موضوع اوکراین معادلات خاورمیانه را تغییر می دهد

«عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب عنوان داشت، موضوع اوکراین بسیاری از ائتلاف های خاورمیانه را تغییر خواهد داد زیرا مسکو دریافته است که ترکیه و اسرائیل در اردوگاه اوکراین و کشورهای دشمن روسیه ایستاده اند. بنابراین کاخ کرملین موضعی متفاوت را در مورد مسائل منطقه اتخاذ می کند.

به گزارش تحریریه، «عبدالباری عطوان» تحلیلگر سرشناس جهان عرب و سردبیر روزنامه «رای الیوم» در «یوتیوب» گفت: منطقه خاورمیانه ملتهب بوده، در حال تغییر و در آستانه شگفتی های بسیار بزرگی است. سال ۲۰۲۲ میلادی نسبت به سال های گذشته متفاوت خواهد بود و سه نوع از موشک ها همه معادلات را تغییر خواهند داد.

نخستین مورد، موشک خیبر شکن ایران است که ایرانی ها آن را به مناسب سالروز پیروزی انقلاب اسلامی رونمایی کردند. این موشک دارای ۱۴۵۰ کیلومتر برد است و به عمق تل آویو می رسد. این پیامی از سوی ایران به رژیم اسرائیل و آمریکا است.

دومین سلاح، موشک سوری است. این موشک به منطقه «ام الفهم» در منطقه «الجلیل» در شمال فلسطین رسیده است. این موشک پس از حمله اسرائیل به حومه دمشق به سوی شمال فلسطین شلیک شد.

سومین مورد نیز موشک سام ۸۰  حزب الله است که یک موشک های ضد هوایی پیشرفته ای می باشد. پس از این هر جنگنده اسراییلی که حریم هوایی لبنان را نادیده بگیرد و بخولاهد از روی آن عبور کند، این موشک ها قادر خواهند بود آن را هدف قرار دهند.

تحلیلگر برجسته عرب افزود، ایران اکنون به یکی از قدرت های موشکی جهان تبدیل شده است. نخستین قدرت موشکی روسیه و پس از آن چین و کره شمالی و ایران هستند. همین رابطه درباره پهپادها هم صادق است. مرکز مطالعات بین المللی راهبردی لندن اعلام کرده است که ایران افزون بر موشک های کروز و پهپادها، دارای ۲۰ نوع موشک است.  نبردهای آینده توسط جنگنده ها نخواهد بود، بلکه موشک ها در آنها نقش اساسی خواهند داشت.

به باور عطوان، درباره سوریه هم باید گفت که تعداد حملات رژیم اسرائیل به سوریه در حال کاسته شدن است و شاید متوقف شود. روس ها از اسرائیل بسیار عصبانی هستند زیرا اسرائیل در اردوگاه اوکراین ایستاده است. رئیس جمهوری اوکراین به واسطه دوستی با اسرائیل مشهور است.

برای نخستین بار نیروهای هوایی مشترک روسیه و سوریه بر فراز منطقه جولان فلسطین اشغالی به پرواز در آمدند. جنگنده های سوخو ۵۰۰ روسیه بسیار قدرتمند هستند و این پیامی از سوی مسکو به اسرائیل  بوده است. روس ها نیروهایی در بندر لاذقیه سوریه دارند.

«ماریا زاخاروا» سخنگوی وزارت امور خارجه گفته است دیگر اجازه نخواهیم داد هر کشوری سوریه را هدف قرار دهد. اسرائیل خط قرمزها را نادیده گرفته است و در برابر این اقدامات اسرائیل مقابله خواهد شد. این موضع گیری شوک بزرگی را به اسرائیل وارد کرده است. 

عطوان افزود: اگر پس از این اسرائیل، سوریه را هدف قرار دهد عکس العمل ها در برابر آن دوگانه خواهد بود. یا روسیه به سوری ها اجازه می دهد که با استفاده از موشک اس ۳۰۰،  اسرائیل را هدف قرار دهند یا اینکه سوری ها در برابر هرگونه ماجراجویی اسرائیل، عمق سرزمین ها اشغالی را هدف قرار می دهند.

این تحلیلگر برجسته جهان عرب در بخش پایانی اظهارات خود آورد:  اکنون ائتلاف ها سازی ها در منطقه در حال تغییر است. موضوع اوکراین بسیاری از ائتلاف سازی ها را تغییر خواهد داد. روسیه به شدت این موضوع را زیر نظر دارد. اسرائیل خود را وارد اردوگاه حامیان اوکراین کرده است و  ترکیه هم در صف اوکراین ایستاد و پهپادهایی را به این کشور صادر کرد. اردوغان گفته است که مخالف الحاق جزیره کریمه به روسیه است. مسکو اکنون می بیند که ترکیه و اسرائیل در اردوگاه اوکراین و کشورهایی ایستاده اند که احتمال دارد در آینده روسیه را هدف قرار دهند.

پایان/

۲۵ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۰:۰۱
کد خبر: 16708

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 8 + 9 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 2
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۷:۱۷ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      مگر کریمه حتی از دوره تشکیل جامعه ملل و سازمان ملل تا دو سال پیش جزو اوکراین نبوده است اگر روسیه بخوا۶د با اشغال آن معیاری برای هواداران و مخالفین خود تعیین کند پس مبناهای حقوق بین الملل چی می شود؟
    • اراز CA ۲۰:۲۰ - ۱۴۰۰/۱۱/۲۵
      0 0
      اخه این کجا تحلیل بر جسته است؟ گنجشگ را رنک کرده بجای قناری می فروشید؟ ایشان فقط خواسته دولت فارس در طهران را تعریف کند و ترکیه را تحدید. ::::)