استقبال مردم از افزایش قیمت خودرو

هوچی گری به قیمت نابود کردن صنعت خودرو کشور به یک رویه در اظهارات کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است، درحالیکه مردم توان درک واقعیت را دارند.

به گزارش تحریریه، هوچی گری با اسم رمز دفاع از حقوق مصرف کننده و به قیمت نابود کردن صنعت خودرو کشور به یک رویه در اظهارات کارشناسان و برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی تبدیل شده است و بدون توجه به مبانی اقتصاد خواستار کاهش قیمت کارخانه خودروسازان داخلی علیرغم توفان تورم در تمام اقتصاد می شوند. از نظر این عده، مهم نیست که در 8 سال گذشته قیمت مواد اولیه خودروسازان گاهی 10 برابر شده است(مانند مصنوعات مس پایه) زیرا قیمت محصولات آنها نباید بیش از 5 برابر افزایش یابد؛ هرچند که خودروسازان داخلی با 83 هزار میلیارد تومان به واحدهایی ورشکسته تبدیل شوند و به دلیل عدم عرضه با قیمت های غیرمنطقی تحمیلی، نتیجه کار به فضایی شدن قیمت های بازار بیانجامد. 

میز بازار تحریریه در یک سال گذشته هشدار داده است که ادامه سیاست پوپولیسی کنونی باعث نابودی ایران خودرو و سایپا می شود و خوشبختانه این رویه کارشناسی جواب داده، عده ای را نسبت به واقعیت ماجرا هشیار کرده و به آنها شجاعت اظهارنظر بخشیده است. 

افزایش قدرت خرید خودرو با اصلاح محیط کسب و کار و رقابت در بازار خودرو به دست می آید، نه با سرکوب قیمتی و ادامه نظام مخرب قیمتگذاری که تعادل های اقتصاد کلان را برهم زده است. حضور مستقیم دولت در صنعت خودرو توجیحی ندارد و کمکی به ماجرا نکرده است. اما بسیاری از کارشناسان و نمایندگان مجلس کاری به این مشکل ریشه ای ندارند و مدام علیه قیمت کارخانه بدون توجه به افزایش قیمت مواد اولیه صحبت می کنند. درحالیکه قیمت مواد اولیه فلزی و پلاستیکی با دلار آزاد به دست خودروسازان می رسد و افزایش قیمت ارز مساله ای کلان و فرابخشی است و ربطی به صنعت خودرو ندارد. خروجی 2 جهش ارزی در 4 سال اخیر باعث افزایش 10 برابری قیمت بسیاری از کالاها شده است و اصرار بر تثبیت دستوری قیمت برخی کالاهای ساخته شده، باعث می شود تولیدکنندگان آنها از زنجیره تولید حذف شده و نابود شوند. 

اگر مساله به مردم توضیح داده شود کسی با افزایش قیمت کارخانه خودرو مخالفت نمی کند، زیرا می داند که باعث کاهش قیمت بازار(قیمتی که می شود با آن خرید کرد) خواهد شد. قیمت پژو پارس که در سال 1392 بیش از 40 میلیون تومان بوده پس از 8 سال به 170 میلیون تومان رسیده و کمتر از 4.3 برابر شده است. درحالیکه در این مدت نرخ ارز 10 برابر شده و دستمزدها نیز بیش از 5 برابر شده است. قیمت واقعی پژو پارس با نزدیک به 1200 کیلوگرم وزن نمی تواند کمتر از 9 هزار دلار باشد که معادل ریالی آن نزدیک به 220 میلیون تومان خواهد شد. اگر این قیمت نهایی شود، ایران خودرو به جای تکرار بهانه کمبود قطعه شروع به عرضه می کند و قیمت بازار از 340 میلیون تومان کنونی به 220 میلیون تومان می رسد که باتوجه به تورم سنگین 4 سال اخیر عدد معقولی است. 

