدنی بخره پس پول ما ۶ برابر بی ارزش تر از کشور آمریکا هست و به همین ترتیب توضیح میدم مردم روشن شن یه ماشین ۱۵۰۰۰ دلاری میشه ۶۰ میلیون با دلار به قیمت آب معدنی امریکا حالا به پول ایران میشه ۳۴۵ میلیون پس دیگه مقایسه نداره وقتی اقتصاد ما از اونا ۶ برابر عقب تره
    • مهدی IR ۱۱:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      12 0
      خب اومدی ی مطلبی رو چرت و پرت نوشتی و هرچی تو ذهن مریضت بود گفتی اومدی تیبا رو با کیا مقایسه کردی؟ تو دیگه کی هستی چرا حساب نکردی که یه کارگر اروپایی ماهی سه هزار دلار درآمد داره و با پنج ماه کار اون خودرو رو میخوره،تو ایران با ماهی سه میلیون طی چند ماه میشه تیبا خرید؟ بسه دیگه چهل ساله دارید گندکاری میکنید و میاین توجیهشم میکنید
    • حسن IR ۱۱:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      7 1
      خاک برسرشما مقاله نویسها هزینه تولید این لگنها باددلار نیمایی حساب می کنید خوب درآمد ا یک کارمندیایک کارگرراتقسیم کن به دلار به بین چنددلارمیشه بعدضرب درعمر یک کارگربکن ببین بابک عمرکارکردن می تواند یک خودروبخره؟
    • nabhan12 IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      7 0
      حالا مامیگم مطلبی که نوشتی درست اما حقوق درامدما با اونایکی هست اونا باحقوق یک ماه یا دوماه یک ماشین میشه خرید اما من اگرهیچی ازحقوقم خرج نکنم ۲سال همش پس انداز کنم تازه میتونم ماشین مورد نظرم بخرم اگر روهمین قیمت مونده گرونترنشده بنز توامارات با ۱۰۰ملیون می ه خرید
    • شایان IR ۱۱:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      8 0
      آخه یه مقام مسئولی پیدا نمیشه که جلوی اینا بایسته وبگه بیناموسها این ماشینای ساخت داخلتون با ماشانیهای خارجی قابل رقابته؟؟؟
    • صادق IR ۱۲:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      7 1
      غیر از گران فروشی کشتار عظیم مردم در آشغال های بی کیفیت هم هست الان انحصار طلبان و مخالفان خودرو و رانت خوران کجان که جواب بدن
    • IR ۱۲:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      8 1
      هر کسی در نگاه اول به این متن متوجه آبکی بودن تحلیل می شه. خودروهای تیبا و پراید از استاندارهای اروپا و آمریکا پیروی نمی کنند و قابل قیمت گذاری و مقایسه با خودروهای خارجی نیست بنابراین خودروهای پراید، تیبا، رانا و خودروهایی از این دست هیچ ارزشی بر مبنای دلار و یورو ندارند و مخاطبشون فقط ریال داخل کشوره به بیان دیگه اگه کسی بگه تیبا ۵ میلیون می ارزه نظرش رو به عنوان خریدار کالای بنجل گفته و هیچ اشکالی به اون نیست
    • بدبخت IR ۱۲:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      4 0
      حالاکه خودروهای داخلی نسبت به خودروهای خارجی ارزانند.آیابهتر نیست که.اقدام به صادرات کنند البته به شرطی که خریدارخا جی داشته باشیم
    • IR ۱۲:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      8 0
      خوبه خودتون امروز صبح تیتر زدید خودروی هندی با پنج ستاره ایمنی هم قیمت پراید ! حالا نشستید دارید توجیه کثافت کاریابی خودتون و میکنید ! چرا نمیگید این خودروها رو میری تو نمایندگی سوار میشی و هر کدوم و با هر آپشن و از دم قسط بهت میدن نه مثل شما دزدا که اول پول و میگیرید یکسال بعد هم یه آشغال تحویل مردم میدید. دیگه گند دزدیتون و درآوردید !!!
