حل مشکل کم آبی کشاورزان با کاشت این ادویه بسیار پرمصرف

کاهش منابع آبی سطحی و زیرسطحی، کشاورزان را بر آن داشته است که به کاشت محصولاتی مثل زعفران که به آب زیادی نیاز ندارند اما بازدهی بالایی دارند روی آورند.

به گزارش تحریریه، کشت زعفران در مناطق کم‌ آب یکی از راه‌های مبارزه با بحران کم آبی است که این روزها گریبان گیر بسیاری از دشت‌ها، مناطق مسکونی و حیات وحش ایران شده است. 

یکی از علل این بحران آبی مصرف بی‌رویه آب در کشت برخی محصولات کشاورزی که ارزش افزوده‌ای بسیار کمی نیز دارند می‌باشد.

تغییر الگوی کشت راهی عملی و بسیار مطمئن برای کاهش برداشت از آب‌های زیر زمینی و افزایش بازدهی مزارع کشاورزی می‌باشد. 

زعفران از جمله گیاهان کم آبخواه است و علاوه بر اینکه کشت آن برای کشاورزان آسان است، موجب اشتغالزایی شده و ارزش افزوده بالایی دارد و به درآمدی پایدار کشاورزان کمک می کند.

یکی از زعفران کاران شهربابکی در گفت و گو با خبرنگار تحریریه گفت: نزدیک به 11 سال است که کاشت زعفران در منطقه بنه شهربابک را انجام می دهیم.

محسن منگلی افزود: زعفران محصول کم توقعی است و آب کمتری میخواهد اما بازدهی بالایی دارد.

منگلی بیان داشت: شهربابک تابستانی به نسبت معتدل و زمستان سردی دارد و کاشت زعفران در این شهرستان به علت دمایی که دارد جوابگو بوده است.

وی تغییر اقلیمی اخیر را در میزان گلدهی تاثیرگذار دانست.

منگلی از تشکیل تعاونی زعفرانکاران شهربابک یاد و تصریح کرد: همه زعفران کاران می توانند در این تعاونی سهام دار باشند، در کنار هم می توانیم در کاشت و برداشت و بسته بندی آن اقداماتی انجام دهیم.

منگلی زعفران را محصولی راضی کننده عنوان کرد و گفت: تلاش داریم کاشت زعفران را در شهربابک بیش از پیش رواج دهیم و معرفی کنیم.

مسئول اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهربابک در گفت و گو با خبرنگار تحریریه گفت: در سال‌های اخیر و خشکسالی‌های متمادی و کاهش سطح زیر کشت محصولات زراعی دارای نیاز آبی بالا، باعث افزایش روبه رشد زعفران کاری به‌عنوان گیاهی با نیاز آبی پایین شده است.

 حسن قاسمیان افزود: در حال حاضر ایران، بزرگترین تولید کننده زعفران در دنیا است، همچنین به دلیل شرایط خاص آب و هوایی موجود در کشور زعفران تولید شده در ایران از بالاترین کیفیت برخوردار است.


قاسمیان خاطرنشان کرد: تغییر الگوی کشت و کاشت محصولات کشاورزی با مصرف آبی کم، یکی از راهکارهای مهم در سال‌های بحران کم‌آبی در شهربابک محسوب می شود.


وی اظهار داشت: توجه به نیاز کم زعفران به آب در فصولی که اکثر گیاهان نیاز انچنانی به آبیاری ندارند ، در سال‌های اخیر کشت این محصول توانسته نقش سازنده‌ای در اقتصاد شهربابک و تحقق اقتصاد مقاومتی داشته باشد و ایجاد اشتغال فصلی و کشت و کار راحت سبب شده تعداد بیشتری از کشاورزان شهربابکی به کشت این محصول ارزشمند روی آورند.

قاسمیان تصریح کرد: طرح کاشت محصولات با نیاز آبی کم توسط مسئولین از سال1385 به صورت 5ساله تدوین و به شهرستان ها ابلاغ گردید.

وی بیان داشت: طی 15 سال گذشته هر سال به طور متوسط 10 هکتار سطح زیر کاشت زعفران در شهربابک توسعه داده شده ودر حال حاضر 165 هکتارسطح زیر کاشت که 20هکتار ان نهال و145هکتار مثمر می باشدو کارشناسان با دادن آموزش در زمینه مراحل کاشت، داشت و برداشت و نظارت بر تأمین پیاز سالم زعفران از داخل شهرستان و از خارج از استان به ویژه استان خراسان جنوبی در کنار کشاورزان بوده و هماهنگی لازم را از طریق سازمان استان صورت داده است.

مسئول اداره تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی شهربابک با بیان اینکه زعفران طی یک سال 490 میلی متر آب احتیاج دارد، افزود: با توجه به شرایط اقلیمی حاکم  درمنطقه اولین آبیاری از اواسط تا اواخر مهرماه شروع و مرحله دوم آبیاری آن بعد از 40  روز انجام می‌شود.

وی سومین مرحله آبیاری را اواسط تا اواخر اسفند عنوان کرد و بیان داشت: مرحله چهارم آبیاری زعفران هم حدودا اواسط فروردین ومرحله پنجم و آخرین آبیاری همزمان با زرد شدن اندامهای هوائی زعفران در اواسط اردیبهشت ماه انجام می‌شود.

وی یادآور شد: در شهربابک حدودا شش کارگاه خانگی بسته بندی زعفران وجود دارد .

قاسمیان از رضایت زعفران کاران از کاشت این محصول یاد و تصریح کرد: سطح زیر کشت بیش از نیم تا یک هکتار منبع درآمد خوبی برای کشاورزان است.

وی گفت: با توجه به کاهش منابع آبی سطحی و  زیرسطحی، محصولاتی مثل زعفران می تواند جایگزین محصولاتی باشد که به آب زیادی نیاز دارند و کشاورزان جهت تأمین هزینه های کاشت زعفران می‌توانند از تسهیلاتی که به این امر اختصاص داده شده استفاده کنند.

پایان/

۲۱ آذر ۱۴۰۰ - ۰۰:۳۹
کد خبر: 14931

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 15 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۰۵:۴۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      بیا تمام مزارع ما ما شما وقتی بارون نیاد وکارگرب بالا باشه فقط دلال برد می کنه
    • م IR ۰۸:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۱
      0 0
      شمانبایدندانسته تبلیغ کنی زعفران هم گیاهی هست که نیازبه ابیاری داره واگه بخوان همه کشوربه خاطرکم ابی این گیاه روبکارندبعدچی میشه این گیاه حداقل سه بارنیازحتمی به ابیاری داره،وتجربه برداشت محصول بعدازخشکسالی شدیدسال قبل نشون دادکه نیامدن باران حتی درصورت ابیاری زمین افت قابل ملاحظه تولیدروبه دنبال داره که دراین صورت اصلا صرفه اقتصادی نداره.