مذاکرات هسته ای باید از چه نقطه ای آغاز شود؟

در حالی مقامات ایران همواره اظهار می کنند که «برای بازگشت به مذاکرات وین عجله‌ای نداریم»، مقامات آمریکایی و اروپایی بر تعجیل در مذاکرات، آن هم از همان مرحله که قطع شده بود اصرار می ورزند. در این چارچوب نقطه آغاز تعامل و کارت های بازی هر یک از دو طرف بر روی میز مذاکرات در نتیجه نهایی بسیار اهمیت دارد.

به گزارش تحریریه، در روزهای اخیر مقامات آمریکایی در صدد آن برآمده اند تا نقطه آغاز مذاکرات هسته ای را تعیین کنند. «ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز جمعه ۳۰ مهر بار دیگر خواستار از سرگیری هرچه سریعتر مذاکرات احیای برجام در وین شد و تاکید دارد که چنین مذاکراتی باید از همان‌جایی که در دور ششم متوقف شد، دوباره ‌از سر گرفته شود.

این ادعا در فضایی مطرح شد که «رابرت مالی» نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در پاریس با نمایندگان سه کشور اروپایی درباره مذاکرات هسته ای گفت وگو کرد. همچنین مالی در هفته گذشته با سفر به کشورهای عرب حوزه خلیج فارس از جمله عربستان، قطر و امارات با مقام‌های این کشورها در خصوص نگرانی‌ها درباره ایران و بازگشت متقابل آمریکا و ایران به برجام رایزنی کرد.

حال این پرسش به ذهن می رسد که تا دور ششم چه امتیازاتی نصیب تهران شده و دیدگاه جمهوری اسلامی ایران درباره نقطه آغاز مذاکرات چیست؟

مقامات جمهوری اسلامی تا کنون نه از زمان دقیق حضور دیپلمات های خود پشت میز مذاکره سخن به میان آورده اند و نه از نقطه ای که مذاکرات آتی باید شروع شود. تنها موردی که در مواضع اعلانی مقامات ایران به نقطه آغاز مذاکرات احتمالی اشاره شده به جلسه غیرعلنی مجلس و وزیر امور خارجه برمی گردد.

«علیرضا سلیمی» عضو هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی در رابطه با نشست غیر علنی یکشنبه ۲۵ مهرماه مجلس با «حسین امیرعبداللهیان» به نقل از او گفت: وزیر امور خارجه درباره مذاکرات هسته‌ای به صراحت اعلام کرد که سیاست جمهوری اسلامی اقدام در برابر اقدام و عمل در برابر عمل است و آمریکایی‌ها باید حسن نیت و صداقت خود را نشان دهند و ایالات متحده حتما بایستی اقدام جدی را قبل از مذاکره انجام دهد، ضمن اینکه بنای تهران آن است که مذاکره را از زمانی که ترامپ از برجام خارج شد دنبال کند، نه موارد دیگر را.

اینکه مقامات جمهوری اسلامی به نتایج مذاکرات وین خوشبین نیستند به مصاحبه مردادماه «کاظم غریب‌آبادی» نماینده جمهوری اسلامی نزد سازمان‌های مستقر در وین با وبسایت دفتر رهبری برمی گردد که بعد از دور ششم مذاکرات انجام گرفت.

به رغم اینکه دولت روحانی و شخص «محمدجواد ظریف» وزیر امور خارجه او از پیشرفت چشمگیر مذاکرات و تدوین پیش نویس توافق سخن به میان می آوردند اما سخنان غریب آبادی از اختلافات عمیق فی مابین خبر می داد. او گفت که آمریکا حاضر به پذیرش لغو تحریم بیش از ۵۰۰ شخص حقیقی و حقوقی و لغو دستور اجرایی دولت ترامپ درباره تحریم تسلیحاتی ایران نشده و  خروج نام سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی را به گنجاندن یک بند درباره امنیت منطقه و مذاکرات موشکی مشروط کرده است.

همچنین غریب‌آبادی در این مصاحبه تاکید کرد که آمریکایی ها قصد دارند کل تفاهم را به پذیرش بندی در خصوص انجام گفت‌وگوهای آتی در مورد مسائل منطقه‌ای گره بزنند، این در حالی است که یکی از خطوط قرمز جمهوری اسلامی در مذاکرات احیای برجام آن است که هیچ موضوعی خارج از برجام به مذاکرات پیوند نخورد به ویژه مسائل موشکی، منطقه ای و حقوق بشری.

از نگاه ناظران درک دولت سیزدهم از مطالبات گزاف طرف غربی و مقاومت آنها از اعطای امتیاز به ایران باعث شده که تهران به رغم اصرار آمریکا و متحدان اروپایی از حضور در مذاکرات خودداری کند.

امکان آن وجود دارد که تهران با سرعت بخشی به فعالیت های هسته ای خود، بخواهد با دستان پر پشت میز مذاکره حاضر شود. زیرا در این صورت است که طرف غربی بناچار از زیاده خواهی های خود دست خواهد کشید و به منطق مذاکره و توافق برد- برد بازخواهد گشت.

البته با رصد مواضع رسمی دو طرف فرضیه فوق قوت می گیرد. در حالی مقامات ایران همواره اظهار می کنند که «برای بازگشت به مذاکرات وین عجله‌ای نداریم»، مقامات آمریکایی و اروپایی بر تعجیل در مذاکرات اصرار می ورزند همانند «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا که تاکید کرده  «فرصت ایران برای مذاکرات برجام رو به پایان است» و پرایس دایما هشدار می دهد: فرصت مذاکرات با ایران به طور نامحدود نمی تواند ادامه داشته باشد.

پایان/

۱ آبان ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۰
کد خبر: 13387

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 8 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • وحید IR ۰۰:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۸/۰۲
      0 0
      تا زمانیکه تحریمها برداشته نشود مذاکره مثل آب در آونگ کوبیدن هست اونها جرات ندارند تهدید شأن تو خالی است و بزودی تسلیم خواسته ما می شوند