انتظار می رود که نمایندگان مجلس و کارشناسان با متغیرها به صورت فنی برخورد کنند و از تکرار شعارهای عوام فریبانه بپرهیزند. زیرا اصلاح مشکلات با اصلاح ریشه های تولید مشکل امکانپذیر خواهد شد و با تکرار رویه های غلط نمی توان به خروجی متفاوتی رسید. 

پایان/

۳۰ آذر ۱۴۰۰ - ۱۲:۰۰
کد خبر: 15251

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 61
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 8
    • سهرابی IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      3 2
      با سلام بله کاملا درست است که تورم داشته ایم ولی چرا فقط در خودروهای تحویلی آذرماه آنهم با اینهمه تورم .حساب بفرمایید شخصی که به صورت قرعه کشی را نا پلاس در آبان تحویل میگیرد با شخصی که رانا پلاس در آذر تحویل میگرد 30میلیون شخصی که در آذر تحویل میگرد بیشتر باید بپردازد به نظرشما کسی که مصرف کننده است در ده روزچگونه باید 30میلیون اختلاف را تهیه وبپردازد کاش قیمت خودرو با شیب ملایم وبا توجه به تورم کل سال و نرخ تورم بالامیرفت نه ناگهانی و30میلیون تومان در صورتیکه درکل سال افزایشی نداشته....انصافا تهیه 30میلیون تومان برای کارگر ویا کارمند سخت است.کاش به فکر مردم هم باشند این رسم نماینده شدن وبودن نیست . گناه کسی که خودرو درآذرتحویل میگیرد چیست .این عادلانه نیست .برای رضای خدا بررسی وپیگیری کنین.
      • IR ۱۴:۰۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        45 1
        لعنت بی پایان خدا برشماها که اخرت رافراموش کرده اید روزی چند میلیون فحش نثارتان میشه اما شماها ترجیح میدهید به جای رسیدن به دل پردرد مردم لج مردم رادربیارید ازخدا بیخبرها قیمت ماشین درایران به ۱۰ برابرقیمت واقعی رسیده این چرندیات چیه که به عنوان خبر به مردم میگین
      • ........ IR ۱۵:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        30 0
        خدا لعنتتان کند ماشین ساز نیستید که ارابه مرگ با قیمت بالا میسازید درصورتیکه با همین قیمتهای سایپا وایران خودرو بهترین ماشینها را در دنیا خرید
    • IR ۱۲:۵۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      53 0
      خیلی پر رو هستین
      • محمدرضا IR ۱۷:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
        3 0
        خدالعنتتون کنه قیمت خودروهای داخلی شده بالای ده برابرشده.یک پرایدمدل بالاامروزبایک خودروچینی تصادف کرده بودپرایدازوسط نصف شده بودماشین چینی فقط جلوش کمی جمع شده بودچقدربه مردم ظلم میکنیدکیفیت خودروهای چینی هم ده برابر خوردهای داخلی هستش همین قبرمتحرک روچندیدن برابرقیمت به مردم میندازیدکه وقتی توجاده میری ماشین روبرو که ردمیشه بادش ماشینو به بازی میندازه وهیچ کنترلی روماشین نداری وهرچی امام داری اسم میبری تاتصادف یاچپ نکنی خداباعث وبانی ظلم به مردمولعنت کنه
    • IR ۱۳:۰۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      47 0
      تیتر رو اشتباه زدین باید می نوشتین ناامیدی مردم از اصلاح مونتاژ کننده های خودرو .مردم میخرن چون چاره ای ندارن و امیدی به اصلاح مملکت ندارن .مملکتی که شکم مرجع تقلیدش از حرامی که آغشته به خون مردم هست پره نباید ازش انتظار اصلاح داشت .قیمت همه چیز 10 برابر شده چرا حقوق های مردم 10 برابر نشده .انشاالله بشکنه اون دستی که به ضرر مردم قلم میزنه .خدا شماها رو لعنت کنه که از قوم ظالمین حمایت میکنین .
    • IR ۱۳:۰۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      48 0
      بگید استقبال دلال مردم که در قرعه کشی هاتون برنده نمیشن!!
    • ک IR ۱۳:۱۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      17 1
      برخی فرمایش شما درست است اما متأسفانه نقد کارشناسان را به دلیل هوچی گری ندانید. ا. به خاطر کیفیت پایین خودرو که چهل سال است ادامه دارد. 2. افزایش قیمت با تورم طبیعی است اما در این دو سال چند درصد.3. ماشینهای خیلی لوکس تر را اگر با قیمت خودروی داخلی و با قیمت دلار حساب کنید به نظر شما کدامیک گرانتر است.4. من فکر نمی کنم ما صنعت خودرو داشته باشیم شما باید اصطلاحات را درست بکار ببرید چرا چون زمانی می توان گفت صنعت خودرو داریم که یک خودرو را سی سال تولید نکینم4. در در صنعت خودرو به قول البته کدام نوآوری را داشتیم چون صنعت همیشه با نوآوری همراه است. پس از مردم لطفاً مایه نذار و هزینه نکن. قثط می تونی بگی نظر من اینه.
    • جهانگیر IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 37
      درود بر شما ، مطلب جنابعالی کاملا صحیح است . البته سازمان حمایت گفته بود تحویلی تا پایان سال 1400 بایستی به قیمت قبل محاسبه گردد حال نمی دانم اجرا شده یا نه.
    • ناشناس IR ۱۳:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      21 3
      مردم از هر گرانی استقبال می کنند حتی ماشین های 100 میلیون هم ارزش نداره و لی 500 میلیون به مردم می دهید
    • IR ۱۳:۱۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 45
      به نظر من خوبه حتی ۱۰ میلیون دیگه هم اگر زیاد بشه ارزش داره ولی به شرط اینکه کلا دست دلال قطع بشه و مصرف کننده با همین قیمت که مشخص شده بتونه خودرو بخره ، ۲۰۶ که الان ۱۵۰ تومن شده بکنن ۲۰۰ تومن ولی هرکس خواست بتونه با همین قیمت خودرو بخره و بازار سیاه و دلال بازی کلا جمع بشه...
    • جلیل IR ۱۳:۲۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      21 0
      با سلام اختلاف چند برابری قیمت ماشین خارجی در داخل کشور چه توجیهی دارد شما که برای هر چیزی نظر دارید
    • عدالت طلب IR ۱۳:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      52 1
      فقط به من بگویید کدام الاغی از گرانی خودرو استقبال وخوشحال هستند؟ خدایی خیلی پررو هستید.
      • IR ۱۳:۳۶ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
        0 0
        خودشان مافیا
    • IR ۱۳:۴۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      38 0
      پدرسگ قیمت فولاد ومس یک قیمت بین المللی وثابت است چطور هشت برابرش کردی.شما هم یا از هیات مدیره ها هستی یا یک بیشعور
    • IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      19 0
      نابود شدن اون کارگری که با قرض و وام پول پیش خرید خودرو را یکسال بدون سود مشارکت نزد خودروساز قرار داده و تورمی که بهانه خودروساز شده برای افزایش قیمت. شامل مشتری بیچاره نمیشه؟ چرا باید بعد از یکسال موقع تحویل یک خودرو کوئیک که سالی چندبار گران میشه 30 میلیون اضافه بعنوان افزایش قیمت پرداخت کنیم. اون مجله و روزنامه ای که این مطلب را از حمایت خودروساز نوشته قطعا ذی نفع یا وابسته به مافیای خودرو میباشد.
