آیا طرح م.ز باعث کاهش قیمت خودروهای خارجی خواهد شد؟

سیاست کاهش قیمت خودروهای خارجی که به ارقامی افسانه ای رسیده اند به طرح م.ز سپرده شده است که در به نتیجه رسیدن آن تردید جدی وجود دارد.

به گزارش تحریریه، پیش از پرداختن به طرح نوآوروانه! م.ز لازم است تصویری ساده از بازار خودرو کشور در بخش خودروهای وارداتی یا باصطلاح خودروهای خارجی در مقطع کنونی ارائه دهیم تا قضاوت برای مخاطب راحت تر شود.

رالی قیمتی خودروهای خارجی از مساله ای اقتصادی گذر کرده و به مساله ای حیثیتی و نشانی بر ناکارآمدی تبدیل شده است و به جرات می توان گفت که قیمت های رایج در بازار خودرو ایران را می توان سوژه ای بین المللی نامید که در کشورهایی با بالاترین درآمد سرانه هم مصداق ندارد و ویژه ایران طراحی شده است. آنهم نه در سال 1390 که درآمد سرانه(به دلار) به ارقامی بسیار بالا رسیده بود و کارمندان دولت ماهانه 1500 دلار درآمد داشتند، بلکه در سال 1400 شاهد این قیمت ها هستیم که درآمد کارمندان دولت به 300 دلار در ماه یا 20 درصد سال 1390 کاهش یافته است.

از ال 1397 تاکنون چند سیاست به طور همزمان به پیش رفته که نتیجه آن رسیدن قیمت ارزانترین خودرو تولید داخل یعنی پراید به 200 میلیون تومان(8500 دلار) و رسیدن قیمت خودروهای خارجی تا 80 هزار دلاری در مدل 2022(نمونه های موجود در ایران به سال های 2018 و قبل تعلق دارند) به ارقامی مانند 400 هزار دلار و بالاتر است. 

قیمتگذاری بی منطق(قیمت پایین کارخانه و در نتیجه عدم عرضه از طرف خودروساز و فضایی شدن قیمت بازار) در حوزه خودروهای داخلی و بستن واردات در حوزه خودروهای خارجی در کنار سرکوب شرکت های مونتاژکننده داخلی مرتبط با برندهای چینی با بهانه های مختلف باعث شده است؛ کمبود عرضه؛ چنین آبروریزی گسترده ای را ایجاد کند. 

مشکل اصلی کجاست؟ مشکل اصلی این جا است که سیاستگذار نمی خواهد با افزایش عرضه مشکل را حل کند. رانت سنگین این سیاست قطره چکانی و شکنجه کردن بازار که در حوزه خودروهای داخلی به شرکت های ایران خودرو و سایپا نرسیده، در حوزه مونتاژ به شرکت های سالم که قیمت های رقابتی دارند نمی رسد، و در حوزه واردات نمی خواهد به هیچ وجه اجازه واردات دهد تعیین کننده وضعیت کنونی بازار خودرو ایران است. 

در چنین شرایطی، برای کاهش قیمت خودروهای خارجی که به یک فضاحت بین المللی و نشانی بر ناکارآمدی تبدیل شده است، به دنبال اخذ والیات بر خودروهای باصطلاح لوکس هستند که عملا لوکس محسوب نمی شوند و مشخص نیست که کمیسیون اقتصادی مجلس با چه منطقی یک خودرو 17 هزار دلاری را که کارگری محسوب می شود لوکس تعریف کرده است، تا مردم به فروش خودروهای خارجی روی آورند و قیمت ها کاهش یابد. 

طرح م.ز مخفف واژگان "مالیات زور" است و معنای دیگری ندارد. کسی که به عنوان مثال در سال 1396 یک خودرو 300 میلیون تومانی مانند لکسوس به وی ارث رسیده و کارمند دولت است باید سالانه 200 میلیون تومان مالیات دهد درحالیکه از دولت تنها 100 میلیون تومان حقوق می گیرد. مقصر اصلی در گران شدن خودرو این شخص فرضی هم تورم سنگین 4 سال اخیر؛ و بستن عرضه است که با بی قانونی در نظام بانکی به بار آمده و این کارمند فرضی که قربانی نظام اقتصادی کشور است باید مالیات زوری هم به خاطر استفاده از ارثیه پدری پرداخت کند! حتی اگر از این شخص در همان لحظه ورود خودرو به کشور حدود 130 درصد مالیات موثر(مالیات و هزینه های دیگر به اسم عوارض و ...) گرفته شده باشد. انتظار می رود که شورای نگهبان قانون اساسی این طرح حیرت آور را به دلیل مغایرت با شرع مقدس رد کند. 

سیاستگذار امیدوار است که مردم ناتوان از پرداخت مالیات زور تعیین شده به عرضه خودروهای خود روی آورده و به این ترتیب از 3 بخش بازار خودرو یعنی خودروهای تولید داخلی، خودروهای مونتاژی و خودروهای وارداتی، شاهد کاهش قیمت خودروهای خارجی باشیم تا طراح این برنامه جشن پیروزی گرفته و اعلام کند که بالاخره توانسته است یک بازار را کنترل کند! اما این اتفاق روی نخواهد داد و حتی خطرات امنیتی نیز به دنبال دارد. چرا؟

در ایران سالانه میلیون ها نفر به خاطر جرایم رانندگی جریمه می شوند و همه آنها هم جریمه هایشان را پرداخت می کنند. زیرا می دانند که تخلف مرتکب شده اند و در صورت اعتراض، با واکنش مردم غیرمتخلف که اکثریت هستند مواجه می شوند. اما در مورد طرح مالیات زور یا م.ز، نمی توان کسی که تویوتا کرولا سوار می شود را به دلیل سوار شدن خودرو لوکس و اشرافی(کرولا خودرو کارگران در سایر کشورهای معمولی است) وادار به مالیات سنگین دادن کرد و سرپیچی احتمالی 550 هزار نفر مشمول این طرح باعث تبعات امنیتی می شود. آیا مجلس می خواهد برای دستگاه قضائی دهها هزار پرونده جدید تولید کند؟

۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۷:۱۵
کد خبر: 16292

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • GB ۱۱:۳۱ - ۱۴۰۰/۱۱/۰۹
      0 1
      خنده داره کار مسئولین مملکت بنزین ۲۰۰۰۰ تومان رو دارن میدن ۳۰۰۰ تومن از اونطرف ماشین برعکس و خر تو خر تر از این مملکت رو نمیشه اداره کرد بابا چرا استاندار مثل تمام دنیا رفتار نمیکنید ،،،، هیچ فکر کردین چرا کالا تو عراق و افغانستان هم حتی قاچاق کالا نمیکنن چون نرخها اقتصادی و جهانی هستن و با اقتصاد نمیجنگن 😊به همین سادگی