مخالفت واشنگتن با ممنوعیت ربات‌های قاتل/رمزگشایی از راز ترور شهید فخری زاده

دولت جو بایدن در آستانه نشست تسلیحاتی سازمان ملل، درخواست‌ ها برای ممنوعیت ربات های قاتل را رد کرده و در عوض خواستار تدوین یک دستورالعمل رفتاری برای استفاده از آن‌ ها شده است.

به گزارش تحریریه، تارنمای democracynow گزارش داد فعالان حقوق بشر و ده‌ ها کشور خواستار ممنوعیت همه جانبه استفاده از سلاح ‌های خودکار مرگباری هستند که به نام «ربات ‌های قاتل» نیز شناخته می‌ شوند. ربات هایی که می ‌توانند بدون نظارت انسانی بر پروسه، دستور نهایی قتل را صادر کنند. این ربات ها هفته آینده در جریان مذاکرات سطح بالا در مورد کنوانسیون برخی سلاح های متعارف مورد بررسی قرار خواهند گرفت.

تاکنون، دولت بایدن درخواست‌ ها برای ممنوعیت این سلاح ‌ها را رد کرده و در عوض پیشنهاد ایجاد یک «رمز هدایت رفتاری» برای استفاده از آن‌ ها را داده است. «استیو گوز» مدیر بخش تسلیحاتی دیده بان حقوق بشر و یکی از بنیانگذاران کمپین توقف ربات های قاتل، می گوید: «این فقط یک سلاح جدید نیست، بلکه شکل جدیدی از جنگ است. اکثر کشورها مایلند یک سند الزام آور قانونی یا یک معاهده جدید وجود داشته باشد که ممنوعیت ها و مقرراتی در مورد سلاح های کاملا خوکار ارائه دهد».

واشنگتن پست گزارش می دهد که حداقل ۳۰ کشور خواستار ممنوعیت ربات های قاتل شده اند. سه‌شنبه گذشته، نیوزیلند اعلام کرد که به ائتلاف بین‌المللی که خواستار ممنوعیت این ابزارها است، می ‌پیوندد و اعلام کرد «چشم‌انداز آینده‌ ای که در آن تصمیم گرفتن درباره جان انسان به ماشین‌ها واگذار شود، نفرت انگیز است». اما تاکنون، دولت بایدن درخواست ها برای ممنوعیت استفاده از ربات های قاتل را رد کرده است. در جریان نشست سازمان ملل در ژنو در روز پنجشنبه، ایالات متحده در عوض پیشنهاد ایجاد کد رفتاری برای استفاده آنها را داد.

برای اطلاعات بیشتر، «استیو گوز» مدیر بخش تسلیحات دیده بان حقوق بشر و یکی از بنیانگذاران کمپین توقف ربات های قاتل، به ما ملحق شده است.

** پرسش: ابتدا توضیح دهید که ربات قاتل چیست و سپس در مورد نقش ایالات متحده در مبارزه با ممنوعیت صحبت کنید.

*** پاسخ: ربات های قاتل ابزارهایی برای آینده هستند اما نه آینده ای دور. این ها سلاح هایی هستند که انسان را به قتل می رسانند. یعنی این انسان نیست که تصمیم می گیرد چه چیزی را هدف قرار دهد و چه زمانی ماشه را بکشد، بلکه خود سیستم تسلیحاتی این کار را از طریق هوش مصنوعی، حسگرها و الگوریتم ها انجام می دهد. این فقط یک سلاح جدید نیست، بلکه شکل جدیدی از جنگ است و برای نوع بشر خوب نیست.

** پرسش: توضیح دهید چه کسی آنها را توسعه می دهد، چه کسی از آنها استفاده می کند و موضع ایالات متحده در برابر کشورهایی مانند نیوزلند و سایر کشورها چیست.

