از خودروی برقی هند تا تکنولوژی سه دهه قبل ایران

درحالی که شرکت های هندی برای تبلیغ و فروش خودروهای برقی مدرن خود تلاش می کنند دو خودروساز انحصارگر ایرانی با انواع دسیسه ها و کاهش عرضه کاری می کنند تا تولیداتشان که تکنولوژی ۳۰ سال قبل را دارند با بخت آزمایی و آزار و اذیت مشتریان به بازار روانه شود.

به گزارش تحریریه، درحالیکه صنعت خودروسازی ایران با بیش از ۶۰ سال قدمت تنها توانسته است یک موتور چهارچرخ برقی تولید و به بازار عرضه کند برخی کشورها با سابقه کمتر برای سال ۲۰۳۰ تولید۱۰۰ درصدی خودروی الکتریکی را برنامه ریزی کرده اند.  تارنمای «moneycontrol» نوشت در محلی مجلل در جنوب بمبئی، مهمترین خبری که در یک ساختمان مسکونی در فاصله چند قدمی خانه «راتان تاتا» رییس نروژی هیات‌مدیره شرکت «تاتا موتورز» رخ داد، نصب ایستگاه شارژ خودروهای برقی است. در نهایت، ساکنانی که خودروهای برقی تاتا موتورز را خریداری کنند، می‌ توانند به راحتی خودروهای سبز خود را شارژ کنند. البته لازم نیست در مجاورت این ایستگاه باشید تا شارژ سریع و آسانی داشته باشید. اوضاع برای کسانی که به دنبال شارژ خودروهای خود هستند به تدریج بهتر می شود.

«آکاش شارما» یک متخصص ۳۲ ساله آی.تی که در بمبئی ساکن است در سال جاری به فکر تعویض خودروی بنزینی خود افتاد و به همین منظور به دنبال گزینه های وسیله نقلیه الکتریکی (EV) بود. شارما بیش از ۱۳ میلیون روپیه برای خودروی الکتریکی «تاتا نکسون» هزینه کرد.

شارما،در زمینه تجربه خود از این خرید می گوید: «من از ماشینم بیشتر برای سفرهای درون شهری استفاده می‌کنم. زیرساخت شارژ مناسبی برای خودروهای الکتریکی در بمبئی وجود دارد که به من در این انتخاب کمک کرد».

این خرید او از طرف بسیاری از اعضای خانواده و دوستانش مورد توجه قرار گرفته است و آنان اغلب از او در مورد تجربه داشتن و استفاده از نکسون می پرسند. شارما می‌گوید تبلیغات شفاهی وی برای دو تن از دوستانش که قصد خرید یک وسیله نقلیه الکتریکی را نیز دارند، به اندازه کافی تاثیرگذار است.

خودروهای الکتریکی خودروهایی هستند که به طور جزئی یا کامل با نیروی الکتریکی کار می کنند. اکثر آنها از باتری های لیتیوم یونی استفاده می کنند. بازار سنتی خودرو در هند با وجود حضور خودروهای الکتریکی مختل شده است.

هند هدف بلندپروازانه ای برای دستیابی به ۱۰۰ درصد برق رسانی تا سال ۲۰۳۰ تعیین کرده است. بر اساس یک مطالعه که توسط «سازمان محیط‌زیست، آب و انرژی هند» (CEEW)،  اگر این کشور پیشرفت ثابت خود را برای رسیدن به  این هدف تا سال ۲۰۳۰ حفظ کند، بازار خودروهای برقی هند تا سال ۲۰۳۰ به یک فرصت ۲۰۶ میلیارد دلاری تبدیل خواهد شد.

دولت دهلی نو همچنین حرکت به سمت استفاده از خودروهای پاک را در اولویت قرار داده است. در همین راستا زیرساخت های شارژ را به غیر از ایالت هایی مانند کارناتاکا و تامیل نادو که سیاست های سرمایه گذار پسند خودروهای برقی را اجرا می کنند، به دیگر شهرها نیز گسترش می دهد.

گزارشی در «اکونومیک تایمز» روزنامه انگلیسی ‌زبان هندی بیان کرد که در نیمه اول سال مالی ۲۲، فروش خودروهای برقی بیش از سه برابر شده و به ۱.۱۸ هزار دستگاه رسیده است که ۹۰ درصد از کل فروش سال مالی گذشته را تشکیل می دهد. این باعث تقویت روحیه بازیگران عرصه خودروهای بریقی در هند شده است. طبق گزارش شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌بی‌سی» (CNBC)، «ماهیندرا» شرکت خودروسازی هندی که در حال حاضر چندین خودروی برقی سه چرخ و چهار چرخ به فروش می رساند، پیش بینی کرد نیمی از وسایل نقلیه ای که تا سال ۲۰۳۰ به فروش می رساند، الکتریکی باشند.

