نسیم نیکلاس طالب: بیت کوین بی ارزش است

«نسیم نیکلاس طالب» تاکید می کند که بیت کوین کاملا بی ارزش است و نباید بر روی آن سرمایه گذاری کرد.

به گزارش تحریریه، «نسیم نیکلاس طالب» استاد حوزه آمار و تحلیلگر ریسک لبنانی-آمریکایی حرف خود را با صراحت بیان می کند. بنابراین وقتی وی تصور کند چیزی بی ارزش است، به راحتی آن را ابراز می کند. در مقاله‌ای که به تازگی از وی منتشر شد، او تاکید می کند که بیت کوین کاملا بی ارزش است.

وی در این مقاله با عنوان «بیت کوین، ارزها و شکنندگی»، بیت کوین و فناوری زیربنایی آن یعنی بلاک چین را هدف قرار داده است.

 اصطلاحات ارایه شده در این مقاله به دلیل وجود برخی ابهام ها  نیاز به توضیح و تفسیر دارند که در این گزارش به صورت مختصر ارائه خواهد شد.

1- این آماردان و تحلیلگر ریسک لبنانی-آمریکایی در مقاله خود اشاره می‌کند که فناوری بلاکچین تفاوت زیادی با تکنیک ریاضی‌ که ۷۰ سال پیش توسط «جان فون نویمان» ریاضیدان مشهور معرفی شد، ندارد. این همان تکنیکی است که در حال حاضر نیز توسط صدها هزار برنامه ‌نویس که شبیه‌ سازی «مونته کارلو» به کار می برند، مورد استفاده قرار می گیرد. شبیه‌ سازی مونته کارلو  یک الگوریتم محاسباتی است که از نمونه‌گیری تصادفی برای محاسبه نتایج استفاده می‌کند. روش‌ های مونت‌کارلو معمولا برای شبیه ‌سازی سیستم‌ های فیزیکی، ریاضیاتی و اقتصادی استفاده می ‌شوند.

در توضیح این موضوع بایدگفت که البته این یک ایراد جدی برای فناوری بلاک چین نیست، به جز این که چیزی با شباهت کم به آن قبلا اختراع و استفاده شده بود و امروزه نیز به طور گسترده استفاده می شود. به نظر می رسد هدف طالب این بوده که هیجانات بیش از حد درباره «بلاک چین» را به حداقل برساند.

2- اگر حتی ضعیف‌ ترین احتمال وجود داشته باشد که ارزش بیت‌کوین در هر زمانی به صفر یا نزدیک به صفر برسد، در این صورت طبق انتظارات منطقی، ارزش فعلی آن باید اکنون صفر باشد.

طالب درست می گوید. او اشاره می کند که طلا و نقره حضور فیزیکی خود را برای آینده قابل پیش بینی حفظ خواهند کرد، در حالی که حضور فیزیکی بیت کوین به استخراج کنندگان و اینترنت بستگی دارد.

به عبارتی، حضور فیزیکی بیت کوین در الکترون هایی است که به روشی خاص چیده شده اند نه در مواد با دوامی که می توان مانند طلا یا نقره آن را لمس کرد. بنابراین اگر قیمت بیت کوین در زمانی در آینده به صفر برسد، یا حتی تقریبا به صفر برسد، به احتمال زیاد این ارزش در همان اینترنت باقی خواهد ماند و شما چیزی ندارید.

3- بیت کوین نتوانسته است به یک ارز رایج تبدیل شود زیرا معاملات بیت کوین بسیار پرهزینه بوده و کُند صورت می گیرد.

این نیز یک حقیقت تلخ و گزنده است زیرا بیت کوین نتوانسته خود را از محدودیت بلاکچین که باعث کندی و گرانی تراکنش در آن می شود، رها کند.

4- قیمت بیت کوین بیش از حد نوسان دارد به همین دلیل نمی توان از آن به عنوان یک ارز رایج استفاده کرد.

این استدلال نیز متقاعدکننده است اما در نهایت برای بیت کوین نابود کننده نیست، زیرا این احتمال وجود دارد که قیمت آن در نهایت به عنوان معیاری برای خرید سبدی از کالاها و خدمات تثبیت شود. با این وجود، همانطور که طالب نشان می دهد، نوسانات بالای آن در بیش از یک دهه از وجودش تقریبا انکار ناپذیر است.

5- برای محافظت از تورم، باید یک ارز جذاب‌ تر از بیت‌کوین برای حفظ ارزش دارایی انتخاب شود، یک ارز مطمئن تر در میان یک سبد سرمایه گذاری که بتوان با آن میزان مشخصی از کالاها و خدمات را خریداری کرد تا ریسک را به حداقل برساند.

همانطور که گفته شد، مطمئنا بیت کوین به دلیل نوسانات بالایی که دارد، پوشش مناسبی در برابر تورم نیست. ارزش احتمالی آن به‌عنوان یک محافظ در برابر تورم کاملا غیرقابل پیش‌بینی است.

6- بیت کوین یک پناهگاه امن برای سرمایه گذاری نیست زیرا نمی توان از آن به عنوان یک محافظ در برابر ریسک سیستمیک استفاده کرد.

طالب برای اثبات این موضوع به واقعیت هایی که در مارس 2020 رخ داد اشاره می کند، زمانی که بازار سهام سقوط کرد و سپس به سرعت بهبود یافت اما بیت کوین هم به دلیل تزریق گسترده نقدینگی حتی بیشتر از بازار سهام سقوط کرد و سپس همگام با بازار بهبود یافت.

بنابراین، بیت کوین و در کل رمز ارزها نه تنها در برابر افت بازار سهام به عنوان عاملی برای پوشش ریسک عمل نکرده اند بلکه خود را  به عنوان اهرمی مستقل از بازار نیز به اثبات نرساندند.

پایان/

۱۱ دی ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۰
کد خبر: 15484

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • پیمان ایرانی IR ۱۸:۲۵ - ۱۴۰۰/۱۰/۱۱
      0 0
      منم بعد تحقیق زیادی وارد دنیای رمز ارزها شدم فعلا متحمل ضرر هستم بنظر بنده هم همینطوره نوسانات لحظه ای مثلا در حد ثانیه بیانگر بی ثبات بودنش واقعا چیز چرت و بدرد نخور هستش