    • IR ۱۲:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      7 2
      بچه بیا پایین سرمون دردگرفت این چرندیات رو خود نویسنده هم قبول نداره خودروهای روز دنیارو چه جوری با آشغالهای ایران خودرو و سایپا مقایسه میکنی کیفیت وایمنی شون روباهم مقایسه کن خدمات پس ازفروش روباهم مقایسه کن
    • للیس IR ۱۳:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      3 1
      ببخشید شما به دو کارخانه مصادره شده که صاحبان اصلی آنها در غربت دق کردند و هم‌اکنون توسط مدیران ناکارآمد و نورچشمی دولتی به چاه ورشکستگی سرازیر هستند صنعت خودروسازی می گویید؟؟؟؟؟!!!!و آن را با کیا و نیسان مقایسه می کنید؟؟!!!
    • IR ۱۳:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      5 1
      باعث وبانی تورم در کشور همین ایران خودرو وسایپا هستن که با درست کردن ماشینهای به دردنخور هر روز قیمت ها بالا بره
    • ناشناس GB ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      6 1
      رحمت به فرقون دربدر ما ایرانیا که باید این آشغالهای سایپا و ایران خودرو را سوار بشیم۹
    • محمدعلی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      5 0
      ا زخداوندمتعال می خواهم که باعث و بانی این مشکلات رابسزای اعمالشان و نابودی اولادشان برساند
    • روح اله مرادلو IR ۱۴:۳۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      5 1
      عجب مقایسه ابلهانه ای، واقعا به شما بابت این نوشته حوقم میدن؟ خجالت نکشیدی اینو منتشر کردی؟ احتمالا کارآموزی نباید زیاد خط بکشیم روت، ولی یه نگاهی به استقبال بینظیر از مقاله ات بنداز
    • IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      3 1
      نصبت قیمت رو با دلار حساب میکنین بعد ما داریم ریال درامد داریما درامد مردم چن هست اونم مقایسه کنید
    • علی IR ۱۴:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      4 0
      میدونید چرا اخیرا این تیترها در رسانه ها زیاد شده؟! قطعا خودشون میدونند که عکس العمل مردم چیه و ناراحتشون میکنه، اما ایجا کامنتش باز هست تا مردمی که رمقی دارند بیان و خودشون رو خالی کنند تا کار به خیابان نکشه. آره داداش من
    • محمدکاشانی IR ۱۵:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      4 0
      مردم همه چی رو متوجه هستند ولی زورشون نمیرسه ومجبورند خودروی بی کیفیت داخلی رو بخرند تا کی دست توجیب مردم به اسم حمایت از تولید داخلی می کنید.....ظلم به همین شکل انشاءالله ادامه نخواهد داشت
    • IR ۱۶:۱۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      5 1
      چی روباچی مقایسه میکنن،گاری ارزشش بالاتر از خودروی مثلاً ملی ماست،فقط باید ببینی وحسرت بخوری
    • میثم IR ۱۷:۰۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      4 1
      همین قلم و رسانه دست امثال شماهاست که گند کشیدن به باورهای مردم.خودتون رو چند میفروشید یه همچین قلمی میزنید. و اما بعد هزینه بی تدبیری و اشتباه وبی مدیریتی و دزدی خودروسازها را که مردم نباید بدهند جلوی واردات را گرفتن و آشغالها را به این مردم همیشه در صف میندازن که البته مردم هم مقصر هستن نکته بعد خودروهای تواید داخل رو ببرید تو بازارهای جهانی ببینید چقدر قیمت میخوره بهترین خودرو تولید داخل فکر نکنم ۲۰۰۰دلار هم قیمت بخوره و فروش بره
    • IR ۱۷:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      5 1
      دزدهای سر گردنه
    • IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      7 0
