انفجار قیمت تراشه در پی افزایش تنش بین روسیه و اوکراین

دولت ایالات متحده در پی درگیری‌های روسیه و اوکراین، به صنعت تراشه‌ی داخلی خود در مورد احتمال اختلال در عرضه هشدار داد.

به گزارش تحریریه، رویترز به‌ نقل از برخی منابع آشنا، گزارش داده که دولت ایالات متحده به سازندگان تراشه‌ی داخلی این کشور هشدار داده که امکان دارد با مشکل تأمین مواد اولیه مواجه شوند. این هشدار با توجه به نگرانی‌های موجود در مورد احتمال درگیری روسیه و اوکراین مطرح شده است. اگر روسیه پیشرفت نظامی داشته باشد، تقریباً به‌طور قطع تأثیراتی بر صنایع موجود در اوکراین خواهد داشت. علاوه‌براین، تحریم‌های آمریکا علیه روسیه اجرا خواهد شد که این اقدام احتمالاً مشکلات عرضه‌ی تراشه‌ها را تشدید خواهد کرد.

تامزهاردور گزارش داده که برخی از ارقام مربوطه، که بر اتکای صنعت تراشه‌سازی ایالات متحده به مواد اولیه‌ی روسیه و اوکراین تأکید دارد، توسط منبع این خبر به‌ اشتراک گذاشته شده است. به‌عنوان مثال گروه تحقیقات بازار Techcent می‌گوید که ۹۰ درصد از منابع نئون نیمه‌هادی ایالات متحده از اوکراین و ۳۵ درصد پالادیوم مورد نیاز این کشور نیز از روسیه تأمین می‌شود. علاوه‌براین، سایر مواد حیاتی مثل C4F6، هلیون و اسکاندیم نیز از این نواحی تهیه می‌شود.

یک منبع ناشناس که در صنعت تراشه‌سازی کار می‌کند در گفت‌وگو با رویترز گفت که درحال‌حاضر زنجیره‌های تأمینی که در منطقه‌ی درگیری احتمالی یا نزدیک آن قرار دارند، تحت بررسی هستند. این شخص همچنین خاطرنشان کرد که منابع جایگزین گازهای ضروری مورد استفاده در صنعت تراشه‌سازی از جمله نئون در حال ارزیابی مجدد است.

طی آخرین درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین در سال ۲۰۱۴، قیمت نئون نزدیک به ۶۰۰ درصد افزایش یافت
منبع این خبر در مورد نئون فاش کرد که کمبود منابع اولیه‌، تولید تراشه را متوقف نمی‌کند، اما به‌ناچار موجب افزایش قیمت‌ها خواهد شد. در واقع افزایش قیمت گازهایی مثل فلوئور که از منطقه‌ی مشکل‌ساز تأمین می‌شود، آغاز شده است.

برای مقیاس بالقوه‌ی احتمال افزایش قیمت مواد و منابعی که سازندگان تراشه با آن مواجه هستند، کافی است نگاهی به‌ سال ۲۰۱۴ داشته باشیم؛‌ یعنی زمانی‌ که شبه‌جزیره‌ی کریمه ضمیمه‌ی روسیه شد. در آن زمان قیمت نئون نزدیک به ۶۰۰ درصد افزایش یافت. نئون در لیزرهای ماشینی ساخت قطعات نیمه‌هادی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

صنعت نیمه‌هادی از چند سال قبل و با شروع همه‌گیری کرونا و تقاضای بی‌سابقه برای پردازنده‌ها و سایر اجزای کلیدی لوازم الکترونیکی، شرایط سختی را می‌گذارند. درحالی‌که برخی از صنایع به‌شدت تحت تأثیر این همه‌گیری قرار گرفته‌اند، بازار رایانه‌ها، دستگاه‌های هوشمند و صنایع سرگرمی رشد کرده است. منابع جهانی تولید تراشه‌ها درحال‌حاضر محدود است و بنابراین هرگونه خبر در مورد ایجاد اختلال در زنجیره‌ی تأمین این قطعات، نگران‌کننده است.

منبع: زومیت

پایان/

۲۴ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۳:۳۰
کد خبر: 16721

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 10 =