ضربه دولت خاتمی به صنعت خودرو مانند ضربه دولت روحانی

ضربه دولت خاتمی به صنعت خودرو مانند ضربه دولت روحانی باعث شد تا صنعت خودرو ایران امتیاز مهمی را از دست بدهد.

به گزارش تحریریه، ضربه دولت خاتمی به صنعت خودرو با رد کردن حضور شرکت های پیشرو چینی مانند ضربه دولت حسن روحانی با میدان داری نعمت زاده؛ باعث شد تا صنعت خودرو ایران امتیاز مهمی را از دست بدهد و از فرصت همکاری با بزرگترین بازار خودرو جهان محروم شود. 

در سال 2003 شرکت خودروسازی چینی «سایک چری» اعلام کرد که می خواهد یک کارخانه تولید اتومبیل در شهر مشهد در شمال شرق ایران در سال جاری میلادی احداث کند. فاز اول این طرح با ظرفیت تولید سالانه 30 هزار خودرو تا پایان سال 2003 تکمیل و به بهره‌برداری خواهد رسید.

در آن سال ها کشور چین تازه حرکت خود برای خودروساز شدن را از سال 2000 آغاز کرده بود و این امکان وجود داشت تا بتوان در همکاری با این کشور، خودروسازی کشور را از دست بنجل سازان فرانسوی نجات داد، اما این فرصت مانند فرصت سال 2015 که نعمت زاده بار دیگر به سراغ فرانسوی ها رفت، دود شد.

شرکت های بزرگی مانند دایملر آلمان، ولوو سوئد، فولکس واگن و ... در چین حضور دارند و سهام برخی مانند ولوو و دایملر نیز به چینی ها رسیده است و به همین دلیل شاهد جهش های سریع در طراحی و نوآوری برندهای چینی هستیم و در حال کم کردن سریع فاصله خود با شرکت های بزرگ خودروسازی دنیا هستند. 

باید دید که در صورت احیای برجام و لغو تحریم خودرو، سیاست دولت رئیسی چیست و آیا کشور پیشتاز چین را انتخاب می کند و یا بار دیگر به سراغ فرانسوی ها خواهد رفت. 

پایان/

۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۱۵
کد خبر: 16929

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 6 + 0 =

    نظرات

    • نظرات منتشر شده: 1
    • نظرات در صف انتشار: 0
    • نظرات غیرقابل انتشار: 0
    • IR ۱۰:۰۷ - ۱۴۰۰/۱۲/۰۴
      0 0
      خوب شر امثال نعمت زاده رو از سر خودرو سازی کم کنید