بایدن چرا بالاخره راه خود را در مذاکرات وین از بنت جدا کرد؟

رژیم صهیونیستی در دوره نخست وزیری «نفتالی بنت» تلاش زیادی را برای پنهان نگهداشتن اختلافات خود با کاخ سفید به کار بسته اما گویا با ازسرگیری مذاکرات وین این اختلاف برملا شد.

به گزارش تحریریه، دور جدید مذاکرات هسته‌ای که از هشتم آذر آغاز و روز دوازدهم آذر ماه متوقف شده بود، پس از چند روز وقفه از پنج‌شنبه ١٨ آذر بار دیگر در وین از سر گرفته شد. با این وجود، طی روزهای اخیر خبرهایی نه چندان خوشایند از پایتخت اتریش مخابره شده است.

دیپلمات‌های ارشد کشورهای اروپایی عضو برجام دوشنبه شب، بیست و دوم آذر ماه در متنی که در اختیار رسانه‌ها قرار دادند، گفتند که در مذاکرات وین زمان بدون حصول پیشرفتی سریع، رو به پایان است و با توجه به سرعت برنامه‌ هسته‌ای ایران، برجام به‌زودی به توافقی توخالی بدل خواهد شد.

در طرف ایرانی نیز چنین دیدگاهی حاکم است. «علی بهادری جهرمی» سخنگوی دولت در نشست خبری روز سه‌شنبه ۲۳ آذر گفت که ایران در مذاکرات وین «‌برای دسترسی به توافق سریع، جدی است» اما «‌طرف‌های غربی بر حفظ و افزایش تحریم‌ها تاکید دارند.»

به رغم خبرهای ناخوش در باره برجام از وین اما گویی شکاف بین کاخ سفید و آمریکا به تازگی خود را نشان داده است. این اختلاف به رویکرد متفاوت آنها برمی‌گردد. به طوری که کاخ سفید ضمن امیدواری به احیای توافق همچنان به گزینه تحریم و تنگنا دل خوش کرده اما اسرائیل از هر گونه توافقی که برای ایران برد به همراه داشته باشد، به شدت مخالف است.

چند روز پیش روزنامه «نیویورک تایمز» گزارشی انتشار داد که از اختلاف اسرائیل و آمریکا در زمینه دیپلماسی با ایران پرده برمی داشت. این روزنامه آمریکایی در جمع‌بندی از مصاحبه با بیش از ۱۰ مقام آمریکایی و اسرائیلی نوشت: اختلافات میان دولت جو بایدن با دولت نفتالی بنت بر سر ایران بالا گرفته و بنی گانتز و داوید بارنئا رئیس موساد که او نیز در روزهای اخیر در آمریکا بود، بدون دستاوردی برای اسرائیل، واشینگتن را ترک کردند.

رژیم صهیونیستی در دوره نخست وزیری «نفتالی بنت» تلاش زیادی را برای پنهان نگهداشتن اختلافات خود با کاخ سفید به کار بسته اما گویا با ازسرگیری مذاکرات وین این اختلاف افشا شد.

بخش مهمی از این اختلاف به دیدگاه بسیار متفات نها در مواجهه با ایران برمی گردد. یک مقام ارشد امنیتی اسرائیل شامگاه شنبه ۲۰ آذر، گفت که« بنی گانتز» وزیر جنگ این رژیم در دیدارهای روز ۱۸ آذر با مقامات ارشد آمریکا در واشینگتن، دولت بایدن را از «جدول زمانی» ارتش اسرائیل برای حمله به ایران آگاه کرد.

آمریکا که خود طی دهه‌های اخیر در باتلاق‌های مختلف همچون افغانستان و عراق گرفتار آمده‌ و به تازگی از افغانستان خارج شده ، حاضر به تکرار این تجارب تلخ نیست. مقامات آمریکایی اگرچه بارها از قرار داشتن همه گزینه‌ها بر روی میز سخن به میان آورده‌اند، اما به گزینه نظامی علیه ایران اشاره نکرده‌اند و  تاکنون تحریم، ابزار همیشگی انها در مواجهه با ایران است.

یکی از اختلافات دیگر بین آمریکا و اسرائیل به همین برایند اقدامات خرابکارانه و تروریستی برمی‌گردد. بنت همانند نتانیاهو معتقد است این اقدامات، برنامه هسته‌ای ایران را به تعویق انداخته و باعث کشاندن تیم ایرانی به پای میز مذاکرات شده اما آمریکایی‌ها بر این باورند که ترورها و خرابکاری‌ها تنها ایران را ترغیب کرده که تاسیسات هسته‌ای خود را با تجهیزات کارامدتر و به روزتر بازسازی کند.

البته این به معنای ناآگاهی آمریکا از اقدامات تروریستی و خرابکاری های رژیم صهیونیستی در تاسیسات هسته ای ایران نیست. به تازگی نیویورک تایمز در گزارشی نوشته است که اسرائیل دو بار در ماه‌های گذشته پیش از حمله به تاسیسات اتمی و موشکی ایران، ایالات متحده را در جریان هدف خود قرار داده بود.

به نوشته روزنامه مذکور، اسرائیل نخست در ماه میلادی ژوئیه، پیش از حمله به یک تأسیسات ساخت موشک در ایران و سپس در ماه میلادی سپتامبر، پیش از حمله به تاسیسات ساخت سانتریفیوژ در نزدیکی کرج، ایالات متحده را از هدف خود آگاه کرده بود.

در حالی که بسیاری از ناظران این حملات را برایند برنامه ریزی مشترک آمریکا و اسرائیل می دانند اما برخی نیز بر این باورند آگاهی آمریکا از حملات و خرابکاری ها به منزله هماهنگی و موافقت نیست و این موضوع را می توان از اعتراف آمریکایی ها دریافت که معتقدند به موازات حملات و خرابکاری ها، قطار فعالیت های هسته ای ایران سرعت گرفته است.

پایان/

۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۴
کد خبر: 15064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =