اوکراین ابزار آمریکا برای متوقف کردن رشد اقتصادی روسیه

ناظران معتقدند یکی از اهداف آمریکا از جنگ اوکراین آن است که با گرفتار کردن روسیه در یک تنش بتواند برای مقابله با اژدهای چینی در پیرامون اقیانوس هند و آرام و دریای چین جنوبی تمرکز کند.

به گزارش تحریریه مرکز پژوهش ها و بررسی های «الروابط» عراق در بخشی از گزارش خود نوشت، پس از آغاز حمله روسیه به اوکراین، کشورهای غربی همواره به اوکراین وعده کمک نظامی و دفاعی داده اند. آنها علیه روسیه و «پوتین» تحریم های گوناگونی وضع کرده اند که یکی از آنها خارج کردن برخی از بانک های روسیه از نظام مالی جهانی «سویفت» است.  هدف از این اقدام آن است که بانک مرکزی روسیه نتواند از سپرده های بین المللی خود استفاده کند. 

پس از حمله روسیه به اوکراین، آمریکا تحریم هایی را علیه ۲ بانک، ۴۲ شرکت، ۵ شخصیت روسی و طرح لوله «نورد استریم ۲» که گاز روسیه را به آلمان منتقل  می کند، اعمال کرد.  به نوشته این اندیشکده عراقی، اگر روسیه به طور عملی از نظام مالی جهانی «سویفت» خارج شود این موضوع سبب می شود که نهادهای مالی آن نتوانند اموالی را در داخل و خارج کشور نقل و انتقال دهند و این موضوع بحران های بزرگی را برای شرکت های روسی و کارگران خارجی به ویژه مشتریان گاز و نفت روسیه به دنبال خواهد داشت.

برپایه آمارهایی که در فوریه سال ۲۰۲۲ منتشر شد صادرات گاز روسیه در سال گذشته ۲.۱ برابر افزایش یافته و به رقم  ۵۴.۲ میلیارد دلار رسید. این در حالی است که این رقم در سال ۲۰۲۰ حدود ۲۵.۷ میلیارد دلار بوده است. اتحادیه اروپا حدود ۴۰ درصد از گاز و ۲۷ درصد از نفت مورد نیاز خود را از روسیه وارد می کند. این موضوع نگرانی کشورهای اروپایی و آمریکا را به همراه داشته است .

این مرکز پژوهشی عراقی آورد: ناظران معتقدند که آمریکا نمی خواهد با روسیه برخورد نظامی داشته باشد، بلکه آمریکا سعی دارد با وارد کردن روسیه به جنگ در اوکراین، مسکو را در دام تحریم ها گرفتار کند تا اقتصاد این کشور را در شرایط بغرنجی قرار دهد و به شکاف میان روسیه و کشورهای اروپایی که بر انرژی روسیه تکیه کرده اند، دامن زند.

آمریکا در صادرات انرژی در جهان نقش اساسی دارد و به همین دلیل نمی خواهد هیچ کشوری در این زمینه به رقیب واشنگتن تبدیل شود. ایالات متحده می خواهد کشورهای اروپایی به جای تکیه کردن به گاز روسیه به گاز مایع آمریکا وابسته شوند تا جایگاه آمریکا در نقشه انرژی جهانی تقویت شود و بتواند سهم عمده ای را در بازارهای جهانی از آن خود کند.

نخستین اقدام آمریکا علیه روسیه پس از بحران اوکراین اعمال تحریم ها علیه طرح لوله نورد استریم ۲ برای انتقال گاز روسیه به اوکراین بود. در واقع موضع کاخ سفید در دوره ترامپ و بایدن درباره طرح خطوط گاز روسیه به اروپا همسو بود و هر دوی آنها این طرح را برای امنیت ملی اروپا خطرناک می دانستند.

اکنون بایدن زمان را برای هدف قرار گرفتن طرح نورد استریم ۲ مناسب دیده است. این طرح برای تامین یک سوم گاز اتحادیه اروپا اهمیت بالایی دارد و ۲۵ درصد از هزینه های کنونی را کاهش می دهد.

کارشناسان معتقدند که تلاش های آمریکا برای به شکست کشاندن طرح نورد استریم ۲ اقدامی برای افزایش سهم صادرات خود از گاز طبیعی بوده است؛ اما گاز مایع آمریکا به دلیل هزینه های بالای آن مورد پسند کشورهای اروپایی نیست.

آمریکا به عنوان یکی از بزرگترین صادرکنندگان انرژی از افزایش بهای نفت و گاز به دلیل بحران اوکراین استفاده خواهد کرد. همچنین واشنگتن از طریق تحریم روسیه می خواهد رشد اقتصادی روسیه را به ویژه در زمینه انرژی متوقف سازد. این همان موضوعی است که «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهوری روسیه چندی پیش به آن اشاره کرده بود.

او گفت: آمریکا نگران امنیت اوکراین نیست. هدف اصلی آن مهار پیشرفت روسیه است. اوکراین تنها ابزاری برای رسیدن به این هدف است. 

اندیشکده عراقی در بخش پایانی گزارش خود آورد: پس از آغاز عملیات نظامی روسیه در اوکراین واشنگتن اعلام کرد که برای جنگ در اوکراین نیرو ارسال نخواهد کرد. از این رو به نظر می رسد آمریکا می خواهد روسیه را به یک تونل تنگ و تاریک و جنگی فرسایشی در اوکراین وارد کند. این در شرایطی است که واشنگتن پس از عقب نشینی نیروهای خود از افغانستان و خاورمیانه و تشکیل ائتلاف امنیتی با استرالیا و انگلیس، برا مقابله با اژدهای چینی در پیرامون اقیانوس هند و آرام و دریای چین جنوبی تمرکز کرده است.

پایان/

۱۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۸:۰۱
کد خبر: 17109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 4 + 9 =