    • عباس سعادت IR ۱۳:۴۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      7 0
      دو کارخانه خودرو ساز انحصار بازار را در دست گرفته اند و اجازه واردات خودرو را هم نمی دهند .با هیاهو و جار وجنجال اعلان می کنند ضرر می دهیم. خوب اگر واقعا ضرر می کنید چرا تعطیل نمی کنید .همگان که می دانند با وارد کردن قطعات بی کیفیت از چین و در داخل هم با استفاده از مواد اولیه نا مرغوب کار مونتاژ را انجام می دهید . آنانی که دست شان به دهنشان می رسد هیچگاه سوار ماشین ساخت داخل نمی شوند. سوار اتومبیل های با کیفیت خارجی می شوند. همین کافی هست که دیگر کشورهای سوریه و عراق و آذربایجان واردات خودرو از ایران را متوقف کردند با توجه به اینکه شرایط وارگذری اتومبیل به همسایگان بسیار متفاوت بوده با داخل. قیمت ها را با دلار می سنجید اما به ریال می فروشید.
    • ایرانی IR ۱۳:۴۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      16 0
      گرانی خودرو . نه تنها خودرو بلکه گرانی همه چیز .وقتش نرسیده مدیران بی کفایت بازنشسته وامور رو به کاردان ها بسپارید ضربه مدیران چهل ساله کشور رو نابود کرده مسیولان متعهد که کار بلد نیستند بیراهه میروند
    • چ IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      17 0
      لااقل ازخدا بی خبر ها پیش فروش ها را افزایش ندهید
    • اسی IR ۱۳:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      20 0
      دروغگو رسالت خبر گزاری به راست گفتن که شما ندارین واقعا مردم رضایت دارن و استقبال کردن خدا ازتون نگذره
    • انسان IR ۱۳:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      20 0
      فکر کنم شما کارشناس بنفع خودرو سازان و بر علیه مصرف کننده هستید،چون بجای افزایش قیمت مثل کشورهای دیگر روند آزاد سازی واردات خودروهای خارجی به داخل کشور آزاد بشه البته نه با مالیات قیمت چند برابری خودرو،اونوقت رقابت بشه معلوم میشه کی آشغال های داخلی رو میخره،تا زمانیکه انحصار و رانت خواری هست وضع همینه و در ضمن قرار نیست بخاطر چند صد هزار نفری که در شرکت خودروسازی کار میکنند ،نود میلیون نفر همیشه جبران ضرر کنند اگه ضرر میده ببندید تا جایگزین و واردات آزاد بشه بهترین ماشینها رو با کمتر از قیمت ماشینهای شما ملت بخرن و آسیب هم نبینند
    • بایرام IR ۱۳:۵۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      13 0
      قیمت گذاری باید به دست خودرو سازان باشد وبه هر طریق خواستند بفروشند اما واردات خودرو باید آزاد باشد تا مصرف کننده به دلخواه انتخاب کند.
    • امیر US ۱۴:۰۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      17 0
      آقاجان مگه نمیگن این دو تا فرقون ساز ورشکسته هستن و عملا دارن سرویس میشن و در قبالش مردم رو سرویس میکنند ، بیان این دو تا شرکت رو به بخش خصوصی واگذار کنند از خودروسازی بکشن عقب ، صد البته اینکار رو نمیکنند چون بخاطر ضرر و زیانهائی که نه بابت ساخت این آهن پاره ها بلکه بخاطر حیاط خلوت خودشون و محل تامین خرج مخارجشون اینجاها رو عمرا خصوصی سازی کنند گند و کثافت از سرتاپای صنعت مفلوک و ورشکسته ایران بخاطر سیاست های بشدت غلط اینها می باره
    • IR ۱۴:۱۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      16 0