*** پاسخ: تعداد انگشت شماری از کشورها هستند که به شدت برنامه های تحقیق و توسعه را با هدف دستیابی به ربات های قاتل یا سلاح های کاملا خودکار دنبال می کنند. شاید ایالات متحده در صدر این لیست باشد. روسیه، اسرائیل، کره جنوبی، هند کشورهای بعدی خواهند بود. این ها کشورهای مشکل ساز هستند اما کشورهای دیگری نیز وجود دارند. اکثر ارتش های پیشرفته در حال توسعه سلاح هایی هستند که از میزان استقلال بیشتری در سیستم ها برخوردار هستند. سوال این است که تا کجا این کار را انجام می دهید. آیا آن را تا جایی ادامه می دهید که انسان را به طور کلی از این حلقه حذف کنید یا خطی را ترسیم می کنید که هنوز کنترل معنادار انسانی در آن وجود دارد؟ موضع ایالات متحده این است که می خواهند از توانایی خود در تولید این تسلیحات محافظت کنند، بنابراین آنها هر گونه معاهده ای را که ممنوعیت یا محدودیتی برای توسعه و دستیابی به سلاح های کاملا خودکار داشته باشد رد می کنند. در عوض اقداماتی را پیشنهاد می کنند که اجازه دستیابی به تسلیحات را می دهد اما قوانینی در مورد نحوه استفاده از آنها نیز دارد.

Iranian nuclear scientist allegedly assassinated via killer robot

** پرسش: در اوایل سال جاری، نیویورک تایمز مقاله ای را در مورد استفاده از یک سلاح خودکار برای کشتن یک دانشمند هسته ای ایرانی منتشر کرد. می توانید در مورد آن صبحت کنید؟

*** پاسخ: در مورد اینکه ربات قاتل از چه چیزی تشکیل شده است و اینکه آیا آنها امروزه وجود دارند یا خیر، شک و تردیدهای زیادی وجود دارد. سیستم هایی با مقدار زیادی استقلال در حال حاضر وجود دارند. در واقع، پهپادها دارای استقلال زیادی هستند. شما همین چند لحظه پیش در مورد هواپیماهای بدون سرنشین صحبت می کردید. اما سیستم‌ هایی که به طور کلی بدون استفاده از توانایی انسان اداره شوند، همان چیزی است که ما سعی می‌کنیم با آن مخالفت کنیم و هنوز وجود ندارند.

** پرسش: آیا می توانید در مورد نشست ژنو که در مورد برخی سلاح های متعارف برگزار می شود توضیح دهید؟ به نظر می رسد، قوانین بین المللی موجود برای رسیدگی به تهدیدات فوری ناشی از چنین سلاح هایی که برخی کشورها در حال توسعه آن هستند، کافی نیست.

*** پاسخ: مذاکرات دیپلماتیکی از هفته گذشته و در این هفته در جریان است که هدف آن بررسی گزینه هایی در مورد کارایی و قوانین سیستم های تسلیحات خودکار مرگبار در آینده است. آنها در حال آماده شدن برای یک کنفرانس پنج ساله بررسی این کنوانسیون سلاح های متعارف، هستند که هفته آینده برگزار خواهد شد. در این کنفرانس بازبینی پنج ساله، آنها قرار است کارهایی که در پنج سال گذشته انجام شده را بررسی و برای پنج سال آینده برنامه‌ ریزی کنند.

آنان باید تصمیم هایی در مورد اینکه روی ربات های قاتل چه کاری انجام شود، بگیرند و گزینه های مختلف را بررسی کنند. اکثر کشورها خواهان مشاهده یک سند الزام آور قانونی هستند؛ یک معاهده جدید که دارای ممنوعیت ها و مقرراتی در مورد سلاح های کاملا خودکار باشد. برخی دیگر یک اعلامیه سیاسی غیر الزام آور را پیشنهاد می کنند. دیگران یک کد رفتاری را پیشنهاد می کنند. مشکل منشور رفتاری این است که این را پیش‌فرض می‌گیرد که شما واقعا سلاح‌ ها را تولید خواهید کرد. بنابراین آنها به وجود می‌آیند و فقط موضوع مطرح شده این خواهد بود که چقدر می‌توانید آنها را محدود کنید. ما فکر می‌کنیم که این رویکردی است که منجر به تکثیر این سلاح ‌ها در سراسر جهان شده و زمینه را برای بی‌ ثبات‌ فراهم می کند.  

پایان/

۲۰ آذر ۱۴۰۰ - ۰۱:۵۵
کد خبر: 14727

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 0 =