      آخه بی سواد که این تحلیل رو کردی عرض نیمایی یعنی چی چرا ما باید با دنیا مشکل داشته باشیم که فروش نفت که تنها منبع تامین ارز مفته برای کشور تو کشورمان کم باشه که دلار رو نیمایی حساب کنیم چرا دلار رو زیره هزار تومان حساب نکنیم قیمت ماشین آمریکایی رو داری با دلار نیمایی حساب میکنی مگه آمریکا دلار نیمایی 25000تومنی داره چرا نمیگی این ماشین رو مردمش با چهار ماه حقوقی که میگیرن میخرم چقدر سیاه نمایی
    • ناشناس IR ۱۸:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      2 0
      بنظر خیلی چیزا رو از قلم انداخته هزینه نیروی انسانی در ایران یعنی حقوق کارگر مهندس در مقایسه با خارج بر حسب دلار خیلی پایینتر است در مقام مقایسه این بدین معنی است که تعداد دستهای در تولید ماشین بمراتب بسیار بیشتر از حد معقول است که 15 درصد شده 35 درصد بعد بحث مواد اولیه و ضایعات پیش میاد اگر مواد اولیه براساس قیمت جهانی باشد با کم شدن هزینه بدین معناست که کیفیت جهانی را ندارد و ضایعاتش هم معلوم نیست البته باید گفت هزینه بالایی دولت یارانه به خودرو سازی می دهد تا قیمت خودرو کم شود حالا سوال اینجاست چه حیف و میلی این وسط انجام شده که قیمت نهایی برابر قیمت معادل خارجی شده.
    • IR ۲۰:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۱
      4 0
      ما تو همچی اولیم فقر بدبختی اختلاس گرانی بی ارزشترین پول جهان از نظر ذخایر طلا نفت گاز مس .... اولیم
    • IR ۰۰:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      5 0
      یا خودت هیچی حالیت نیست یا بقیه رو اینجوری بی سواد فرض کردی، آخه پراید و تیبا و ساینا اصلا قابل مقایسه با هیوندا و کیا و میتسو بیشی هستند،اصلا غیر این خراب شده که مجبوریم از سر ناچاری اینا رو بگیریم جای دیگه ی دنیا به جا سطل آشغال از اینا استفاده می کنند چه برسه به عنوان خودرو.چیزی از کیفیت و ایمنی و تست تصادف که تو کشورهای دیگه که جون آدم اهمیت داره به گوشت خورده؟ این به اصطلاح خودروهای داخلی کدومشون دارند؟
    • محمد IR ۰۱:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      هروقت حقوق کار گران را با دلار پرداخت کردی اونوقت بیا نظر بده وقتی پول ملی بی ارزش هست گناه ملت چی باید تاوانش بدن
    • رضا ۰۱:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      خدا وکیلی ایران خودرو و سایپا چقد بهت دادن که حاضر شدی این خزعبلعاتو بنویسی ادم میخونه بالا میاره چقد ی انسان میتونی حقیر باشه بخاطر پول همچین چرندیاتی بنویسه متاسفم
    • محمد IR ۰۶:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      تفسیر بسیار زیبایی بود و محاسبه دقیق صورت گرفته ولی یک موضوع فراموش شده که لطفا انجام شود .حقوق مردم را هم با دلار بسنجید.مثلا بگوید هر فرد در این کشور چند دلار میگیرند و چند ماه باید تلاش کنند و در کشور ما چطور
    • IR ۰۸:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 1
      اخه کدوم احمقی حاظره اینو قبول کنه ، ادم نفخم اول برو سطح درامدی کشورها رو مقایسه کن بعد کیفیت ساخت رو ببین اون موقع بیا حرف بزن. اومدی ماشین های خارجی با کیفیت رو با اشغال های ایرانخودرو و سایپا مقایسه میکنی
    • سید IR ۰۸:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      4 0
      ملت آگاه باشید اگر قوه قضاییه با صنعت ایران خودرو و سایپا برخورد قانونی جهت اختلاس و گران فروشی کرد طرف حق و عدالت و مردم هست اگر انجام نداد خودش هم ذینفع این موضوع هست ملت ما باید محصولات داخلی را تحریم کنیم تا زمانی که قیمت های واقعی و کیفیت محصولات خودرو بالا رود .
