جنگ اردوغان با آمار/زمینه سازی برای تقلب در انتخابات

تحلیلگران جهان عرب معتقدند «رجب طیب اردوغان» برای جلوگیری از شکست خود و حزبش در انتخابات سال آینده از الان با تشدید نظارت بر رسانه ها دموکراسی نیم‌بند ترکیه را به چالش می کشد و حتی مقام های اعلام کننده آمار منفی را اخراج می کند. از این رو کارشناسان احتمال تقلب گسترده در انتخابات آتی این کشور را رد نمی کنند.

به گزارش تحریریه، روزنامه «العرب» چاپ لندن نوشت، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهوری ترکیه یک سال پیش از انتخابات پارلمانی و ریاست جمهوری ترکیه خود را در تنگنا می بیند. محبوبیت وی و حزبش با روند پرشتابی پایین آمده است. این دو انتخابات سرنوشت سیاسی وی و حزب عدالت و توسعه را مشخص خواهد کرد. به ویژه این در شرایطی است که اوضاع اقتصادی و اجتماعی ترکیه هم در شرایط ناگواری به سر می برد.

روزنامه العرب نوشت، به نظر می رسد اردوغان برای جلوگیری از شکست و خروج از چرخه سیاست و قدرت در این کشور، با تشدید نظارت بر رسانه ها و تلاش برای ترمیم چهره خود دموکراسی را در این کشور به چالش خواهد کشید. حتی احتمال تقلب در انتخابات هم وجود دارد.

این در شرایطی است که مخالفان ترکیه از طریق همه ابزارهای موجود برای شکست دادن اردوغان تلاش می کنند. آن ها تحرکات خود برای سامان بخشیدن به برگ های برنده شان را در جهت مقابله با اردوغان افزایش داده اند. 

طبق این گزارش، نظرسنجی ها هم نشان می دهد که از مقدار محبوبیت اردوغان بسیار کاسته شده و مردم به دلیل افزایش قیمت کالاها و پایین آمدن ارزش لیر ترکیه به شدت ازرئیس جمهوری و رئیس حزب عدالت و توصعه عصبانی هستند. به طوری که در آغاز سال جاری شماری از استان های ترکیه به دلیل افزایش بهای برق شاهد اعتراض های مردمی بودند.

آمارهایی که از سوی مراکز نظر سنجی منتشر شده اند به طور آشکار نشان می دهند که شانس اردوغان و حزب وی برای پیروزی در انتخابات سال آینده بسیار پایین است. طبق نتایج مرکز پژوهش های عمومی اورآسیا که از سوی «آلاغا خان کمال اوزکر» رئیس این مرکز پتحقیقاتی اعلام شد حزب عدالت و توسعه در نظرسنجی ها از حزب اپوزیسیون جمهوری خلق ترکیه عقب افتاده است. پیش بینی می شود این حزب تنها بتواند ۲۵.۱ درصد از آرای کل را از آن خود کند. 

در بخشی از گزارش روزنامه العرب می خوانیم: اردوغان به تازگی به این موضوع پی برده است که شاخص های موجود نشان دهنده فروپاشی اقتصادی بوده اند و همین امر به کاهش محبوبیت وی و حزبش منجر شده است. از این رو، او دست به اقداماتی زده است تا شهروندان ترکیه اعتماد خود به آمارهای رسمی را از دست بدهند.

او پس از اینکه «سعید اردال دنجر» رئیس مرکز آمار ترکیه، میانگین تورم در ترکیه ۳۶.۱ درصد اعلام کرد وی را برکنار نمود. پس از این رویداد بود که سعید اردال دنجر گفت من در برابر ۸۴ میلیون تن از مردم ترکیه مسوولیت دارم و ناممکن بود که ارقامی متفاوت از آنچه که مرکز آمار بیان کرده بود، منتشر می کردم. این اقدام اردوغان نشان داد که او برای باقی ماندن در قدرت به هر اقدامی دست می زند. 

به نوشته این روزنامه فرامنطقه ای، «سونر جاغبتای» پژوهشگر ترک تبار مقیم آمریکا نیز عنوان داشت اگر وضعیت کنونی ادامه داشته باشد اردوغان به درگیری با رای دهندگان روی خواهد آورد و این موضوع پیامدهای عمیقی برای آینده ترکیه به دنبال خواهد داشت.

پایان/

۲۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۲
کد خبر: 16589

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 10 =