تلاش تویوتا احمقانه است!

دو خودروساز بزرگ ژاپنی هوندا و تویوتا اختلاف نظری جدی با یکدیگر دارند. هوندا تلاش تویوتا برای توسعه خودروهای هیدروژنی را بیهوده دانسته است!

به گزارش تحریریه، «توشیهیرو میبه» (Toshihiro Mibe)، مدیرعامل هوندا معتقد است تویوتا به‌جای خودروهای هیدروژنی باید روی توسعه خودروهای تمام برقی تمرکز کند. وی می‌گوید هوندا تا حدود ده سال قبل به پژوهش درباره سوخت هیدروژنی ادامه داد ولی نهایتاً به این نتیجه رسید که استفاده از آن برای خودروها ممکن نیست.

به گزارش Automotive News، وی در این مورد چنین توضیح داده است:

ما در خصوص هر امکانی که وجود دارد، تحقیق به عمل آورده‌ایم. در زمینه پیشرانه‌های هیدروژنی شاهد چالش‌های فنی بسیار دشواری هستیم. از این رو، حدود ۱۰ سال قبل به این نتیجه رسیدیم که این فناوری فراگیر نمی‌شود.

از طرفی دیگر، هوندا و تویوتا هردو در زمینه خودروهای الکتریکی پیل‌ سوختی (Fuel Cell Electric Vehicles) موضع مشترکی دارند و این خودروها را به‌عنوان بخشی قابل توجه از برنامه‌های آینده خود در نظر گرفته‌اند. به‌عنوان مثال، هوندا اظهار داشته است تا سال 2040 تنها خودروهای تمام برقی و خودروهای پیل‌سوختی به فروش خواهد رساند.

 البته هوندا مشخص نکرده است که هر دسته از خودروها چند درصد از فروش را به خود اختصاص می‌دهند. با وجود این، شفاف‌سازی کرده است که همچنان فناوری پیل سوختی یا سلول سوختی را به‌عنوان یکی از راهکارها جهت کاهش آلایندگی‌های دی‌اکسید کربن می‌بیند. حتی انتظار دارد هرچه بیشتر به جلو می‌رویم، هیدروژن به‌عنوان یک منبع انرژی تجدیدپذیر بیشتر مورد پذیرش قرار بگیرد. این شرکت درمورد سابقه خود در زمینه فناوری سلول سوختی چنین بیان داشته است:

هوندا سابقه‌ای طولانی در تحقیق، توسعه و تجاری‌سازی فناوری سلول سوختی دارد و درحالی که به همکاری خود با جنرال موتورز ادامه می‌دهد، سخت تلاش خواهد کرد تا هزینه‌ها را کاهش بدهد و با گسترش لاین‌آپ خودروهای پیل‌سوختی خود و با استفاده از سیستم‌های پیل سوختی در موارد مختلفی از جمله کامیون‌های تجاری و منابع تغذیه ساکن و متحرک، جامعه‌ای مختص به محصولات هیدروژنی را محقق کند.

البته لازم به ذکر است که هوندا برای خودروهای بزرگ‌تر که باید شعاع حرکتی بیشتری از خودروهای برقی عادی داشته باشند از پیشرانه‌های الکتریکی پیل‌سوختی استفاده خواهد کرد. بنا بر این، به نظر می‌رسد عمده خودروهای هوندا خودروهای تمام برقی خواهند بود و مدل‌های پیل‌ سوختی محدودی به عرضه می‌رسند. با این حال، تا زمانی که این خودروساز ژاپنی جزئیات بیشتری را درباره برنامه خود برای خودروهای برقی را به اشتراک نگذارد، نمی‌توان در این باره نظر قطعی داد.

تویوتا اولین بار در ماه ژوئن ۲۰۲۱ از پیشرانه هیدروژن‌سوز خود در یک نسخه ویژه مسابقه‌ای از تویوتا کرولا رونمایی کرد. گزارشات حکایت از این دارند که این خودروساز بزرگ این پیشرانه را در تویوتا پریوس ۲۰۲۵ نیز به‌عنوان بخشی از سیستم هیبرید این خودرو به کار خواهد گرفت. نکته جالب توجه این است که پریوس یک خودروی سایز کوچک است و این نشان می‌دهد که بر خلاف هوندا، تویوتا قصد دارد از پیشرانه‌های هیدروژن‌سوز در انواع خودروهای خود استفاده کند.

منبع: گجت نیوز

پایان/

۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۰۰
کد خبر: 16212

برچسب‌ها

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 5 + 3 =