    • مظلوم IR ۱۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      4 0
      به به؛ چه مقایسه و کارشناسی احمقانه ای.... اولا هیچ‌وقت شورولت رو حتی اسمش رو با محصولاتی چون تیبا و ساینا و....که هیچ با 207 و ال 90 و ...هم مقایسه نکنید.لطفا یه سر به سایت شورولت بزنید و یه مقایسه اجمالی بر مشخصات فنی و امکانات اوون خودرو با آشغالای داخلی بکنید بعد دیگه اصلا همچین مقایسه ای نمیکنید تا بعدش که.... هیچ‌وقت به شعور مردم توهین نکنید...
    • امیرفرجام IR ۱۰:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      با سلام، ضمن تشکر از کارشناسی بسیار پربار و دقیقتون فقط به نظر بنده یه کم زود دارید کارشناسی میکنید اجازه میدادید دلار برسه به 100 هزار تومان و بعد منت هم سر مردم بزارید که برید حالشو ببرید هیچ جای دنیا خودرو به مفتی ایران نیست. میدونید درد کجاست، اوون جایی که دیگه دارید راحت به شعور مردم توهین میکنید...
    • محمد IR ۱۱:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      اینو تازه با قرعه کشی میدن به مردم اونم کیفیتش فرق میکنه هییی
      • IR ۱۳:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
        2 0
        قرعه کشی کی داده آقا اینا بازار آزاد میفروشن مردم فقط قیمت کارخانه میبینند خرید خیر
    • کاکا FR ۱۱:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 1
      شما که قیمت میدی مقایسه درامد و کیفیت و یارانه ها اختصاصی و بازار انحصاری بقیه رو هم بکن چرا از خودروی پانچ تا تا نمینویسی مزدور کثیف
    • IR ۱۳:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      متأسفانه بی سوادی و بی عدالتی شده بیماری جامعه که کسی فکری به‌ حالش نمیکنه، استاد محترم که‌ تجزیه و تحلیل کردين مسئله رو حداقل کمی هم به استاندارد خودروهای خارجی و داخلی توجهی می کردين بد نبود. متاسفم واسه خودم و هم وطنان عزیزم که لایق بهترین ها هستن و .......
    • مرتضی IR ۱۴:۰۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      3 0
      به هیچ عنوان این ماشینها رو نمیشه با تیبا و یا حتی با بهترین خودرو تولید داخل مقایسه کنید کیفیت اونا کجا و اینا کجا
    • اسماعیل بهداروندی IR ۱۸:۰۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 0
      خوب این مملکت در و پیکر ندارم و هر روز دلار می‌ره بالا تقصیر کیه که تو میای با دلار بیست و سه هزار تومانی حساب میکنی؟ اگه راست میگی با دلار چهار هزار تومانی حساب کن اونوقت ببینم تیبا گرونتره یا این ماشینا که لیست کردین. واقعا مسخره است که درآمد مردم به ریال باشه اونوقت هزینه هاشون رو با دلار اون هم دلار ۲۳۰۰۰ تومانی محاسبه کنی
    • محمد باقر IR ۱۸:۴۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 0
      عجب حقوق به ریال،خرج به دلار خدایی هم هست
    • IR ۱۹:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      1 0
      خودمردم به خودشون ظلم میکنن اگه مردم نخرن چجوری بهشون ظلم میشه؟؟ دو ماه خودرو نخرن ببینن قیمت پراید چند میشه؟ الان این قیمتایی که برای پراید گذاشتن مال بنز و ماکسیما هست ن ۳۰۰کیلو حلب
    • IR ۲۲:۲۶ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 0
      خجالتم خوب چیزیه. توهم و شما می‌زنید که خودروی ایرانی رو با خارجی مقایسه میکنید. به قرآن که ساقی شما زمینی نیست
    • IR ۲۲:۵۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 0
      ظلمی که خودروسازان داخلی باتولیدخودروهای بی کیفیت وگران قیمت درحق مردم می کننددرهیچ جای دنیاسابقه نداردوهرکسی هم دراین نظام ازآنهاحمایت می کندبایدپاسخگوباشد!
