سایه روشن توافق احتمالی وین به روایت بلومبرگ

بلومبرگ اعتقاد دارد که تهران معافیت های اخیر تحریم ها را نتیجه تضعیف اراده و موقعیت رئیس جمهوری آمریکا و پیشرفت برنامه هسته ای خود می داند. 

به گزارش تحریریه، تارنمای شبکه خبری «بلومبرگ» در گزارشی نوشت، رئیس جمهور جو بایدن ماه ها این تصور را ایجاد کرد که آماده است با ایران بر سر برنامه هسته ای اش بازی سختی را انجام دهد. در حالی که قدرت‌های جهانی با جمهوری اسلامی برای احیای توافقنامه 2015 موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک مذاکره کرده‌اند، ایالات متحده تاکید می کرد نظام دینی ایران تا زمانی که به مفاد توافق پایبند نباشد تحریم‌ها کاهش نخواهد یافت.

همچنین، دولت بایدن ادعا کرده است طیف وسیعی از گزینه های نظامی را برای جلوگیری از تولید سلاح هسته ای ایران بررسی کرده است. تهران اما این هشدارها را نادیده گرفته و ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم خود را افزایش داده است، ایالات متحده لحن خود را جدی تر کرد و گفت اگر مذاکرات در وین برای بازگرداندن توافق به نتیجه نرسد، تحریم ‌های جدیدی اعمال خواهد شد.

به نوشته این گزارش، هدف از تهدیدهای جدید بایدن این بود که ایرانی ها در مسیر خود بازنگری کنند. اما به نظر می رسد اراده بایدن اکنون در حال اضمحلال است زیرا وزارت خارجه آمریکا چند روز قبل اعلام کرد که از برخی تحریم‌ها علیه برنامه هسته‌ای ایران چشم ‌پوشی می‌کند، گویا این اقدام برای ترغیب تهران به ارائه امتیاز متقابل صورت گرفت. 

با اینحال ایرانی ها به سرعت اقدام ایالات متحده را ناکافی دانستند. معافیت های اخیر کاخ سفید به شرکت های خارجی اجازه می دهد تا روی برخی از جنبه های غیرنظامی برنامه هسته ای تهران کار کنند. این موضوع در سال 2020 با تحریم های اعمال شده توسط ترامپ ممنوع شده بود. رئیس جمهور پیشین چند سال قبل از برجام به این بهانه خارج شد توافق را برای مهار ایران کافی نمی دانست. 

با اینحال طبق تحلیل بلومبرگ، «ایرانی‌ها این امتیاز بایدن را یک ژست توخالی می‌دانند زیرا بسیار بعید است که هیچ شرکت خارجی با برنامه هسته‌ای ایران همکاری کند زیرا می داند در صورت شکست مذاکرات در وین، مجبور به خروج سریع از همکاری ها خواهد شد. در مقابل تهران می گوید خواهان لغو همه تحریم ها و تضمین ایالات متحده به عدم اعمال مجدد این تحریم ها در آینده است. اما چنین تضمینی را هیچ رئیس جمهوری در آمریکا نمی تواند بدهد».

به اعتقاد نویسنده این تحلیل، ایرانی‌ها همچنین معافیت بایدن را تزلزل اراده رئیس‌ جمهور این کشور تفسیر می کنند و می پندارند در این شرایط اگر ایالات متحده به صورت یکجانبه برخی امتیازات را می دهد  پس ممکن است به دادن امتیازات اساسی تر بیشتر هم تمایل پیدا کند. 

این اقدام نمادین بایدن در حالی انجام شد که قبل از آن آنتونی بلینکن، مدعی شد ایران به زودی و در چند هفته، مواد شکافت پذیر کافی برای ساخت یک بمب را تولید می کند. در چنین شرایطی تهران به این نتیجه می رسد که دستیابی به آستانه هسته ای کارساز است.  در حالی که نظام ایران برای لغو تحریم‌ های بیشتر تلاش می‌کند، تصریح دارد که معافیت ‌های اخیر در عمل نشان خواهد داد که برنامه هسته‌ای ایران جنبه‌های غیرنظامی دارد. این چالشی بود که تهران از دیرباز با آن روبرو بود. 

در بخش دیگری از این تحلیل آمده است که ایران نیاز به توانایی هسته ای برای تولید انرژی ندارد. اما فعالیت های هسته ای و موفقیت در آن به جمهوری موقعیت و دست برتر را در خاورمیانه می دهد. 

بلومبرگ در پایان آورده است اگر بایدن فکر می کند معافیت‌های اخیر تحریمی‌اش، ایرانی‌ها را متقاعد می‌ کند که از جاه‌طلبی‌ های هسته‌ای خود عقب ‌نشینی کنند اشتباه می کند و واکنشی متفاوت را دریافت خواهد کرد. در همین چارچوب بود که تهران باز هم تاکید کرد معافیت‌های محدود از تحریم‌های آمریکا «خوب است اما کافی نیست».

پایان/

۱۹ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
کد خبر: 16598

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =