پیش بینی قیمت خودروهای داخلی در دی ماه 1400

پیش بینی قیمت خودروهای داخلی در دی ماه 1400 باتوجه به دو مولفه مبنایی مرتبط با عرضه خودرو و قیمت دلار قابل بررسی است.

به گزارش تحریریه، پیش بینی قیمت خودروهای داخلی تولیدی ایران خودرو و سایپا در دی ماه 1400 باتوجه به دو مولفه مبنایی مرتبط با عرضه خودرو توسط کارخانه و قیمت دلار بازار قابل بررسی است. زیرا این دو مولفه در دی ماه سال جاری شاهد تغییرات اساسی هستند. 

از یک سو با تصمیم درست افزایش قیمت کارخانه، شاهد افزایش عرضه به میزان ماهی 60 هزار دستگاه به صورت فروش فوری توسط دو خودروساز اصلی کشور هستیم که ایران خودرو تقریبا 10 هزار دستگاه و سایپا تقریبا 5 هزار دستگاه عرضه می کنند که باعث کاهش قیمت بی منطق بازار به سمت قیمت کارخانه می شود که روند آن از هفته گذشته و پس از اولین فروش فوری آغاز شده است و در هفته های آینده ادامه پیدا خواهد کرد.

ازسوی دیگر دولت سیزدهم پس از مدتها ایفای نقش منفی شورای رقابت به ریاست رضا شیوا که بازار خودرو را در 4 سال اخیر از یک مشکل به یک بحران ملی تبدیل کرده بود، قیمت کارخانه را افزایش داد و عرضه را تسهیل کرد. ازسوی دیگر، تصمیم قطعی برای حذف دلار 4200 تومانی در بودجه سال 1400 و اجرای حذف ارز ترجیحی در دی ماه که باعث کاهش قیمت دلار بازار شده و التهابات ناشی از نوسانات ارزی را از بین می برد نیز باعث می شود قیمت بازار سیگنال منفی دیگری دریافت کرده و باعث کاهش مضاعف قیمت بازار شود که گاهی بیش از 50 درصد حباب دارد.

این دو مولفه در کنار یکدیگر باعث می شوند تا قیمت خودروهای داخلی در بازار کاهشی شده و به سمت قیمت های جدید کارخانه حرکت کند که پس از عرضه های آینده و مطمئن شدن مردم از جدی بودن فروش فوری، تثبیت خواهد شد. قیمتهای کنونی بازار آزاد منطقی نیست و دلیل ریشه ای آن نوسانات ارزی در کنار عدم عرضه توسط خودروسازان به دلیل قیمتگذاری زیر قیمت تمام شده کارخانه بود که با سیاستگذاری درست می توانست مدتها پیش اصلاح شود. 

پایان/

۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۵:۳۱
کد خبر: 15309

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 3 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • بهمن عزیزی IR ۰۵:۲۸ - ۱۴۰۰/۱۰/۰۴
      0 0
      سلام تروخداقیمتاروکاهشی کنیددیگه روانی شدیم دیگه تحمل هیچ چیزروندارم به فکرمردم باشیدمگه مامیخایم چندسال زندگی کنیم همش توبدبختی وگرانی ممنون میشم قیمتارومنصفانه بزنید