    • ناشناس JP ۰۹:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      خیلی عالی ولی ایا کسی جوابی داد ویا گران فروشان دست پای خود را جمع کردن تاز شما براساس دولار انهم دولار ازاد ایم حساب را بر اساس ریال ودرامد ایرانی حساب کنید فاجه میشود
    • IR ۰۹:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      مواد اولیه فولاد و غیره را که به نرخ ارزان یک چهارم قیمت به خودرو سازها میدن شما دارید با نرخ دلار حساب میکنید
    • امین IR ۱۰:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      خیلی جالبه، دیکتارتوری خودرو از این بیشتر، چند نوع ماشین بیشتر تولید نمیکنن اجازه ی واردات ورقابت هم نمیدن.اونوقت میگن باید خودرویی رو که ما میگم با قیمت وشرایطی که ما میگیم اونم اگه تو قرعه کشی برنده شدی با شراطی که ما تعیین میکنیم تو مدت زمانی که ما میگیم باید تحویل بگیرید. بعد اینکه ی گارگر ساده ی خارجی حداقل ۷۰ تا ۱۰۰ دلار در روز حقوقشه. ینی راحت میتونه ۳تا۴ ماهه ی ماشین بخره تو ایران ی کارگر ساده روزی ۲۰۰ تا ۲۵۰ اگععع کار باشه ومداوم باشه حقوقشه، باید ۱۰ سال جم کنه تا ی پراید بخره، به این میگن سیرک فروش خوردو در ایران.
    • مجید IR ۱۱:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      سلام قسم به پیر قسم به پیغمبر فقط ایرانه که خودرو با کیفیت و قیمت پایین برای ملت شده آرزو و تمام اونایی که در این ظلم شریک هستند زمانی تاوان پس خواند داد وقتی تحلیل ها اشتباه باشد معلومه این قراضه ساز ها مثل زالو خون مردم را به شیشه خواهند کرد تازه خودرو سازهای !!!؟داخل با پررویی تمام میگن ما ضرر کردیم و باید دولت خسارت ما را بدهد
    • IR ۱۳:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      آخ دلم میسوزه که نویسنده مجبوره که این مطالب را به زور بنویسه!!!
