سیاهکلی: خودروساز هستیم اما صنعت خودروسازی نداریم

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس گفت: به هیچ وجه پسندیده نیست با تکیه بر این سخن که حتما مردم باید خودروی ملی سوار شوند آنها را تحت هر شرایطی مجبور به سوار شدن به خودروهایی کنیم که از کیفیت و استانداردهای روز عقب هستند

به گزارش تحریریه، لطف اله سیاهکلی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در خصوص مشکلات صنعت خودروسازی کشور گفت: متاسفانه در طی دهه های گذشته این موضوع برای ما محقق نشد که صنعت خودروسازی قابل توجهی داشته باشیم. با اینکه عموما خودروسازان تلاش کردند اینگونه وانمود کنند که صنعت خودروسازی داریم اما به واقع ما خودروساز بودیم نه اینکه صنعتی به نام خودروسازی راه انداخته باشیم.

وی در این باره خاطر نشان کرد: تشدید تحریم ها نشان داد آنچه خودروسازان ما می گویند تا رسیدن به واقعیت امر فاصله معناداری دارد. به این معنا که ما خودرو می سازیم اما صاحب پلتفرم نیستیم. تحریم ها نشان داد آنچه خودروسازن ما می گفتند صحیح نبوده، که اگر سازندگان و رقبای خوبی در صنعت خودرو بودند امروزخودروهای ایرانی لنگ نبود چند قطعه در گوشه پارکینگ ها باقی نمی ماندند.

سیاهکلی وابستگی خودروسازان را به قطعات خارجی عنوان کرد و در این باره گفت: براساس گفته های خودروسازان نزدیک به 30 درصد ساخت خودرو ارزبری دارد. وقتی خودروسازی ما این رقم ارزبری دارد یعنی صنعت خودروی ملی نداریم. بنابراین می توان گفت ما واردکننده قطعات هستیم و از قطعه سازان داخلی حمایت نکرده ایم.

عضو کمیسیون معادن و صنایع مجلس شورای اسلامی با ارائه یک راهکار خاطر نشان کرد: بهترین راهکار افزایش تعداد خودروسازان است. باید به همه کسانی که امکان ساخت خودرو دارند مجوزهای لازم داده شود چرا که جامعه ایرانی متقاضی خودروی با کیفیت است. مردم نیازمند خرید خودروی نو هستند، چرا که روز به روز بر تعداد خودروهای فرسوده افزوده می شود و این خودروها هر چه زودتر باید از رده خارج شوند.

سیاهکلی درخصوص تبعات از دور خارج نشدن خوردهای فرسوده گفت: ناتوانی خودروسازان ما در عرضه خودرو به بازار موجب افزایش خودروهای فرسوده ای شده که مصرف بنزین بالایی دارند. هوا را آلوده می کنند، ضمن اینکه ناتوانی در ساخت خودروهای ناوگان عمومی نیز مشکلات ترافیکی را به شدت افزایش داده است.

وی در این باره تصریح کرد: قطعا اگر مدیریت خوبی در طول سال های گذشته بر کشور حاکم بود همه هزینه هایی که برجامعه تحمیل شده را اگر جمع می زد می توانست با پول آن بهترین خودروها را به مردم بدهد، در حالی که این کار صورت نگرفته و مردم همچنان خودروهای فاقد کیفیت سوار می شوند. به این دلیل بر افزایش تعداد خودروسازان برای خارج کردن انحصار از دست دو خودروساز تاکید می شود.

سیاهکلی نظر خود را درباره واردات خودرو نیز اعلام کرد و گفت: در کنار افزایش تعداد خودروسازان، واردات به صورت منطقی و مطابق با نیازهای واقعی جامعه برای تنظیم گری و کاهش التهاب بازار باید انجام شود. ضمن اینکه این حق مردم است که خودروی ارزان اما با کیفیت بخرند. بی شک همه مردم توان خرید خودروی چند صد میلیونی ندارند، لذا باید به مردم سرویس و خدمات لازم داده شود. متاسفانه مردم ایران در حوزه خودرو مورد ظلم واقع شده اند و نیازهای آنها بی پاسخ مانده است.

لطف اله سیاهکلی درباره خودروهای وارداتی نیز گفت: بخش زیادی از خودروهایی که در حال حاضر مردم سوار می شوند خودروهای چینی هستند 20 درصد تا 25 درصد این خودروها را خودروساز داخلی می سازد مابقی وارداتی است. به نظر بنده باید بازار را به روی خودروساز خارجی باز کنیم. با مشارکت و همکاری با سازندگان خارجی هم پلتفرم جدید بزنیم و هم اینکه خودروی ملی داشته باشیم.

وی در پایان بحث تاکید کرد: به هیچ وجه پسندیده نیست با تکیه بر این سخن که حتما مردم باید خودروی ملی سوار شوند آنها را تحت هر شرایطی مجبور به سوار شدن به خودروهایی کنیم که از کیفیت و استانداردهای روز عقب هستند. از این جهت همکاری و مشارکت ساخت با خودروسازان داخلی کمک شایان توجهی به توسعه خودروسازی کشور و خروج خودروسازان از بن بست رکود و زیان های وارده است.

پایان/

۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۰۶:۴۱
کد خبر: 15163

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =