کاهش آلودگی و مصرف سوخت در گرو واردات خودرو است

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: افزایش تیراژ و واردات خودرو دو عاملی است که علاوه بر تامین تقاضای بازار، اسقاط فرسوده‌ها را سرعت می‌بخشد.

به گزارش تحریریه، عباس آرگون عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران معتقد است با توجه به وجود 3 میلیون خودروی فرسوده در کشور که تا چهار سال آینده این میزان به 8 میلیون دستگاه می‌رسد، در خصوص اقدامات و راهکارهایی که دولت و سایر بخش‌ها از جمله بخش خصوصی می‌توانند در راستای خروج فرسوده‌ها در دستور کار خود قرار دهند و بدین ترتیب از آلودگی هوا، افزایش مصرف سوخت و کاهش ایمنی خودروها به عنوان تبعات رشد فرسوده‌ها جلوگیری به عمل آورند.

وی ضمن اشاره به این نکته که ظرفیت افزایش تولید در صنعت خودروی کشور وجود دارد و شناسایی مشکلات و کاستی‌ها در این حوزه حائز اهمیت است، افزود: اکنون تولیدات خودروسازان کمتر از ظرفیت‌ها است و اگر تیراژ افزایش بیابد و در کنار آن نسبت به واردات نیز اقدام شود، تقاضای بازار و کشور در بخش خودرو قابل تامین خواهد بود.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران گفت: بر اساس قانون، واردات نیازمند ارائه گواهی اسقاط است و این دو لازم و ملزوم یکدیگر هستند. آلودگی هوا هزینه‌های پنهان را به ویژه در شهرهای بزرگ دربردارد که هر چند به طور غیرمستقیم، اثرات سوئی بر سلامت جامعه بر جای می‌گذارد.

آرگون عمده‌ترین علت عدم تناسب تیراژ تولید خودرو با میزان ظرفیت‌ها را مباحث مرتبط با قیمت‌گذاری دانست و اضافه کرد: در شرایط قیمت‌گذاری دستوری، تولید بیشتر مساوی است با زیان بیشتر چرا که قیمت فروش پایین‌تر از قیمت تمام شده است.

عضو هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در پایان خاطرنشان کرد: مجموعه اقدامات و اصلاح سیاست‌ها در حوزه قیمت‌گذاری، افزایش ظرفیت تولید، تامین مالی، ارتقای کیفیت و استفاده از تکنولوژی روز می‌تواند در مقام پاسخگویی به نیاز خودرویی کشور به خودروسازان کمک نماید و از سوی دیگر اسقاط خودروهای فرسوده نیز می‌بایست در دستور کار قرار بگیرد.

منبع: خبرخودرو

پایان/

۲۰ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۱۵
کد خبر: 15775

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 1 =