به ویژه در دسته بندی های دو و چهار چرخ، فشار بازاریابی زیادی توسط مارک های بزرگ وجود دارد. «تاتا موتورز»، «اولا الکتریک»، «آدر انرژی»، «آئودی» و «مرسدس بنز» هند همگی در حال تقویت توان بازاریابی خود هستند. این شرکت‌ ها همه پلتفرم‌ های رسانه‌ ای ممکن از رسانه‌ های دیجیتال و اجتماعی گرفته تا تبلیغات تلویزیونی را برای ایجاد آگاهی و با هدف از بین بردن این دیدگاه که خودروهای برقی افسانه اند و واقعیت بخشیدن به آن در اختیار گرفته اند.

Tata Motors Reaches 10,000 EV Sales Milestone: Nexon EV, Tigor EV, Xpres-T  EV In Current Portfolio

جریان اصلی وسایل نقلیه الکتریکی

این روند با شناسایی مشتری این خودروها  شروع می شود. مدیر بازاریابی شرکت تاتا موتورز می گوید: در اوایل سال ۲۰۲۰، اکثر مشتریان از میان افراد فناوری گرا و اهل سفر و به همان اندازه نسبت به محیط زیست آگاه بودند. من معتقدم بازاریابی برای این گروه متفاوت بود. در ۱۸ ماه گذشته، افراد بیشتری از خودروهای الکتریکی استقبال کردند و ما شاهد تغییر در نگرش و جمعیت شناسی هستیم. در بخش لوکس، خودروسازان شاهد دو نوع خریدار هستند. اولین آنها مشتریان لوکس سنتی، معمولا ۴۵ تا ۵۰ ساله هستند که اتومبیل دارند و در حال اضافه کردن وسایل لوکس برقی به مجموعه خود هستند. با این حال، بزرگترین موج از مشتریان لوکس برای اولین بار از میان مشتریان ۳۵-۴۰ ساله می آید. بسیاری از این مشتریان، حرفه ای ها یا کارآفرینان خودساخته ای هستند که از استارتاپ ها درآمد کسب کرده اند و خودروی الکتریکی را به عنوان اولین خودروی لوکس خود انتخاب می کنند.

آگاهی بخشی از طریق روش های دیجیتال و برخط

برخلاف تبلیغات معمولی خودرو، بازاریابی خودروهای برقی در حال حاضر به شدت بر آموزش مصرف کننده متمرکز است. کارشناسان بر این باورند که استفاده از روش های بازاریابی مختلف در این مرحله باید با توجه به حل واقعی مشکلات مشتریان صورت گیرد زیرا آنها هنوز اطلاعات زیادی در این مورد ندارند. چالش فعلی آگاهی و رساندن خودروهای الکتریکی به مجموعه مورد توجه مصرف کنندگان است.

«نیلای چاندرا» معاون زیرساخت های بازاریابی «آدر انرژی» می گوید: ما پول هنگفتی را برای پلتفرم‌های دیجیتالی برای ایجاد آگاهی خرج کرده‌ایم و به انجام آن ادامه می‌دهیم. سپس به سمت تلویزیون رفته‌ایم تا آگاهی ایجاد کنیم، در حالی که آگاهی بخشی در سطح دیجیتال همچنان به ارائه ارتباط متنی و کمک به تغییر ادامه می ‌دهد.

تجربه استفاده از محصولات

نمونه برداری همچنان یکی از بزرگترین چالش ها برای بازیکنان این عرصه است. به عنوان مثال، آدر انرژی به مشتریان احتمالی اجازه می دهد اسکوترهای برقی این شرکت را امتحان کنند. ایده این است که تا حد امکان سوارهای آزمایشی بیشتری داشته باشید و مردم را با اسکوتر آدرآشنا کنید.

شرکت اولا الکتریک نیز رزروهایی را برای سفرهای آزمایشی در منطقه دهلی، بنگالورو و کلکته ایجاد کرده است. این سواری های آزمایشی برای مشتریانی که اولین قسط پرداخت را بین ۱۵ تا ۱۶ سپتامبر انجام داده اند در دسترس خواهد بود.

به طور مشابه، سازندگان خودروهای لوکس مانند آئودی هند در تلاش هستند تا به مشتریان در مورد طرح‌های بازخرید، طرح‌ های خدمات و هزینه ‌های جاری خودروهای الکتریکی اطمینان دهند.

پایان/

۲۵ آبان ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 13873

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۶:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۰۱
      0 0
      در ایران ما تصوری از اینده نداریم ! صحبت های عباس میرزا بخوانید! با این روش خودروسازی ، همین صنعت فرو میپاشد چون موج تغییرات می اید بازار منطقه پر از خودرو های نسل جدید میشود ما تازه انزمان میفهمیم چه خبر شده هست. خودروسازی ما در ایران استعماری هست نه رقابتی و بالنده و پویا ، حداقل یه المانی اگر خودروی خودش سوار بشه افتخار میکند ، برای ما ایرانی ها که مایه سرافکندگی هست . نه ایمن ،نه کم مصرف ، الوده کننده ، گران ، خدمات پس از فروش هم درستی نداره، قرارداد های فروش یکطرفه هست ، تسهیلات و وام نداره، واقعا چه جذابیتی صنعت خودرو ما داره؟ جالب خود مسئولان و مدیران که حمایت از تولید اینها میزنند خودشان هم اکثریت سوار انها نمیشوند!! مردم بدبخت چه گناهی کردند