      قیمت ماشین درگرجستان منتشر شد که حتی با ارز ۳۰۰۰۰تومانی ۸تا۹برابران درایران هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!بقیه جاها هم همینطوره البته مشکل اصلی خود مردم هستن که غیرت نمیکنن وداغ به دل دو شرکت بی شاخ ودم نمیزارن با تحریم خرید بلکه همکاری مردم با دلالهای کثیف بیشترهم میشه شبها درفضای مجازی اه وفغان روشنفکری که ال است وبل هست وفردا سپیده نزده درصف ثبت نام خودشون رو به هلاکت میرسونن وگرنه این ۸تا۱۰ میلیون ثبت نام که ازمریخ نیومدن بهانه همه هم اینه که پول ماازارزش نیفته درحالیکه بااینکاروارد سیکل معیوبی میشید که دامن فرزندانتان را میگیره پس به جای منفعت به ظاهر فردی خودتان همت کنید همه خریدها روبایکوت کنید البته میدانم که فایده ای نداره اما حتی اگه این متن یک نفر روهم تغییر بده ارزش داره
    • IR ۱۴:۱۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      11 0
      اون کسی که اینو نوشته خودشم می‌دونه که چرت و پرت گفته .اگر نمیصرفه چرا تعطیل نمی‌کنند مگر کشورهایی که خودشون تولید کننده هستند واردات ندارن . بحث سر نداشتن سیرمونی توی این مملکته .اگر هم مثل این افاظات نگن دیگه چه حرفی برای گفتن دارن . فقط میخوان مردمو با این حرفها سرکار بزارن و کارخودشون که چپاول این مردم و مملکت هست رو انجام بدن . ما که زورمون به جایی نمی‌رسه انشالله هرکسی توی مملکت داره حق مردمو میخوره هر چه زودتر توی گلوش گیر کنه و آبروش بره .آمین
    • مصدق IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      9 0
      تو هم گویا از عوامل خریداری شده مافیای خودرو باشی؟کدام عقل سلیم با پول اضافه دادن واسه یه مشت بنجلات موافقه؟چرا حرف دهن مردم میذارید؟وقتی تورم هست پس باید حقوق و. دستمزد مردم هم بالا بره .نه فقط برا افزایش خودتون باشه.شما دلسوزی نکن.اگه مرد هستید در واردات خودرو باز کنید تا متوجه بشید خودروت چند قیمت میخوره!!!!!!!
    • امید IR ۱۴:۲۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      13 0
      خفه شید با این تحلیلتون.
    • IR ۱۴:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      9 0
      یعنی میشه یه روز توی این مملکت اخبار نگاه کنیم و یه خبر خوب ببینیم . خدایا مگر ما چقدر گناه کردیم که اینقدر باید هر روز گرفتار از دیروز باشیم .خدا از مسببین این وضع نگذره .
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      اگر چنین است قیمت را به قول خودتان واقعی کنید وانواع خودرو درعاملیتهای فروش بدون قرعه کشی وبه روش تحویل فوری ومشارکت درتولید طبق درخواست مشتری ومانند گذشته اجراشود.به مردم هم توضیح داده شودکه حقوق پرسنل وسایر هزینه ها باید تامین شود وبرای همیشه ویک بار تکلیف مردم روشن شودولحظه ای هربار نطق تازه ای گفته نشود
    • IR ۱۴:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      15 0
      واقعا پرروهای پیشرفته ای هستید
    • صداق IR ۱۴:۳۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      8 0
      نظرت خیلی چرته،چون تو مردم نیستی،خودتو معرفی کن از کدام خودرو ساز پول میگیری؟برو بدبخت اینجور پولی که به زن و بچه آن بدی معلومه خروجیش چی میشن.من چند روز صف وام هستم تا اون پول زور شما را که به تحویلهای آذر به بعد را شامل شده پرداخت کنم.انشاالله هرکی از این منفعت میبره اونو بده دوا و دکتر بر ا خانوادش
    • IR ۱۴:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      5 0
      از اینکه نظرات رو بدون دستکاری میزارین تشکر میکنم . روزنامه مشرق هر نظری که مخالف باشه یا نمیزاره یا هر جاشو دلش خواست تغییر میده . ممنون
