مکتب مدیریتی تویوتا؛ بهترین کیفیت، کمترین قیمت

مدیریتی که توانست تویوتا را به سطح بزرگترین و برترین شرکت جهان برساند ساختار و مکتبی را بنا نهاد که در گام نخست هدف آن جلب اعتماد مردم کشورش بود و به تدریج با پشتوانه داخلی و کیفیت تولیدات خود توانست بازار خودروی جهان را تسخیر کند. تویوتا قبل از هرچیز ژاپن را با کیفیتش فتح کرد نه با حمایت سیاسی.

به گزارش تحریریه، شرکت تویوتا سال هاست که صدر برترین خودروسازان جهان از نظر تیراژ قرار دارد. کیفیت این خودروها از نظر طبقه متوسط نیز نیازی به تعریف ندارد و همه استفاده کنندگان از این برند حتی اگر چند دهه نیز از عمر خودرو بگذرد از آن رضایت دارند.

بی دلیل نیست که یک خودروساز به این سطح از رضایت مندی می رسد و باعث افتخار کشور و مردمش می شود. سیستم مدیریتی این شرکت بزرگ به اندازه ای موفق و کارآمد بوده که تویوتا در سال ۲۰۲۱ توانست بعد از نزدیک به ۱۰۰ سال به  بزرگترین فروشنده خودرو در آمریکا تبدیل شود و بازار این کشور را از چنگ خودروسازان و غول های صنعت آمریکا بگیرد.

اکنون تویوتا با تولید سالانه حدود ۸ میلیون خودرو در سال در صدر بزرگترین تولیدکنندگان و صادرکنندگان در جهان قرار دارد. البته آمار این شرکت به دلیل بحران جهانی و کرونا حدود سه میلیون عدد کمتر شده است اما در همین شرایط نیز در صدر تولیدکنندگان قرار دارد.

بی دلیل نیست که تاکنون ده ها کتاب در زمینه شیوه مدیریتی این بنگاه بزرگ خودروساز چاپ و منتشر شده است. در واقع سیستم مدیریتی تویوتا به الگویی برای بنگاه های اقتصادی خواهان پیشرفته تبدیل شده و برخی حتی آن را بنیانگذار یک مکتب مدیریتی نوین در دهه های پایانی قرن ۲۰ می دانند.

کتاب Toyota Management System نیز سال ها قبل به بررسی سیستم مدیریتی تویوتا پرداخت و عنوان داشت که بهره وری تویوتا نتیجه هیچ عامل واحد و انفرادی همچون تولید به موقع یا کنترل کیفیت کامل نیست، بلکه هم افزایی تفکر جدید در بسیاری از زمینه های مختلف قابل مشاهده است؛ شاخص هایی همچون مدیریت مالی، هزینه یابی سازمان عملکردی، مدیریت تولید، مدیریت توسعه محصول، استراتژی بین المللی، مدیریت پرسنل و غیره همگی از مولفه هایی هستند که در همکاری با یکدیگر توانستند این شرکت به سطح کنونی برسانند. 

نویسنده کتاب مدت زیادی را بر روی روش‌های هزینه‌یابی به‌ویژه روش‌های هزینه‌یابی هدف و روش‌های هزینه‌یابی کایزن (بهبود فرآیند) تمرکز کرد و استفاده تویوتا از فناوری اطلاعات را در ایجاد محرک و امکان خرید، تولید و بازاریابی به‌موقع موثر دانست. 

نکته مهم در صفحات این کتاب که از سوی خودروسازان داخلی ایران به فراموشی سپرده شده آن است که تویوتا همزمان با افزایش تولید، هیچگاه از کیفیت کالاهای خود کم نکرد و حتی در سال های نخست تولید هم سعی کرد بهترین کیفیت مورد قبول مردم ژاپن را با کمترین هزینه ارائه دهد.

جلب اعتماد مردم ژاپن از نظر کیفیت و قیمت موجب شد که این شرکت در هیچ یک از سال ها از رقابت با خودروهای خارجی هراسی به خود راه ندهد زیرا حفظ جان و مال مشتری ژاپنی را اولویت خود می دانست و مطمئن بود که مشتریان در هر مقایسه ای به سوی خودروهای ژاپنی گرایش خواهند داشت.

The Toyota Production System House – 5S Today

اکنون آمارها نشان می دهد که مردم ژاپن بیشتر از شهروندان هر کشور دیگری در جهان به خودروهای وطنی خود اعتماد دارند و بیشترین نسبت آمار خودرو در ژاپن مربوط به خودروهای ساخت داخل این کشور است.  تویوتا قبل از هرچیز توانست ژاپن را با کیفیتش تسخیر کند نه با بخشنامه های انحصارگر و حمایت های سیاسی از سوی بالاترین مقامات کشورش. 

نویسنده کتاب همچنین تشریح می کند که چگونه تویوتا از این طریق بر تولید سرمایه داخلی به جای دعوت از سرمایه گذاری خارجی تمرکز کرد. داشتن ساختار سازمانی مسطح با پذیرش مسئولیت در سطوح نیروی کار، حوزه و سازمان عملکردی و غیره به رشد خارق العاده تاین شرکت کمک کرد.

پایان/

۱۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 16415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • محمد نور کجوری IR ۰۳:۴۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۴
      3 0
      جناب. شما که روزنامه نگار تخصصی هستی و این در این مملکت خودش تازه گی دارد و حتمن شما از پیشگامان شمرده میشوید چرا کار خودتان را ارتقاء نداده و روزنامه نگاری تحقیقی را پیشه نمیکنید ؟ میتوانید دقیقن از صنعت خودرو سازی گزارش مستند تهیه کنید .منظور این است که لازم نیست لزومن با مدیران مصاحبه کنید شما از کل پیکره ی انسانی دست اندر کار مصاحبه بعمل اوردید . قطعن این کار راهگشاست و ندیدم تا کنون انجام شده باشد .