مالیات آلایندگی را مردم می دهند یا خودروسازان؟

در قانون جدید مردم باید بابت تولید خودروهایی که آلودگی تولید می کنند، مالیات پرداخت کنند که ابهام های قانونی به آن وارد است.

به گزارش تحریریه، برخی مسئولین ما عادت کرده اند که هر روز مردم را غافلگیر کنند. یک روز وعده کاهش قیمت خودرو را می دهند و روز دیگر مجوز افزایش قیمت خودرو را صادر می کنند. و یا با عنوان لوکس بودن به خودروهای میان رده و حتی پایین رده خارجی مالیات می بندند.

اکنون نیز قرار است از مردم بدلیل خرید خودرو داخلی با آلایندگی بالا مالیات بگیرند!

در همین زمینه سید علی حسینی رییس کمیسیون حمل و نقل اتاق بازرگانی ایران در مورد وضع مالیات سبز بر خرید خودرو که با آلاینده‌تر شدن خودروها میزان آن بیشتر می‌شود اظهار کرد: مالیات باید وسیله‌ای برای رسیدن به یک هدف که در اینجا هوای پاک است باشد. امروز همه از محصولات خودروسازی‌ها ناراضی هستند و آلودگی زیادی هم ایجاد می‌کنند.

وی افزود: سوال این است که حتی اگر مصرف‌کنندگان هم این مالیات را بپردازند، قرار است درآمد حاصل از آن در کجا هزینه شود؟ کجا قرار است سرمایه‌گذاری صورت بگیرد که آلودگی خودروهای ما به کمترین حد برسد؟ در بقیه کشورها خودروهای هیبریدی تولید می‌کنند که گاهی آلایندگی آنها صفر است. به نظر می‌رسد اینگونه برنامه‌ریزی‌ها وجود ندارد، هدف صرفا کسب درآمد بوده و در واقع هدف اصلی گم شده است."

این قانون متاسفانه اجحاف دیگری در حق مردم است. زمانیکه مردم حق انتخاب دیگری ندارند و بدلیل انحصار ایجاد شده در بازار مجبورند از محصولات دو خودروساز بزرگ ایران خرید کنند چرا باید بابت خرید خودرویی که آلودگی تولید می کند مالیات بدهند؟ اما آیا این مساله به معنای نادیده گرفته آلودگی است؟ خیر. این قانون باید خودروسازان را بابت تولید خودروهای آلاینده جریمه کند تا به سمت تولید محصولات بهینه تر حرکت کنند، نه اینکه مصرف کننده از همه جا بی خبر که انتخاب دیگری ندارد را جریمه کند. 

پایان/

۱۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۰۰
کد خبر: 16535

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 4 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • US ۱۶:۵۵ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 0
      مملکت تعطیله ، ندیدم چنین بی در و پیکری تا به حال فنا شد عمر گران برادر جان ،،، اگه آخرتی باشه که نمیتونن جواب بدن اگر هم نباشه که هیچ ،،، حرف زیاد هست فایده ای ندارد بهترین راه مهاجرت هست اگه میخوای دق نکنی از دست اینها ،،، از طرفی خانه مادری هم قابل فراموشی نیست
    • یک قانون دان IR ۱۸:۴۲ - ۱۴۰۰/۱۱/۱۷
      0 1
      در این خصوص ظاهرا همگی (خودروسازان، خریداران و نقادان) بی اطلاعند. درست است که طبق ماده 30 یک درصد به قیمت خودرو اضافه شده است؛ اما ماده 28 در قانون قبلی به شکل زیر بوده است: ماده 43- مالیات و عوارض خدمات خاص به شرح زیر تعیین می‌گردد : الف- .... ب – .... ج - شماره‌گذاری انواع خودروهای سواری و وانت دوکابین اعم از تولید داخـل و یـا وارداتـی بـه استثنـاء خودروهای سواری عمومی درون شهری یا برون شهری حسب مورد سه درصد (3٪) قیمت فروش کارخانه ویا مجموع ارزش گمرکی و حقوق ورودی آنها (دو درصد (2٪) مالیات و یک درصد (1٪) عوارض). در واقع در قانون قبلی هزینه اولین پلاک برای تمام خودرها 3 درصد قیمت مبنا بود اما در قانون جدید بسته میزان آلایندگی بین صفر تا 5 درصد متغیر است. لذا اگر خودرو ساز قانون را درست اجرا کند (3 درصد مربوط به ماده 43 قانون قبلی را کسر کند و مواد 28 و 30 قانون فعلی را اجرا کند) قیمت اکثر خودرو ها یا کاهش می یابد یا ثابت می ماند. مثلا برای پژو 207 که برچسب آن A است طبق ماده 28 هزینه شماره گذاری صفر است لذا مجموعا قیمت آن می بایست دو درصد کاهش یابد