    • خ IR ۱۴:۳۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      8 0
      امید خدا هر چه زودتر مرگتونو ببینم
    • امیر ۱۴:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      4 0
      هیچ موقع شکاف قیمی که بین بازار و کارخانه بوده حذف نمیشه شما خودون هم این قضیه رو میدونید اگر پارس 220 شود حما بازار 500 خواهد شد. این مسیله مشخصه کنترل کنندگان بازار افرادی از زیر مجموعه خود خودروسازها هسند و همیشه با ان بهنه ان آهن پاره بی کیفیت رو تولید کردند. مردم بله فهیم هسند میفهمن و اگر خورو به روز با کیفیت ببینند میفهمن گذشته از قیمت
    • IR ۱۴:۴۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      7 0
      خداوند لعنتتان کند سورن پلاس تحویل آبان ۱۸۹ میلیون و همان ماشین تحویل آذر ۲۴۰ میلیون .شما به هیچی اعتقاد ندارید فقط دروغ میگید .خداوند از سر تقصیر شما نگذرد
    • IR ۱۴:۵۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      8 0
      بیشرف ها دست از سر مردم بردارید من ۹ ماه پیش سورن پلاس ثبت نام کردم ۱۸۹ میلیون بوده و نزدیک به ۱۰۰ میلیون پرداخت کردم بعد از ۹ ماه یک ریال روی پول من نرفته و ماشین را ۲۴۰ میلیون کردند یک شبه ۵۰ میلیون افزایش دادند .خدا ازتان قبول نکنه بیشرفهای پست فطرت.مگر مردم سر گنج نشستند
    • محمد سرائی IR ۱۵:۰۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 0
      متاسفانه نگارش گر محترم رضایت کدام مردمان را لحاظ کرده‌اند که افزایش قیمت مردم راضی هستند آیا در این زمینه نظر سنجی صورت گرفته کدام مردم از این افزایش قیمت راضی اند مگر مردم ما در آمدشان به دلار هست یا اینکه صنعت خودروسازی ما به دلار حقوق کارکنان را می‌پردازد از طرفی می‌کند بیشتر محصولات داخلی سازی میشه پس باید دست مفسدان و ریخت و پاشهای غیر قانونی کوتاه کنند
    • علی IR ۱۵:۱۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      3 0
      سالانه چقدر انسان بخاطر این خودروهای غیر ایمن کشته میشوند؟ چهل ساله میگین چند مدل خودرو با دو موتور قدیمی تولید میکنید ومیگید داخلی سازی کردیم در کشوری که از نیروی کار ارزان مواد تولیه ارزان سوخت و برق یارانه ای استفاده میکینید چرا بایستی قیمت افزایش پیدا کنه ؟ تعدیل نیرو کنید جلوی بخور و حقوق های نجومی رو بگیرید دوشیدن ملتی که از جون و مالشون برای این مملکت گذاشتند بترسید
    • جعفری IR ۱۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      با سلام. وقتی ایران خودرو و سایپا قیمت بازار را با محدود کردن فروش خودروهای خودشون به شدت بالا میبرند. و از طرف دیگر جلوی ورود خودروهای سواری خارجی رو هم میگیرند، دیگر رسوندن قیمت کارخانه به قیمت بازار مسخره کردن فهم مردم هست! اگر یک روزی توی بازار برای مصرف کننده ده تا انتخاب برای یه خودروی ۲۰۰ میلیونی داشته باشه و باز هم بیاد انتخاب خودشو بین این تعداد از روی تولیدات ایران خودرو و سایپا انجام بده این هنر صنعت ما خواهد بود!خواهش میکنم با تحلیل های سخیف و غیر علمی نمک روی زخم مصرف کننده نپاشید.
    • IR ۱۵:۳۴ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      3 0
      اصلی ترین مشکل مملکت ما گشادی و ته نداشتن جیب دزدهای این مسعولینه . متاسفانه اینقدر فساد در تصمیم گیرنده های این مملکت زیاده که به هرکجاش دست بزنن گندش حسابی در می‌آید و باید خیلی ها را جمع کرد .هر چند تا الان که کسی بفکر برخورد با این جماعت نیست .
