گفتگو| ضرورت بازنگری در معافیت‌های مالیاتی/ دو راهکار دولت برای واگذاری سهام بدون آسیب به بازار سرمایه

عضو کمیسیون برناممه و بودجه مجلس با اشاره به ضرورت بازنگری در معافیت‌های مالیاتی، ماجرای دریافت مالیات مضاعف از تولید را یک چالش جدی در نظام مالیاتی کشور عنوان کرد.

جعفر قادری در گفتگو با خبرنگار تحریریه در پاسخ به این سوال که بسیاری معتقدند که باید در بحث معافیت‌های مالیاتی بازنگری صورت گیرد چرا که نه تنها سبب رشد تولید نشده بلکه در موارد متعددی سبب بروز مشکل در بخش‌های تولیدی شده است. نظر شما در مورد بازنگری در معافیت‌ها چیست و آیا این اقدام را ضروری می‌دانید؟ گفت: معافیت‌های مالیاتی در برخی از بخش ها نیاز به بازنگری دارد به طور مثال در بخش کشاورزی برخی محصولات لوکس آن هم در شرایط کم بود تولید می‌شود. بازنگری در معافیت های مالیاتی کمک می‌کند تا سرمایه ها به سمت بخش‌های موردنیاز کشور حرکت کند.

واحدهایی که در مناطق ویژه اقتصادی مستقر هستند از پرداخت مالیات ماه شدند اما اگر کسی کالایی را از آن‌ها خریداری کند و بخواهد وارد سرزمین اصلی کند باید مالیات ارزش افزوده آن را بپردازد. در اینجا قانون ابهام دارد و مجریان به سراغ تولیدکننده می‌روند و از او مطالبه مالیات می‌کنند در حالیکه وی افزود، دریافت این مالیات بر عهده گمرک بوده و واردکننده باید آن را بپردازد. گمرک باید در محل‌های ورود مناطق ویژه مستقر باشد تا وقتی کالا در حال ورود به کشور است حقوق گمرکی و مالیات بر ارزش افزوده آن را دریافت کند مانند کالاهای دیگری که وارد کشور می‌شوند. در اینجا گمرک وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهد و تولید کننده بازخواست می‌شود اما این در حالی است که تولیدکننده صرفاً باید بر مسئله تولید خود متمرکز باشد. در عین حال لازم است معافیتهای مالیاتی را برای برخی از بخش‌ها در نظر بگیریم به طور مثال کشور بنگلادش بر روی بخش پوشاک متمرکز شده و آن را به عنوان موتور محرکه اقتصاد خود در نظر گرفته است. تولید پوشاک سه مزیت گستردگی، نیاز به سرمایه‌گذاری کم و امکان قاچاق را دارد. مجموعه این عوامل می‌شود که تولید داخل نسبت به واردات اولویت داشته باشد.

وی افزود، در شرایطی که در نظام مالیاتی بدون توجه به مالیات ارزش افزوده که برای نخ و بعد برای پارچه دریافت شده از محصول نهایی نیز مالیات می‌گیریم. این مالیات، مالیات مضاعف است و نیاز داریم که در چنین حوزه‌هایی معافیت‌هایی را در نظر بگیریم. این اقدام می‌تواند بسیاری از حوزه‌های اقتصادی را فعال کنند.

نقش اساسی سامانه‌ها در کاهش فرارهای مالیاتی/مالیات از زمین‌های خالی در دستور کار قرار خواهد گرفت؟
عضو کمیسیون برنامه و بودجه در واکنش به اینکه در بخش مقابله با فرارهای مالیاتی بر هوشمندسازی و تکمیل سامانه‌های اطلاعاتی تاکید می‌شود، از جمله این موارد پایانه‌های فروشگاهی است که با وجود گذشت زمان قانونی برای اجرای آن همچنان این سامانه عملیاتی نشده است. چه اقداماتی باید صورت بگیرد تا با توجه به نیاز کشور این سامانه‌ها هرچه سریعتر به بهره برداری برسند؟ گفت: در صورتی که سامانه پایانه‌های فروشگاهی در حوزه‌های مختلف اجرایی شود بسیاری از فرارهای مالیاتی که امروز وجود دارد از بین خواهد رفت. دستگاه‌های پوز نباید آزاد باشند و باید به یک حساب مالیاتی متصل شوند و این مسئله شامل تمامی افراد جامعه از پزشکان و وکلا تا دیگر اقشار می‌شود. استفاده از پایگاه‌های اطلاعاتی نقش اساسی در دریافت مالیات از مجموع درآمد، مالیات بر خانه‌های لوکس و خانه‌های خالی دارد. ضمن اینکه پایه‌های مالیاتی همچنان نیاز به تکمیل دارد چراکه به طور مثال مالیاتی از زمین های خالی رها شده دریافت نمی‌شود و ممکن است بخشی از نقدینگی به این سمت حرکت کند. در صورتی که زمینی در محدوده مسکونی قرار داشته باشد، باید از آن استفاده شود. اگر فردی آن را خریداری و بعد احتکار کند دیگر فایده‌ای برای جامعه نخواهد داشت. در نتیجه باید خلأهای قانونی در این حوزه پر و جلوی فرارهای مالیاتی گرفته شود.

