شبیه سازی کرونا، پیش از وقوع در سال ۲۰۱۹

برخی سازمانهای بین المللی همچون بنیاد بیل و ملیندا گیتس، دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ و مجمع جهانی اقتصاد و ... مانور شبیه‌ سازی یک بیماری همه ‌گیر مشابه کرونا را در اکتبر ۲۰۱۹ یعنی درست قبل از ورود کووید به زندگی انسان ها تمرین کردند.

به گزارش تحریریه، پایگاه خبری تحلیلی «گلوبال ریسرچ» عنوان داشت اگرچه شیوع بیماری کووید ۱۹ در اواخر سال ۲۰۱۹ و اوایل سال ۲۰۲۰ بسیاری از مردم کره زمین را غافلگیر کرد اما بسترهای لازم برای بسیاری از این فناوری هایی که اکنون به طور گسترده در پاسخ به این وضعیت مورد استفاده قرار می گیرد، سال ها پیش توسعه یافته بود.

در ایالات‌ متحده و همچنین اکثر کشورهای سراسر جهان، اخیرا تلاش‌ هایی برای اجرای انواع مختلفی از رژیم‌ های «گذرنامه واکسنی» صورت‌گرفته است که بسیاری از آنها برای مجبور کردن تعداد بیشتری از مردم برای انجام واکسیناسیون بر فناوری‌ های دیجیتال مانند برنامه ‌های کاربردی تلفن همراه تکیه کرده اند.

این اقدامات همچنین به عنوان روش پاسخی جدید در برابر یک بحران بی سابقه شناخته می شوند. این برنامه ‌های کاربردی به‌عنوان وسیله‌ ای برای باز نگاه‌ داشتن کسب ‌وکارها و تضمین «آرامش خاطر» افرادی که نسبت به ورود به فضای عمومی و خطر بیماری کرونا محتاط هستند، تبلیغ می شود.  

اما این تکنولوژی نوین چقدر جدید است و آیا استفاده از فناوری محدود به واکسیناسیون کووید است یا برای اهداف مربوط به سلامتی ادامه خواهد داشت؟

آغاز دهه قبل یعنی در ژانویه ۲۰۱۰ بود که «بیل گیتس» از طریق بنیاد بیل و ملیندا گیتس، اعلام کرد: «ما باید این دهه را به دهه واکسن تبدیل کنیم» و اضافه کرد که «نوآوری زمینه را برای نجات جان کودکان بیشتری فراهم می کند».

در شروع این به اصطلاح «دهه واکسن ها»، بنیاد گیتس متعهد شد ۱۰ میلیارد دلار در این زمینه کمک مالی داشته باشد. اما گیتس تنها بازیگر پشت این ابتکار نبود.

به عنوان نمونه، برنامه «دهه واکسن» از مدلی استفاده کرد که از دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ نشات می گرفت تا تاثیر بالقوه واکسن ها را بر مرگ و میر کودکان در طول دهه آینده پیش بینی کند.

بر این اساس اعلامیه ابتکار «دهه واکسن» در نشست سالانه مجمع جهانی اقتصاد (WEF) در آن سال اعلام شد.

همین بازیگران یعنی بنیاد بیل و ملیندا گیتس، دانشکده بهداشت عمومی جانز هاپکینز بلومبرگ و مجمع جهانی اقتصاد تمرین شبیه‌ سازی بیماری همه ‌گیر را در اکتبر ۲۰۱۹ یعنی درست قبل از ورود کووید به زندگی انسان ها، سازماندهی کردند.

علاوه بر این، در سال ۲۰۱۰، «برنامه اقدام جهانی واکسن» به عنوان بخشی از این طرح اعلام شد. این همکاری با سازمان بهداشت جهانی (WHO)، یونیسف و موسسه ملی آلرژی و بیماری‌های عفونی (NIAID) و دکتر «آنتونی فائوچی» مشاور بایدن در شورای رهبری انجام شد.

اتحاد GAVI که به عنوان «اتحاد واکسن» نیز شناخته می شود، ماموریتی را برای «نجات زندگی و محافظت از سلامت مردم» اعلام و بیان می کند که «تقریبا نیمی از کودکان جهان را در برابر بیماری های عفونی کشنده و ناتوان کننده واکسینه می کند.»

در سال ۲۰۱۸، این اتحاد عنوان کرد: آینده‌ ای را تصور کنید که در آن همه کودکان بدون توجه به جایی که زندگی می‌کنند به واکسن‌های نجات‌بخش دسترسی داشته باشند. آینده‌ ای که در آن والدین و کارکنان بهداشت از واکسیناسیون به‌موقع خود اطمینان حاصل کنند. این آینده امروز امکان پذیر است. با جدیدترین پیشرفت‌ ها در فناوری ‌های دیجیتالی که راه‌ های موثرتری را برای ثبت نام و صدور گواهی هویت و احراز هویت برای دسترسی به خدمات امکان‌پذیر می‌ سازد. ما در آستانه ساختن آینده ‌ای سالم‌تر و مرفه‌ تر برای آسیب‌پذیرترین کودکان جهان هستیم.

اینک، روند شناسایی و ثبت نام کودکانی را که بیشتر به واکسن های نجات دهنده نیاز دارند، بررسی کنید.

بنابراین با موضوع «ساخت آینده ای سالم تر و مرفه تر» که توسط آنان به صورت مداوم عنوان می شود گیج نشوید. این اقدامات همه مربوط به جمع آوری داده ها است و ربطی به سلامت ندارد.

۲۸ آذر ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۴
کد خبر: 15183

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 2 =