    • محمدرضا IR ۱۵:۳۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 0
      چرا الکی از قول مردم حرف میزنی بنده که از طبقه مردم هستم نه تنها از این حرف شما استقبال نمیکنم بلکه نفرینتون هم میکنم چندین بار قیمت کارخانه رو بالا بردید بازار هم بالاتر رفت اگه راست میگید وادعای دلسوزی مردم رو دارید قیمت کارخانه رو پایین بیاورید تولید هم افزایش بدید این بهترین راه مبارزه با رانت ودلالی هست
    • شهروند IR ۱۵:۵۶ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 0
      از زبان مردم سخن نگویید به پول واریزی مردم تورم تعلق نمی گیرد ولی به محصولات شما تعلق می گیرید ای افزایش واضافه گرفتن از مردم ربطی به دلالان ندارد و حق الناس است وخوردن ان حرام کمتر از این قبیل کارشناسان بله قربان گو وچابلوس استفاده کنید
    • آشنا IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 0
      آخه مشگل مگه فقط خودرو هست تمامی ملزومات زندگی مسکن و خوراک و پوشاک و خودرو و کرایه خانه و ..... هر روز گرانتر میشوند و هیچ توقفی هم در کار نیست مشگل در جایی دیگر هست . و تا مشگل اصلی حل نشود این تحلیلها همه بیهوده هست . باید یک عده کارشناس و تحلیلگر واقعی و با سواد برای مشگلات چاره اندیشی کنند اگر از کارشناسان فعلی کاری بر میآمد که مشگلات کشور اینگونه نبود .
    • IR ۱۶:۰۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      3 0
      فقط نخرید
    • Mohammad DE ۱۶:۱۲ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      5 0
      والا ما راضی به ضرر خودروسازهامون نیستیم ، تعطیلش کنن واردات خودرو رو هم آزاد کنن ، این دزد خونشونو ببندن ، پول یه تویوتا از مردم میگیرن یه پژو بی کیفیت آشغال تحویل مردم میدم، روز به روزم پرروتر و وقیح تر و پرتوقع تر میشن ، هنوز کمشون هم هست قیمتا
    • IR ۱۶:۲۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      4 0
      قیمت خودروهای مشابه خارجی رو با قیمت های داخلی مقایسه کنین بی شرفهای دزد
    • 007 IR ۱۶:۳۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      4 0
      دلال جماعت رو با مردم اشتباه نگیرید بیشرفا
    • IR ۱۶:۴۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      سایپا یک سال پیش ۵۰ درصد پول شاهین رو به بهانه مشارکت در تولید و بدون سود از مردم گرفت تا در هفته‌ای که باید ماشین رو بهشون تحویل بده، ۶۰ میلیون افزایش قیمت در نظر بگیره، حتی افزایش قیمت اردیبهشت که قرار بود به کسایی که سود مشارکت ندارن تعلق نگیره رو هم محاسبه کردن اگه این اسمش کلاهبرداری نیست پس چیه؟ ما که راضی نیستیم، پول دوا و درمون خانواده‌هاتون بشه
    • قاسم IR ۱۷:۱۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 0
      دستت تو کاسه مونتاژ گران خودرو است اگر انحصار نباشه ایا مردم خودرو را به این قیمت می خرند که از طرف مردم حرف مفت میزنی بدهی خودرو ساز از ارزان فروشی نیست از حدود دو هزار مدیری است با حقوق نجومی که هیچ سودی به صنعت خودرو ندارند با پارتی اونجا هستند و عوض اینکه در فکر پیشرفت صنعت باشند به فکر این هستند که از راهی میتونند کیفت راکم کنند وگرانتر بفروشند در کدام دین وکشور محصولات روز بروز بی کیفت تر میشود