عدم جدیت وزارت راه در تکمیل سامانه املاک و اسکان
قادری گفت: متاسفانه سامانه‌ای که برای شناسایی خانه‌های خالی طراحی شده سامانه روانی نیست و به راحتی نمی توان اطلاعات را وارد آن کرد. این مسئله نشان می‌دهد که وزارت راه و شهرسازی آن جدیت لازم را برای تکمیل این سامانه ندارد. اگر این جا دیگر وجود داشت این وزارتخانه با ایجاد اصلاحات در سامانه تماس با مالک این به سادگی می‌توانست اشکالات را برطرف کند.

دو راهکار دولت برای واگذاری سهام بدون آسیب به بازار سرمایه

این نماینده مجلس در واکنش به این موضوع که  طی سال‌های اخیر ضریب نفوذ بورس رشد داشته است و این مسئله دولت را با تناقض در اتخاذ راهبردها مواجه کرده است. به طور مثال اگر دولت بخواهد برای جبران کسری بودجه اوراق بفروشد و یا شرکت‌ها را در قالب سهام واگذار کند، سیگنال‌های منفی برای بورس خواهد داشت و دولت در جایگاه پاسخگو قرار می‌گیرد. به نظر شما دولت سیزدهم چگونه می‌تواند این رابطه را تنظیم کند؟ گفت: رشد حبابی قیمت ها در سال 1399 جدیدی را به بازار سرمایه وارد کرد در همان زمان نیز مسائلی مانند اطلاع‌رسانی صحیح افزایش ارز مطرح می‌شد تا این حباب قیمتی شکل نگیرد اما متاسفانه به این موضوعات توجه نشد. دولت باید متناسب با ظرفیت بازار از ابزارهای مختلف استفاده کند.

قادری گفت: در شرایط رکود تورمی موجود منطقی ترین کار این است که نقدینگی اضافه نشود مگر آنکه به سمت تولید هدایت شود. در نتیجه افزایش نقدینگی تقاضا نیز رشد می کند و در صورتی که عرضه اضافه نشود منجر به تورم خواهد شد. بنابراین لازم است تا همزمان با رشد نقدینگی مسیرهای ورود آن را به باز کنیم. ضمن این که به صورت همزمان باید با ابزارهای مختلف از جمله مالیات جذابیت بخش های غیر تولیدی را کاهش دهیم.

به گفته قادری، دولت می‌تواند بخشی از پرداختی‌های خود را در قالب سهام انجام دهد، به طور مثال دولت می تواند پاداش پایان خدمت بازنشستگان را در قالب سهام به آنها پرداخت کند. دولت باید برای اعتماد سازی در فروش سهام حداقل سودی را تضمین کند. مزیت این اقدام این است که واگذاری سهام دولت و تامین مالی اتفاق خواهد افتاد.

وی افزود، راهبرد دیگری که دولت می‌تواند از آن برای واگذاری سهام شرکت های خود استفاده کند تهاتر سهام به جای آورده مورد نیاز در برخی پروژه‌های عمرانی است. این امکان برای مولدسازی و واگذاری اموال نیز وجود دارد تا دستگاه‌های دولتی بتوانند از طریق واگذاری دارایی‌های خود در سهم آورده خودشان در پروژه‌های عمرانی را تکمیل کنند. این مسائل از جمله مواردی است که برای اجرا نیاز به احکام دولت دارد و دولت سیزدهم اگر بخواهد چنین راهکارهایی را در پیش بگیرد باید آن را در بودجه سال آینده ببیند اگر قرار باشد به شیوه سنتی عمل کند تغییری در وضعیت فعلی رخ نخواهد داد.

پایان/

۲۵ آذر ۱۴۰۰ - ۱۴:۱۰
کد خبر: 15096

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • مهدی IR ۱۶:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۲۵
      0 0
      حالت خوشه ها.سهام دولت با این وضع بورس رو دستش باد کرده میخواد پول مردم رو که تو بورس نابود کرد.این سهم ها رو هم بندازه به ملت بیچاره