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      دزدان‌پست صبر مردم هم اندازه ای داره منتظر جوش اومدن ملت باشین پست های دزدان کثیف دست از سر ایران بردارین دیگه به آخر رسیدیم مطما باشین بی صدا نمیشینیم‌
    • ایرانی IR ۱۴:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      اگر این ماشینها قابل قیاس هستند .چرا ورود ماشینهای خارجی را با گمرک منطقی ازاد نمیکند . چون شرکتهای خودرو سازی به مردم اجازه نمی دهند ماشین خوب را ببینند و مقایسه کنند
    • حسن احمدی IR ۱۵:۱۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      تا زمانی که مردم برا خرید فرغون صف میکشن و اشغالهای فرغون سازها رو میخرند همین آش و همین کاسه
    • محسن IR ۱۶:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      اخه گزارش گر نکبت درامد یه کارمند اون کشور رو اعلام میکردی که میانگین 10 هزار دلار ماهیانس بعد این اراجیف رو تحویل مردم بدین. نکبت
    • کهنه سرباز IR ۱۸:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      خیلی ببخشید.رئیس کدوم کارخونه ماشین سازی هستین.چرا به کیفیت اشاره نکردی.آیا خودت ازین ماشینا سوار میشی.مارو چی فرض کردین
    • IR ۱۹:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      چرا نمیگین حقوق پایه هر کار ساده خارجی 7000هزاردلار در ماه است که میتونه با حقوق یک ماه یک ماشین بخره ولی حقوق پایه یک ایرانی 5 میلیون تومان است که برای خرید یک تیبا باید نزدیک ب 33 ماه پس‌انداز کنه ویک ریال از حقوقش هم استفاده نکنه ودر صورتی که ماشین هم گران تر نشه
    • IR ۲۰:۳۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      سر به لاک خویش بردید ای دریغ نان به نرخ روز خوردید ای دریغ
    • جمی IR ۲۱:۵۳ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      خودت میدونی چه گفتی یه کارمند با سی سال کار با ارز نیمایی در ماه زیر ۳۵۰ دلار حقوق میگیره چرا چرند میگی تو دبی ماشین با دوسال تاریخ گذشته با ۱۵۰۰ دلار فروش میره. صادقآنه بگو این کشور غارت شده غارت
    • عارف IR ۲۳:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۳
      0 0
      درسته پول ما ارزش نداره ولی حیف از پول که بدی این آشغالای ایران خودرو و سایپا و.... رو بخری.فقط حس ماشین بهت میده والا گاری از این ماشینای غیر استاندارد بهتره چون بهیچ وجه امنیت ندارند.
    • کاوه CA ۱۱:۴۰ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۵
      0 0
      این مزخرفات چیه مینویسین ... درآمد یک کارگر اونا را حساب نمیکنین..طرف ۴ یا ۵ ماه کار بکنه میتونه خودروی ۱۴ هزار دلاری بخری میایید قیمت خودرو را با دلار و ریال حساب میکنین و مقایسه میکنین ...نمیگین در آمد این کارگر بدبخت در ایران ۴ میلیونه .. یعنی یه چیزی حدود ۴۵ ماه باید کار کنه بعد تورم هم بهش نخوره هیچی هم نخوره همه پولشا پس انداز کنه تا مثلا یه تیبا بخره به قیمت ۱۸۰ میلیون بازار .... واقعا که ..
    • ابوالفتحی RO ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      0 0
      لامصب یا حالیت نیس یا خودت به نفهمی زدی،آخه کیفیت قطعه و الیاژ بدنه ماشین خارجی با سطل اشغال خودتون یکی میدونید،معلومه شما از خودشونی داداش
    • امیر امیریان IR ۲۰:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      0 0
      هر کسی این مقاله رو نوشته از نظر عقلی مشکل دارد، مقایسه خودروهای ایرانی با خارجی مشکل اساسی دارد ، ببخشید شما قوطی حلبی را با خودروی با کیفیت خارجی مقایسه کردین که باطل است
    • ایرانی اصیل IR ۲۰:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۷
      0 0
      تحلیل هاتو ببر خونه آت دم بکشه آبشو بخور ، درآمد اونا دلاره ، درآمد ما ریال ، کیفیت ماشین های اونا با ما برابره؟ واقعا که ، کمی به خودت ارزش قائل شو ، این ملت ، ملتی نیست که بخوای به شعورشون توهین کنی ، اینا بهتر از شما حساب و کتاب بلدند ، اگه جراتشو داری واردات خودرو رو بدون گمرک و تعرفه آزاد کن ببین کدوم مغز شیرینی میره ماشین تولید داخل بخره ، فقط یدونه داشبورد رو‌مثال میزنم ، داشبورد شما پلاستیکیه ، داشبورد خودرویی که مقایسه کردی فلز با آلیاژ سخت با پوشش فوم سایلنت و اسفنج هستش