    • احمدی IR ۱۷:۲۳ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      4 0
      لعنت خدا بر دروغگویان.مردم پول نان شب ندارند .ولی از افزایش قیمت خودرو استقبال میکنند .اونم از خودرو های درپیتی.خدا بر شما لعنت کند
    • IR ۱۷:۲۷ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      با سلام در هر کشوری مردم برای خرید خودرو به کارخانه های تولید خودرو مراجعه می‌کنند، فکر نکنم در هیچ کشوری دلال خودرو صفر کیلومتر وجود داشته باشه، دولت سازوکاری برای حذف دلالان انجام بدهد و قیمت ها هم از طریق خودروسازان به صورت منطقی و کارشناسی شده افزایش یابد
    • رمضان بیداربخت IR ۱۷:۵۱ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      3 0
      لطفا این آقا توضیح بدهد که کدوم دستمزد و حقوقی ۵برابر شده‌ است؟
    • M IR ۱۷:۵۸ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      به نظرم بهتره ماشین به صورت کیلویی فروخته بشه، مثلا همین پارس که ۱۲۰۰ کیلو‌ هست , کیلویی اگه فروخته بشه چند حسن داره، اول اینکه تاثیر خوبی داره رو مشتری چون‌ پارس کیلویی دو‌میلیون خیلی تاثیر بهتری رو مخاطب داره تا بگی پارس دویست میلیون، دوم دیگه نماینده مردم اذیت نمیشه،سوم‌ همه میتونن صاحب خودرو بشن ، چهارم کارشناسان کمتر به زحمت می افتن واسه بافتن دری وری ، ششم میتونیم به خودمون افتخار کنیم
    • IR ۱۸:۰۰ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      2 0
      خون مردم بکنین تو شیشه
    • IR ۱۸:۲۹ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      5 0
      بر آدم دروغگو لعنت ، مردم کجا از گرانی استقبال میکنند .
    • مجید IR ۲۳:۴۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      0 0
      راستش به جای این اراجیف ها بهتر نیست اینقدر با روان مردم بازی نکنید آن از واردات خودرو!!!و این هم از قیمت فرغون های. داخلی . کاش سایپا و ایران خودرو گل میگرفتند و به جایش اتومبیل دست 2 خارجی می‌آوردند مردم راضی تر بودند
    • محمد IR ۲۳:۵۵ - ۱۴۰۰/۰۹/۳۰
      1 0
      زالوهای بی خاصیت
    • صداق IR ۰۱:۲۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      حرف زبان مرده میذارن کودن
    • ارش IR ۰۸:۵۰ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      1 0
      مردم چه استقبالی میکنن از گرانی! یه کارگر با حقوق 3میلیون تومان چطوری یه پراید بخره!! اصلا کسی واقعا بفکر قشر ضعیف هس!! عین اب خوردن همه چیو گرون میکنن و حقوق کارگر همینطوری ثابت مونده اونم3تومن!!!
    • احمد IR ۱۰:۰۹ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      واقعا خجالت نمی کشید از این همه دروغ ماشیینهاتون نسبت به کیفیتشان ۲۰ برابر افزایش داشته اند خجالت هم خوب چیزییه اگه می کشیدید
    • IR ۱۲:۲۳ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۱
      0 0
      گرونش کنید دوباره بازار هم میره بالا ، دستمزد من سال ۹۲ ۲۵۰۰ بوده امروز ۸ تومن کجای این میشه ۵برابر؟؟؟ میشه سه برابر ینی شمای یک پله و نیم بیشتر از دستمزدها گرون کردی، بعد بیسواد پارس اتومات ۴۰ بود نه تیو فایو که سال ۹۶ ۳۸ بود بگید تو چهار سال چجوری حساب کردید رسیدید به این نتیجه در خفتتونو بزارید حاجی رییسی اگر گرونش کنه بمولا مردمو جمع میکنم اقتشاش میکنم شوخی با کسی ندارن مردم