آیا ترامپ هنوز گزینه جمهوریخواهان است؟

نظرسنجی های تازه نشان می دهند که میزان انتقادپذیری از «دونالد ترامپ» در حزب جمهوریخواه افزایش یافته و بعید نیست که این حزب در انتخابات آتی به سمت گزینه های جایگزین گرایش پیدا کند.

به گزارش تحریریه، شبکه خبری «سی.ان.ان» عنوان داشت که «مایک پنس» معاون رئیس جمهور سابق با بیان اینکه توانایی قانونی برای لغو نتایج انتخابات ۲۰۲۰ در ۶ ژانویه ۲۰۲۱ را نداشت، غوغا به پا کرده است. تقریباً به گفته هر محقق حقوقی، پنس به درستی استدلال کرد که نقش او به عنوان رئیس مجلس سنا در طول شمارش آرای انتخاباتی کنگره به صورت عمده تشریفاتی بوده است.

وی هفته گذشته تائید کرد: رئیس جمهور ترامپ اشتباه می کند.

به طور معمول، موضع گیری علیه رئیس جمهور سابق ترامپ، ناقوس مرگ چهره های سیاسی را در حزب روند حرکتی جمهوریخواهان به صدا در می آورد، اما داده ها نشان می دهد که در مورد پنس این اصل شکسته شده است. 

نگاهی به نظرسنجی اخیر CBS News/YouGov گویای این واقعیت است. سوالی ساده ای پرسیده شد: بعد از اینکه ایالت ها نتایج انتخابات خود را تأیید کردند، آیا کنگره باید توانایی لغو این نتایج را داشته باشد یا باید آنها را بپذیرد؟

اکثریت قریب به اتفاق آمریکایی ها حدود ۷۵ درصد رای دهندگان معتقدند که کنگره باید این نتایج را بپذیرد. فقط ۲۵ درصد مخالف بودند.

وقتی نتایج را به تفکیک احزاب بررسی می‌کنیم، مشخص می‌شود که جایگاه پنس در همه بخش‌های رای‌دهندگان همسو بوده است. دموکرات ها (۸۱ درصد)، جمهوری خواهان (۷۰ درصد)، رای دهندگانی که از جو بایدن (۸۶درصد) حمایت کردند و رای دهندگانی که به سمت ترامپ رفتند (۷۳درصد) همگی موافق هستند که کنگره باید نتایج تایید شده را بپذیرد.

این واقعیت که در اینجا توافق یکسانی بین حامیان احزاب وجود دارد که موجب افزایش محبوبیت مایک پنس می شود. در واقع، محبوبیت ماندگار پنس ثابت می کند که جمهوریخواهان چندان بی میل نیستند که از وی در انتخابات آتی حمایت شود.

پس از ۶ ژانویه سال گذشته، از جمهوری خواهان در نظرسنجی ایپسوس پرسیده شد که آیا رفتار اخیر اعضای کنگره را تایید می کنند یا خیر.

تقریباً سه چهارم  معادل ۷۴ درصد جمهوریخواهان تصمیم پنس را تأیید کردند. این بالاتر از هر جمهوریخواه دیگری بود که در نظرسنجی مطرح شده بود: سناتور تد کروز از تگزاس ۶۱، سناتور جاش هاولی از میسوری  ۴۶، میچ مک کانل رهبر اقلیت سنا از کنتاکی ۴۲، سناتور میت رامنی از یوتا ۳۴ درصد و حتی خود ترامپ هم ۶۴ درصد را کسب کردند.

برخلاف آنکه فکر می شد پنس محبوبیتی را در میان جمهوریخواهان ندارد آمار نشان داد که وی در نوع خود محبوب است. امتیاز مطلوب او در نظرسنجی اخیر ۶۴ درصد است در حالی که رتبه نامطلوب ۲۶ درصد است. این امر برای وی امتیاز خالص مطلوبیت +۳۸  که امتیاز خوبی است را نشان می دهد. 

محبوبیت پنس را با سایر جمهوریخواهانی که علیه ترامپ صحبت کرده اند مقایسه کنید. امتیاز خالص رامنی  منفی ۳۰  و  لیز چنی نماینده وایومینگ  منفی۴۰ امتیاز است.

در این شرایط مشخص می شود که همه انتقادات از ترامپ در ذهن جمهوری خواهان یکسان نیست. بین جمهوری خواهان تفاوت عمده ای بین استیضاح و برکناری ترامپ و پذیرش بازگرداندن رای ۲۰۲۰ از ایالت ها وجود دارد. اولی از حمایت کمتر از ۱۰ درصد جمهوری خواهان برخوردار بود. مورد دوم همان چیزی است که اکثر جمهوری خواهان می خواهند در آینده اتفاق بیفتد. در واقع، به نظر می رسد تحمل پذیری جمهوریخواهان از انتقاد به ترامپ افزایش یافته است. 

پایان/

۲۷ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۳:۱۵
کد خبر: 16635

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 1 + 16 =